Natuur en milieu als educatieve opgave Relatiekenmerken Burgers - Overheid Willen Weten Kunnen Kiezer – gekozenen (politiek) Onderdaan - gezagsdrag er Consument en - dienstverle ners Co- producent – beleidsmak ers
WETEN IS DOMINANT BELANG REIKT VERDER KLIMAAT ENERGIE WATER – SUPPLY EN KWALITEIT LEEFOMGEVING INCONVENIENT THRUTH AL GORE ALS NME’ER
TRADITIES DOORBREKEN? INTERBESTUURLIJKE VERHOUDINGEN VROEGE VOGELS EN BEVLOGEN PROFESSIONALS GELD EN REGELS PUBLIEK – PRIVAAT RESULTAAT EN VERWACHTINGEN BELEIDSCONFORM GEDRAG ALS OPGAVE? VRAAGERICHT WERKEN (BEHOEFTE) BURGERCOMPETENTIES (ADEKWAAT HANDELEN)
vragen maakt vrij Natuur en Milieu zijn complex geheel van doelen, belangen,voorwaarden en omstandigheden, partijen (bedrijven, burgers, organisaties, overheden) Educatie is complex geheel van middelen rollen en opvattingen Vragen: 1.Is een koppeling van E. aan een nieuwe agenda N+M mogelijk 2.Hoezo competente burgers? 3.Professionaliteit: van wie, welke eisen stellen we daar aan 4.Wat regelen we zonder extra geld en regels en waarom? 5.Hoe procesaanpak te regelen de burger aan de slag?