Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid 23 januari 2006 door: Roel in’t veld
Inhoud: ketens en netwerken specifieke kenmerken sociale zekerheid omgang ketenpartners informatiestructuur = macht
Gestold Vloeiend Centraal Decentraal Structuur Proces Verticaal Horizontaal Chaos? Begripsverwarring
Gestold Centraal Structuur Verticaal Horizontaal Proces Decentraal Ketens & Netwerken Horizontaal Proces Decentraal Vloeiend
Empathie! Netwerken Centrale waarde: Een eindig aantal actoren dat zich van elkaars bestaan bewust is….. Semi-autonome actoren Horizontale verhoudingen Bilaterale en multilaterale transacties Relaties zijn geheel of gedeeltelijk complementair
Stelsels zijn onderling verbonden Stelsels zijn verstatelijkt…. Ketens
Het ketenconcept is de dominante metafoor: Processen zijn geschakeld overeenkomstig een bedrijfskolom
Hoe verhouden ketens zich tot netwerken? Ketensturing vindt plaats door netwerken
Ketens symboliseren de bedrijfsmatige kant van dezelfde medaille! Netwerken zijn de sociale component…..
Europese commissie: ‘Structuring better their relation with the institutions, networks could make a more effective contribution to EU-policies’
Er zijn meer arrangementen in de samen leving dan ketens en netwerken Dus is de vraag naar verhoudingen met overige arrangementen van belang
Er bestaat grote spanning tussen de centraliteit van de staat en de centrumloze grondslag van netwerken
2. Specifieke kenmerken sociale zekerheid 2.1 veel ketens naast en door elkaar 2.2 hoog ideologisch gehalte 2.3 verticaal en horizontaal complex gecombineerd 2.4 pooling vraagstuk
Omgang ketenpartners 3.1 publiek, hybride en privaat gemengd 3.2 niet geconsolideerde verhoudingen 3.3 kwetsbaarheid van empathie 3.4 externe druk discontinue 3.5 conceptuele onzekerheid
4. Informatiestructuur = macht 4.1 informatie komt beschikbaar uit informatiestructuur 4.2 informatiestructuur is star 4.3 machtsverhouding gedetermineerd door infrastructuur 4.4 front office –back office complicaties
5. Actuele kwesties Interfaces cwi:uwv:gemeente kwetsbaar Front-office of cliënt die zich door keten heen beweegt De illusies rond vraagsturing Beheer van gebonden relaties