INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN FYSIEKE DISTRIBUTIE FINANCIERING RISICO’S NEMEN
KANAALCONFLICT VERTICAAL MARKETINGSYSTEEM (VMS) KANAAL-INNOVATIES Horizontaal conflict Verticaal conflict Growth VERTICAAL MARKETINGSYSTEEM (VMS) Bedrijfs-vms Contractueel-vms Geleid-vms KANAAL-INNOVATIES Horizontale marketingsystemen Hybride marketingsystemen
Figuur 21.3 Vergelijking van conventioneel distributiekanaal en verticaal marketingsysteem
Figuur 21.4 Belangrijkste typen marketingsystemen
Figuur 21.5 Hybride marketingkanaal
TYPEN AANTAL TUSSENPERSONEN KANAAL VEANTWOORDELIJKHEDEN Verkoop organisatie Direct marketing Intermediairs Makelaars en agenten Groothandelaren Detaillisten AANTAL TUSSENPERSONEN Intensieve distributie Exclusieve distributie Selectieve distributie KANAAL VEANTWOORDELIJKHEDEN Prijs Omstandigheden Gebied Diensten
FUNCTIES VAN DE GROOTHANDEL Management diensten en advies Verkopen en promoten Kopen en sorteren Bulk-breaking FUNCTIES VAN DE GROOTHANDEL Opslaan Transport Financiering Risico dragen Marktinformatie Management diensten en advies
Verkoop van productlijn Servicegraad Verkoop van productlijn Nadruk op prijs Type clustering Zelf-service Beperkte service Volledige service Speciaalzaak Warenhuis Variety store Supermarkt Superstore en hypermarkt Service bedrijven Open markt Discount-winkel Category killer cash-and-carry groothandel groothandel-clubs cataloguswinkel internationale detailhandel Promenade en buurtwinkel De winkel op de hoek Aan de rand van de stad Sheltered complex en winkel centrum Detaillisten park
SELECTEREN MOTIVEREN EVALUEREN Acceptatie van nieuwe producten Kwalificaties Growth F E D B A C K MOTIVEREN Positive motivatoren Negatieve motivatoren EVALUEREN Vervangings-beslissingen Evaluatiecriteria Beloningen