Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

Duurzame mobiliteit in Leeuwarden, hoofdstad van Fryslân Ferd Crone 4 december 2009.
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen.
§ 27.2: De staat van baten en lasten
Meer huishoudelijk afval recyclen
Kwantificeren van milieuprestaties van gebouwen.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
DriversChallenge.
Verwarming Zet de verwarming een graadje lager
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Vlaams Materialen programma Sluiten van ‘kritische’ metaalkringlopen – 12/11/2013 Patrick Van den Bossche, director Environment.
Verduurzaming gemeentelijk scholen 's-Hertogenbosch Leo de Koster, afdeling Maatschappelijk Vastgoed 26 september 2013.
Innovatie is onze 2de Natuur – Het hybride concept
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Welkom bij ons adviesbureau
1 Het Energierenovatieprogramma 2020 Belanghebbenden overleg Beglazing in de woningbouw 11 september 2012 Het beleid van de Vlaamse overheid vanaf 2014.
De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Duurzaam materialengebruik in gesloten kringlopen bij “bouwen” Philippe Van de Velde, beleidsmedewerker Eindverwerking en bouw Afdeling afvalstoffen-
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Verbinden van Duurzame Steden Duurzame mobiliteit en transport.
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Ontwerp steekfiets J-Design.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Overleg Meetporten - 20 juni Daan Van Der Meersch1/9 ALARMDREMPEL Te streng of behouden? Overleg Meetpoorten / Concertation Portiques 20/06/2014.
Workshop Sponsorwerven. Fondsenwerven Geweldig! Jij kunt door middel van deelname en fondsenwerven het leven van Amsterdamse dakloze honden aanzienlijk.
Waterstof en methaan in Wageningen Waarom waterstof en methaan? Hoe concreet is de toepassing? Wat zijn de knelpunten? Waarom in Wageningen? Hoofddoelstellingen.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Wat kunt u eraan doen? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Athlon Car Lease Duurzaam Mobiliteitsplan
ANALYSE OP BASIS VAN DUURZAAMHEID
Persbijeenkomst 17 oktober EPV
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
TTIP: kansen, bedreigingen?
1 Veiligheidssymposium UVS - NICM Welkom. Omschakelen naar aardgas voor appartementen Premies
Wat kun je eraan doen? EUROPEAN COMMISSION Klimaatverandering.
EIGEN WEBSHOP: ‘SIMPLE CAR’ Vandenbussche Bryan, 1 MEBD.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
Voorstelling vlootscan: total cost of ownership (TCO) van groene bedrijfswagens Bart Vanham Managing Director TCOPlus “Alternatiev e aandrijving en als.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Clerkx Britt Knops Montilla Peeters Dimitri 1BM8Quintens Sofie.
Afbeelding voorkant advies. Opdracht voor de werkgroep “Op welke wijze kan gescheiden inzameling van huishoudelijk afval worden verbeterd zodat recycling.
Inleiding De voordelen De mechaniek Het design Vormgeving juiste keus!
Frans Verhees 1 en Peter Hoekstra 2 1 Universitair docent, Marktkunde en Consumentengedrag Wageningen University 2 Senior Director, Market Probe.
Duurzaamheid. Duurzaamheid afvalwaterketen WINNET, water innovatie netwerk
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Voedselverspilling In kader van VROM programma Ketengericht Afvalbeleid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving.
CO2 Toolboxmeeting Dolmans Landscaping Group
Jaarcijfers 2016 LeasePlan Nederland.
Ons duurzaam huis in 2050! Gemaakt door: Gijs en Nathalie
“Transport voor een beter milieu”
Gear it up to the Circular Economy
CE-Communicatieforum 23 november 2017 Arine Sijl
Hoe duurzaam is School at Sea?
Life Cycle Assessment voor composieten – CompositeNL ALV
Herhalingspowerpoint bs 2-4
Checklist for Savings & Added Value
Algemeen secretaris Stiba
Bs 2 Transporteren Module 11 Transport.
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
BRANDexpeience.
Transcript van de presentatie:

Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen Jean-Paul HEINE FEBIAC 12 november 2013

Inleiding Life-cycle analysis of passenger cars Transport sector contribution to total GHG emissions, 2009 (EEA-32) Bron: European Environment Agency

Inleiding auto = complex product auto = geen potlood! diversiteit van materialen

Grootste potentieel voor verbetering Levenscyclusanalyse Grootste potentieel voor verbetering Bron: VW

Gebruiksfase Verbetering door het gewicht te reduceren Bron: Audi

Gebruiksfase Verbetering door het gewicht te reduceren : Cylinderinhoud verminderen leidt tot lager gewicht en dus lager verbruik; Glas wordt meer en meer door kunststof vervangen (bv. : koplampen); Koetswerk bestaat uit verschillende materialen en/of dikte (dunner waar enkel cosmetisch en dikker waar er nood aan weerstand is); Nieuwe materialen ontwikkelingen (CFRP); Motorsteunen van kunststof …

Gebruiksfase Verbetering door het ontwikkelen van nieuwe technologieën Groot aanbod van geëlektrificeerde wagens: Hybride benzine en diesel; Plug-in Hybride; Elektrisch met range extender. 100% elektrisch; Waarschijnlijk een tussenstap naar waterstof brandstofcel … Aardgas heeft ook een belangrijk rol te spelen.

Gebruiksfase Verbetering door het ontwikkelen van nieuwe technologieën Bron: Toyota

Gebruiksfase Verbetering door het ontwikkelen van nieuwe technologieën Bron: Audi

4 5 8 6 Levenscyclus Design en ontwikkeling Gebruik Recyclage => 23 jaar tussen Design en Recyclage!

Conclusie Recyclage fase is onder controle; Niet enkel focussen op de gebruiksfase; Want productiefase zal aan belang winnen; Voor de volgende 15 jaar zal de samenstelling van onze wagen niet veranderen (min. 75% metaal) Recyclage kan geen rem op innovatie zijn!

EVENWICHT vinden en REALISTISCH blijven Ecodesign ……. Design for recycling EVENWICHT vinden en REALISTISCH blijven Recyclage doelstellingen (95%) Rentabiliteit ……. Duurzame ontwikkeling Veiligheidstest (Euro NCAP) ……. Kosten en baten analyse Emissies doelstellingen (CO2 + Euro norm) ……. Levenscyclusanalyse

Contact: jph@febiac.be Dank u voor uw aandacht Contact: jph@febiac.be