Het regionaal co-makership laboratorium

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

LOB-middag Haaglanden
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Inhoud workshop Even kort voorstellen… Achtergrond ReCoMa Lab Samenwerkingsformule ReCoMa Lab Achtergrond 18 Holes Project Samenwerking 18 Holes Project.
Strategisch personeelsbeleid
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Presentatie Toekomstplannen
Welkom Workshop Samenwerking techniek en Zorg. Welkom Workshop Samenwerking techniek en Zorg.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Healthy Lifestyle & Hospitality HLH
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Vernieuwend vakmanschap
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
moderniseren van het curriculum.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Honoursonderwijs in HBO
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Leren in een werkende omgeving
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
EEN 9 JARIGE ROUTE – LEREN VANUIT PERSPECTIEF 20 JUNI 2013.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Peter Smulders, Projectleider BuildUpSkillsNL Jan Cromwijk, Projectsecretaris BuildUpSkillsNL 24 januari 2014, Den Haag.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten Casestudy Zorg Innovatie.
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Relatie doelgroep, marktvraag en aanpak
Kansen implementatie vakwedstrijden
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
23 maart 2017 profilering.
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten
CoE / KennisDC Logistiek
Transcript van de presentatie:

Het regionaal co-makership laboratorium 4-4-2017 Zomerschouw 6 juni 2013 Het regionaal co-makership laboratorium Anna Veeneman, Projectleider Jan Nap, Breuer Institute Procesmonitoring

Lectoraatsopdracht ReCoMa-lab opdracht 4-4-2017 Lectoraatsopdracht Onderzoek en verdiep de ontwikkelde samenwerkingsformule voor regionaal co-makership tussen ROC Alfa-college, Stenden hogeschool en het regionale bedrijfsleven in ZuidOost Drenthe ReCoMa-lab opdracht Ontwikkel een aan de praktijk getoetst innovatiegericht onderwijsmodel bij Alfa-college en Stenden Hogeschool i.s.m. de regio Zuid-Drenthe en verken dit model op de overdraagbaarheid naar andere regio’s

4-4-2017 Na deze dia is er een hand-out die we even doornemen; dit laat zien hoe het ReCoMa-lab en het lectoraat zich tot elkaar verhouden en wat de opdracht van het ReCoMa-lab is. Aansluitend ga ik door op de kenmerken van het onderwijsmodel

Kenmerken van het onderwijsmodel 4-4-2017 Kenmerken van het onderwijsmodel Co-makership is het uitgangspunt Projectteams zijn multidisciplinair en multilevel van samenstelling Studenten, docenten en werknemers leren en werken in de praktijk middels innovatieopdrachten, docentstages en gastlessen De samenwerking leidt tot het ontwikkelen, delen en overdragen van nieuwe (innovatieve) kennis voor onderwijs en bedrijfsleven De samenwerking draagt bij aan het verwerven van competenties voor samenwerking rond innovaties met het regionale bedrijfsleven Aansluitend op de laatste bullet ga ik dieper in op netwerkcompetenties en netwerkleren; ik doe dit aan de hand van 3 dia’s van Maarten de Laat; ik zal toelichten waarom deze dia’s qua opmaak afwijken….

4-4-2017 netwerk competenties Overbruggen van structurele grenzen – bruggenbouwers-makelaars Kunnen veranderen en aanpassen, maar dit ook zelf initiëren Goede communicatieve vaardigheden (incl. luisteren) Probleem oplossend en flexibel zijn Relatiebeheer zowel hiërarchisch als horizontaal Kansen en mogelijkheden zien Kunnen geven en nemen 21st century skills: critical thinking, creativity, communication, collaboration

Wat maakt netwerkleren mogelijk? Succesfactoren Struikelblokken 4-4-2017 Aan de slag met netwerkleren Wat maakt netwerkleren mogelijk? Succesfactoren Struikelblokken Tijd om deel te nemen Onregelmatig deelnemen Bereidheid om te willen leren Eigen mening voorop stellen Actieve deelname / brengen Alleen maar ‘halen’ Activiteiten plannen /leeragenda Denken dat je klaar bent Dialoog boven discussie Reageren ipv waarderen Informele sfeer Vergaderhouding Coenders, 2013

