SFX Een blik achter de schermen!. Agenda:  Inleiding  Korte geschiedenis  BLUE SCREEN technologie  BULLET TIME technologie  Voorbeeld: constructie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PSO wordt spannend gemaakt!
Advertisements

Kennis maken met Power Point Office 2007
GELUID BIJ VIDEOFILMS EEN ONDERWERP VAN DE TWEEDE ORDE. Door Hans Leupe Mei 2012 “de Eenhoorn” filmplatform Dapper en behulpzaam
De verschillende stappen
Video Verwerking Movie Maker
Spreekbeurt Animatiefilms
Een animatiefilm met Windows Movie Maker
Inleiding op het lineair perspectief
Stappenplan animaties maken
1 minuut film Korte scenes (5 / 6 seconde)
Animaties maken met Monkeyjam
PERIODE 3: VISUAL FX Digitale Beeldbewerking – 2012/2013.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Voorjaar.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Inhoud Ebou leigh Stage werk Intake Hku Seminars
In het kader van “Het nieuwe leren” Wat zou je willen weten van Pinnacle? (of een ander video-editpakket)
Licht Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
Eindopdracht Fotografie (1ste periode) Analyse eigen foto’s
SISO Deurne Korte kapsels.
Dit programma wordt gebruikt door het identificatieteam van de rijkswacht en kan een robotfoto van je maken als je de volgende vragen correct beantwoordt.
2 Fast 2 Furious Kijk een film met het commentaar van de regisseur.
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten Bart-Jan Steerenberg b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Computers en Visueel Gehandicapten
De bedradingslijst.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Voorjaar.
Vorige week: Massumi over Reagan 1.Problem of the actor 2.Seeming-being is een nieuw ‘regime of sign’ welke structuren aanbrengt in collective assemblages.
3 terugkomende trends en hoe worden deze toegepast?
Van Pal naar HD. Wat zijn de verschillen? HD 5 maal scherper als PAL Aanzienlijk rustiger beeld Mogelijkheid om een “thuisbioscoop” te realiseren Aanzienlijke.
Media in de brugklas.
Draaiboek en Filmen Maken van een draaiboek Filmtechnieken
FILMS MAKEN Fictiefilms Documentaires Animatie.
Montage en Nabewerking
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Illusies Deze presentatie is magisch!!!
Kleur illusie Links zie je een cirkel van blauw-violette (magenta) ballen, een van hen verdwijnt voor even rondcirkelend. Laat uw blik nu rusten op het.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Geluid.
Hoofdstuk 4 Geluid Sharon Huwel – 1GMB.
Geluid Invloed van geluid.
stappenplan klei-animaties maken mei 2006 P de Man - APS
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
DIGITALE FOTOGRAFIE V.10. DIGITALE FOTOGRAFIE Een inleiding in de digitale fotografie Info op website:
De voorbereiding De planning
VAKDIDACTIEK Shaun the sheep dt – college Animatie.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Lesbrief – Meester Kikker. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Lesbrief – Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba.
Lesbrief – Kort Blok 1. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Lesbrief – Kort Blok 3. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Lesbrief – Woezel & Pip Op zoek naar de Sloddervos!
Hoofdstuk 2 Licht en kleur.
Licht en schaduw.
Stopmotion.
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
Introductie, filmanalyse verhaal en mise-èn- scene
Introductie, filmanalyse verhaal en mise-èn- scene
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

SFX Een blik achter de schermen!

Agenda:  Inleiding  Korte geschiedenis  BLUE SCREEN technologie  BULLET TIME technologie  Voorbeeld: constructie v/e scène  CGI animatiefilms  Conclusie

Agenda:  Inleiding  Korte geschiedenis + decors  BLUE SCREEN technologie  BULLET TIME technologie  Een voorbeeld: constructie v/e scène  CGI animatiefilms  Conclusie

Inleiding Wat is FX? Door Tim Verstraete

Inleiding Wat is een special FX Persistence of Vision Principe van een Motion Picture

Agenda:  Inleiding  Korte geschiedenis  BLUE SCREEN technologie  BULLET TIME technologie  Een voorbeeld: constructie v/e scène  CGI animatiefilms  Conclusie

Geschiedenis Vanuit het niets tot het bijna alles… Door Tim Verstraete

Geschiedenis De geschiedenis start nog voor de eerste camera  1700: optische illusie => Basis huidige FX

Optische Illusie

Geschiedenis Geschiedenis start voor de 1ste camera 1ste echte FX (1800): – Magic Lanterns Projecteren v/e film op een projectiescherm om een achtergrond te krijgen.