Hou het netwerk dynamisch 4-4-2017 Aan de slag met netwerkleren Hou het netwerk dynamisch van binnenuit Kennis uitwisselen Iets maken, creëren Terug naar het model en de samenwerking Inbrengen casuïstiek Dialoog voeren gestructureerd spontaan Op excursie gaan Productief zoeken Sprekers en workshops Bronnen benutten van buitenaf Coenders, 2013

Het onderwijs model in de praktijk Opdrachtgever De Zorgzaak 4-4-2017 Het onderwijs model in de praktijk Opdrachtgever De Zorgzaak ‘Welke behoefte hebben cliënten met een lichte zorgvraag aan Domotica, zodat men langer zelfstandig thuis kan blijven wonen’ MBO Zorg en Techniek Uniformberoepen Hospitality/koksopleiding HBO Afstudeerproject Eventmanagement Het oppakken van een innovatievraag begint met een overleg met de opdrachtgever, een kenniskring lid en een docent De eerste stap het bereiken van een heldere probleemstelling. De docent is ervoor verantwoordelijk dat de vraag wordt omgezet naar een uitvoerbare opdracht voor het onderwijs en dat de verwachtingen over en weer duidelijk zijn. Hier zie je de procesgang. Het eindresultaat in eerste instantie was het organiseren van een Zorgsymposium. Hier zijn de onderzoeksresultaten gepresenteerd , er waren 2 gastsprekers uit de Zorg, een Zorgmarkt ingericht door regionale bedrijven en instellingen, er was een Domotica modelwoning ingericht.

Resultaten Techniek/ICT opleiding 4-4-2017 Resultaten Techniek/ICT opleiding ICT ontwerpt domotica toepassingen in een elektrotechnische installatie a.d.h.v. ontwerpgegevens uit de Zorg Zorgopleiding Verzorgenden beschikken over kennis van domotica toepassingen in de Zorg Techniek/ICT en Zorgopleidingen Gastlessen door Technische Unie, aanpassing organisatie van het onderwijs Minor Domotica in ontwikkeling HBO Afstudeerproject Eventmanagement Bedrijfsleven Installateurs ontdekken de meerwaarde van domotica als extra functionaliteit aan de woning De opdrachtgever Zorgverleners en vragers ervaren dat techniek ondersteunend kan zijn aan persoonlijke zorg Wat heeft het opgebracht aan leerervaringen in het lab: MBO-ers niveau 4 werken samen met HBO-ers ; wij leren dat we in de begeleiding nog werk te doen hebben; MBO-studenten geven aan dat de samenwerking hiërarchisch is, de onderlinge communicatie wordt als onvoldoende beoordeeld en de beoogde meerwaarde niet ervaren; HBO studenten doen ervaring op in het leidinggeven en aansturen van projecten; co-makership is meer dan opdrachten uitzetten…. de begeleiding door de docent is hier in beeld; verbeterslag door het aanstellen van een coach voor de projectgroepen Docenten vernieuwen hun kennis van het bedrijfsleven, o.a. door middel van stages; zijn nog niet gestart; verbeterslag door HRM Pilot…… Zo ontdekken we al werkende weg de condities voor de samenwerking onderwijs/ bedrijfsleven rond innovatie vraagstukken van de regio

Samenwerkende partners 4-4-2017 Samenwerkende partners HBO Stenden hogeschool Tourism, Leisure, Commerce, Business, Hotel/Hospitality, ICT, Techniek MBO ROC Alfa-college Toerisme, Facilitaire Dienstverlening, Economie, Zorg, Welzijn, Techniek: Bouw & Engineering, ICT & Domotica Bedrijven: Van Boeijen Coresta Noord Domus Projectontwikkeling GGZ Beilen De Zorgzaak Hunebedcentrum Center Parcs De Huttenheugte Center Parcs Parc Sandur Recreatieschap Drenthe HANNN/Vita Link Tot slot: overzicht van samenwerkende partners en externen partners voor onderzoek en monitoring; dank voor uw aandacht en ik geef graag de presentatie door aan co-presentator Jan Nap…. Onderzoek door: Breuer Institute Loek Nieuwenhuis Maarten de Laat