Magic Lantern

Geschiedenis Geschiedenis start met de 1ste camera 1ste echte FX (1800): – Magic Lanterns – LimeLight: manier om van op grote afstanden helder te kunnen projecteren.

Magic Lantern + LimeLight

Geschiedenis Geschiedenis start met de 1ste camera 1ste echte FX (1800): –Magic Lanterns + LimeLight –2-way mirrors a.k.a. “Pepper’s Ghost” Om transformaties van personen te realiseren.

2-way mirrors

Geschiedenis Geschiedenis start met de 1ste camera 1ste echte FX (1800): –Magic Lanterns + LimeLight –2-way mirrors a.k.a. “Pepper’s Ghost” –Het plaatsen van 2 beelden op elkaar.

2 beelden op 1 ‘The Motorist’ by Robert W. Paul

Geschiedenis Geschiedenis start met de 1ste camera 1ste echte FX Decors en locatie: –technologie stond stil => andere middelen Camera - standpunten Gigantische decors => werd zeer populair!

Geschiedenis Constructie van decors werd te duur + technologie werd geavanceerder = blue screen technologie

 Inleiding  Korte geschiedenis  BLUE SCREEN technologie  BULLET TIME technologie  Een voorbeeld: constructie v/e scène  CGI animatiefilms  Conclusie Agenda:

Blue screen Composietbeeld Door Rik Bille

Bestaande technieken Optische composieten Elektronische composieten Digitale composieten (computerbeelden)

1. Optische methode (nog geen blue screen) Cameralens methode: 1.Deel cameralens afgeplakt => filmen 2.Film wordt teruggespoeld 3.Ander deel wordt afgeplakt => filmen nadeel: een acteur kan niet van het ene vak in het andere springen.

Cameralens methode Beelden over elkaar schuiven: –Bedoeling: een laag over een achtergrond schuiven <> Vorige geval: opsplitsen v/h beeld 1. Optische methode

Cameralens methode Beelden over elkaar schuiven: –Doelstelling –Methode: 1.Een zwarte titelkaart met witte letters werd gefilmd 2.Daarna wordt al het zwarte opgevuld met volgende techniek

1. Optische methode Cameralens methode Beelden over elkaar schuiven Luminantie sleutel: –Gebaseerd op de helderheid –alles onder (of boven) een bepaalde helderheid wordt versleuteld met een ander beeld –ideaal voor titels –niet goed voor bewegende achtergronden

Algemeen principe: - Al het blauw in het beeld wordt vervangen door een ander beeld - Meestal wordt groen gebruikt, maar ook blauw en zelden rood. Blue screen

Algemeen principe Kleurkeuze screen: –Groen contrasteert beter met huidskleur –de kleur v/h scherm stemt best overeen met de overheersende achtergrondkleur

2. Electronische methode Methode: Twee opnames: één van de achtergrond één van de acteur voor een effen gekleurd scherm

2. Electronische methode Methode Uitwerking van het effect 1.De acteur wordt d.m.v. elektronische filters gescheiden van de achtergrond 2.het resultaat is een zwart-witbeeld van het silhouet van de acteur 3.silhouet uitknippen in de achtergrond 4.het verkregen gat in de achtergrond opvullen met de acteur

Eerste stap De acteur werd uitgeknipt

2de stap Het gat in de achtergrond werd opgevuld

Voorbeeld: Lords Of The Ring Blue Screen scène

Voorbeeld: Lords Of The Ring Afgewerkte scène

2. Electronische methode Methode Uitwerking van het effect Bijzonderheden: –Acteur + achtergrond even scherp filmen => optimaal realistisch beeld –In silhouet v/d acteur geen blauwe vlakken –Blauwe scherm mag geen licht weerkaatsen op de acteur

Ideale opstelling

3. Digitale methode m.b.v. de computer alle stappen gebeuren schijnbaar in 1 keer voordeel: veel sneller, kan zelfs in een live uitzending.