Zelfevaluatie ReCoMa-Lab Vragenlijst Schijf van Vijf HPBO Interviews 4-4-2017 Onderzoek Zelfevaluatie ReCoMa-Lab Vragenlijst Schijf van Vijf HPBO Interviews Groepsbesprekingen Jan Nap Breuer Institute Tot slot: overzicht van samenwerkende partners en externen partners voor onderzoek en monitoring; dank voor uw aandacht en ik geef graag de presentatie door aan co-presentator Jan Nap….

Vijf sleutels leren van innoveren 4-4-2017 Vijf sleutels leren van innoveren Helder eigenaarschap Een inspirerend concept Professionele aanpak Duidelijke resultaten Expliciet leren + Organisatie, facilitering, samenwerking en wettelijke ruimte Tot slot: overzicht van samenwerkende partners en externen partners voor onderzoek en monitoring; dank voor uw aandacht en ik geef graag de presentatie door aan co-presentator Jan Nap….

Respons vragenlijsten 4-4-2017 Respons vragenlijsten Verstuurd 58 Respons 32 Interviews 17 Tot slot: overzicht van samenwerkende partners en externen partners voor onderzoek en monitoring; dank voor uw aandacht en ik geef graag de presentatie door aan co-presentator Jan Nap….

Gemiddelde scores alle groepen

Totalen onderwijs

Totalen bedrijvenpartners

Interview uitkomsten samengevat Enthousiasme over het ReCoMa-Lab neemt toe Inspirerend om aan deel te nemen ReCoMa-Lab gewaardeerd als toekomstig onderwijsconcept De wil is er om ReCoMa-Lab tot een succes te maken Experimenteren brengt onzekerheden mee; loslaten = kern van het Lab Moet nog wel op gang komen Aandacht voor: Drie werelden Samenwerking met bedrijven Management van verwachtingen Vraagstuk van flexibiliteit in het onderwijs

Interviews: uitkomsten samengevat II Kenniscirculatie. Benutten expertise,collegiaal leren, houding collega’s, (zelf)reflectie; gastdocentschappen, kennisdeling) Valorisatievraagstuk. Hoe komen de opbrengsten ten goede aan het onderwijs en omgeving/bedrijvenpartners? Breed intern draagvlak. Kloof Lab-betrokkenen - collegae en leidinggevenden Docentenstages. Komen onvoldoende tot stand (bedrijven en onderwijs) Inbedding. Project ReCoMa-Lab nog een ‘eiland’; te los van primaire proces, missiewerk richting collegae (docenten, leidinggevenden, deans e.a.) Eerst de basis primaire proces. Project één van de vele (leidinggevenden) Projectmatig werken. ‘Welk gesprek voer je aan welke tafel?’; hoe co-creëren? …. zelf vormgeven R-lab …. ‘R-Lab dat ben jij’? Onvoldoende helder ‘wanneer zijn we tevreden’. Prestatieafspraken R-lab; eigen leerdoelen PR&Communicatie: zichtbaar worden (intern/extern); successen vieren Praktisch: fysieke afstanden en budget voor reizen cursisten/studenten

4-4-2017 Stelling 1 Innovaties à la ReCoMa-Lab zijn zinvol om het beroepsonderwijs doorlopend af te kunnen stemmen op duurzame ontwikkelingen in de arbeidsmarkt Stelling 2 Innovaties á la ReCoMa-lab bieden docenten een relevante en kansrijke werkomgeving voor persoonlijke en professionele ontwikkeling Stelling 3 Innovaties á la ReCoMa-lab zijn interessant maar te complex om in de dagelijkse onderwijspraktijk toe te passen Jan,