 Inleiding  Korte geschiedenis  BLUE SCREEN technologie  BULLET TIME technologie  Een voorbeeld: constructie v/e scène  CGI animatiefilms  Conclusie Agenda:

Bullet Time Photography Een geavanceerde uitbreiding op blue screen. Door Gerrit Van Damme

- 35 mm (standaard) - 16 mm (goedkoper) - 65 mm (IMAX) Films in het algemeen

- Bewegend beeld  Frames - Frames per seconde - 24 fps (standaard)

Bullet Time Photography - dynamische slow motion - mengeling van effecten: Green screen Fotografische frames Digitale verwerking - praktijk: Scène normaal filmen Digitaal model opstellen

Digitale analyse  camera opstelling Bullet Time Photography

Opstelling: Canon fototoestellen - 2 video camera’s - een green room - acteur aan kabelkes Bullet Time Photography

Opstelling(2) Bullet Time Photography

Opstelling(3) Bullet Time Photography

Opstelling(4) : tijdens de opnames Gewone camera Bullet Time Photography

Normaal 24 fps Tot fps Computergegenereerde tussenbeelden

 Inleiding  Korte geschiedenis  BLUE SCREEN technologie  BULLET TIME technologie  Een voorbeeld: constructie v/e scène  CGI animatiefilms  Conclusie Agenda:

Door Kurt De Wit Vb: constructie van een complete FX scène

Opbouw Scene Design maken van plaza Eerste computer model van fragment Meer detail brengen in het model Filmen en bouwen maquette Computer en Werkelijk fragment samenvoegen Afwerken Scène

Opbouw Scène Design maken van plaza

Design Plaza

Design Plaza (2)

Design Plaza (3)

Design Plaza (4)

Design Plaza (5)

Design Plaza (6)

Opbouw Scène Design maken van plaza Eerste computer model van fragment

Opbouw Scène Design maken van plaza Eerste computer model van fragment Meer detail brengen in het model

Opbouw Scène Design maken van plaza Eerste computer model van fragment Meer detail brengen in het model Filmen en bouwen maquette

Bouwen Maquette

Bouwen Maquette (2)

Bouwen Maquette (3)

Filmen

Opbouw Scene Design maken van plaza Eerste computer model van fragment Meer detail brengen in het model Filmen en bouwen maquete Computer en Werkelijk fragment samenvoegen

Opbouw Scene Design maken van plaza Eerste computer model van fragment Meer detail brengen in het model Filmen en bouwen maquete Computer en Werkelijk fragment samenvoegen Afwerken Scene

Invoegen Detail Filmen Figuranten Digitaal inbrengen van animatie Creëren van digitale achtergrond

 Inleiding  Korte geschiedenis  BLUE SCREEN technologie  BULLET TIME technologie  Een voorbeeld: constructie v/e scène  CGI animatiefilms  Conclusie Agenda:

CGI animatiefilms De crème de la crème van de FX. Door Kurt Van Mele

CGI Animatiefilm Wat is dit? 14 stappen Markantste 3D-films Pixar “rules” Filmpje

CGI Animatiefilm Wat is dit? 14 stappen Markantste 3D-films Pixar “rules” Filmpje

Wat is dit? CGI = Computer Generated Image -beeld dat met de computer werd gecreëerd CGI animator = poppenspeler -poppenkast = computer -creëerd figuren kan elke handeling met de pc manipuleren voordeel: -animator hoeft niet alle handelingen opnieuw te tekenen -3D-animatie

Wat is dit? 3D-animatie films: - relatief nieuw genre - bestaat perfect naast de klassieke tekenfilm 1ste volledige langspeelfilm 1995: Toy story (PIXAR)

CGI Animatiefilm Wat is dit? 14 stappen Markantste 3D-films Pixar “rules” Filmpje

14 stappen Stap1: Brainstormen Het brainstormen van een goed verhaal idee Stap2: Verhaallijn Een verhaallijn wordt neergeschreven Losse ideeën worden geanalyseerd

14 stappen Stap3: Storyboards worden getekend Storyboard = met de hand getekend stripverhaal Dienen als blauwdruk voor acties en dialogen Bijhorende map met de emotionele veranderingen van de karakters

14 stappen Stap4: Stemtalent begint opnames Tijdelijke stemmen worden opgenomen voor de storyboard reels (zie stap 5) Later volgt de definitieve opname van de stemmen door acteurs Lijnen worden meermaals opgenomen, het beste wordt gebruikt

14 stappen Stap5: Maken van reels Dit is een videoband met het storyboard en geluid Net als een strip die je voorgelezen wordt

14 stappen Stap6: Creëren van de look Gebaseerd op de tekstlijn, het storyboard en eigen inspiratie komt het figuur tot leven

14 stappen Stap7: Maken van modellen Figuren worden in klei geboetseerd en daarna 3D ingescand en gemodelleerd Toevoegen van scharnieren om het personage te laten bewegen

14 stappen Stap8: Opbouw van de sets Sets worden na de opbouw opgevuld met randmateriaal: Meubels, stoelen,lampen,...

14 stappen Stap9: De shots worden virtueel gefilmd Met een virtuele camera worden de shots vastgelegd Alle gekende camerabewegingen zijn mogelijk

14 stappen Stap10: De shots worden geanimeerd Choreografie van de bewegingen en gezichtsuitdrukkingen Bewegingen worden gesimuleerd m.b.v computers Tussenliggende frames worden automatisch berekend

14 stappen Stap11: Sets en karakters worden genuanceerd (shaded) De shader is een onafhankelijke laag Oppervlakte kleuren en tinten worden bepaald door de shader De vorm wordt bepaald door het model ! Reflectie en shaduw worden zo toegevoegd

14 stappen Stap12: Digitaal licht vervolledigt de look Licht bepaald de emotie van de scène Beschreven in het script

14 stappen Stap13: Renderen van de computerdata Alle digitale informatie: (shot-set, kleuren, karakter bewegingen enz.)vertalen naar één enkele frame van de film Renderfarm = enorm computersysteem Elke frame (1/24 sec) = 6 uur renderen sommige frames 90 uur

14 stappen Stap14: The finishing touch Toevoegen van muziek en geluidseffecten Maken van de film

CGI Animatiefilm Wat is dit? 14 stappen Markantste 3D-films Pixar “rules” Filmpje

markantste 3D-films Toy Story (1995) & Toy Story 2 (1999)

markantste 3D-films Antz (1998) A Bug’s life (1998)

markantste 3D-films Final Fantasy: The Spirits Within (2001) Monsters Inc. (2001)

markantste 3D-films Ice Age (2002) Shrek (2001) & Shrek 2 (2004)

markantste 3D-films Finding Nemo (2003)

markantste 3D-films Overzicht 3D-filmmakers: Pixar Dreamworks Sony Picures Imageworks Twentieth Century Fox - Toy Story - Monsters Inc - A bug’s life - Finding Nemo -Antz -Shrek -Ice Age

CGI Animatiefilm Wat is dit? 14 stappen Markantste 3D-films Pixar “rules” Filmpje

Pixar “rules” Renderman: beste rendersoftware op de markt Een film maken : tijd = 4 jaar 30 sec regel = nieuwe actie Bedrijf : +/- 600 mensen

Pixar “rules” Meest succesvol: Toy story 2 : 730 miljoen dollar Toy story : 553 miljoen dollar Monsters inc : 529 miljoen dollar A bug’s life : 526 miljoen dollar Volgende films: The Incredibles Cars

CGI Animatiefilm Wat is dit? 14 stappen Markantste 3D-films Pixar “rules” Filmpje

Monsters Inc. ( Pixar) -haar van Sully -schaduwvormen Shrek ( Dreamworks) -beeld van het huis -vijver Ice Age ( Twentieth century Fox) -opwaaiend stof -bewegende lucht Finding Nemo ( Pixar) -grote ogen -lichtinval in het water

Conclusie "It's really like your imagination has no boundaries at the moment... “ Dennis Muren - fx engineer ILM