Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 5
Advertisements

Hoofdstuk 1 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Toegevoegde waarde zeehavens (2009) Direct13 miljard euro Indirect27 miljard euro Werkgelegenheid zeehavens (2009) Direct227 duizend werknemers.
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein West-Grijpen Tiense suiker
'De trimodale aantrekkingskracht van Oss als vestigingsplaats en de positie die logistieke knooppunten moeten innemen op het internationale speelveld'
Rotterdam, Wereldhaven
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
H3 Industralisatie en Ismen.
Synchromodaal transport
1.3 globalisering verovert de wereld
1.2 De wereld wordt kleiner
Wordt de wereld een dorp? Turkije: buurman of verweggistan?
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
Typische kenmerken van een haven?
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Goeiemoggel Het logistieke proces in een notedop.
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
Duurzame mobiliteit en transport
Rotterdam en de kracht van het achterland
Groot-Brittannië en India en Kenia
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Begrippen par. 1 t/m 3 Global cities: diversiteit > integratie of segregatie Favela’s en ‘gated communities’ Megasteden > drie factoren verklaring groei.
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Regenten en Vorsten( ) Wat gebeurt er in dit tijdvak
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 10 t/m 12
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
2.1 - Kloof wordt breder Regionale ongelijkheid op wereldschaal:
Aardrijkskunde 5 havo ( ) H1, les 7 L.A. Hoogteijling.
2.2 Samenwerking van landen
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
AARDRIJKSKUNDE.
Samenhang en verscheidenheid
Schematische samenvatting
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 1 en 2
Transport en Infrastructuur
Transport en Infrastructuur
REFERENTIEKAARTEN BELGIË EN EUROPA
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Welkom HAVO Carrousel Woensdag 28 januari 2015
Hoofdstuk 6 Energie, milieu en ruimte in Brazilië.
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 1
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde Blok 4.
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
De tijd van regenten en vorsten ( ) Landen over de hele wereld gaan met elkaar handelen. Dit noemt men een wereldeconomie. De Republiek beleeft.
1.2 De wereld wordt steeds kleiner. Even herhaling van voor de vakantie internationalisering ) mondialisering ) globalisering ) enkele gevolgen- minder.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 1
A H1 Samenhang & verscheidenheid P3 Wereldbeeld 2000 (overzichtelijkheid weg) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD
Hoofdstuk 3 Europa.
Hoe verdienen de mensen de kost?
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
1.1 Globalisering: one world?
Migratie en Grensverkeer
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3 Global shift en vervoersstromen

Het mondiaal transportsysteem Streven naar winst leidt tot Schaalvergroting Internationalisering TransNationaleOndernemingen Techniek maakt transport en communicatie mogelijk

De wereld kaart veranderd: Global Shift 1 2 3 Triadisch Netwerk

De wereld kaart veranderd Wereldhandel in 1977

De wereld kaart veranderd Wereldhandel in 1996

De wereld kaart veranderd

= internationalisering Land C Land A Land B Bedrijf X + Filiaal 2 Bedrijf X Bedrijf X + Filiaal 1 Oceaan Bedrijf Y Bedrijf Y + Filiaal 1 = internationalisering Grens Globalisering……

Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3.2 Het Europese transportsysteem

Van Havenstad tot mainportregio weg havenstad rivier Maritime deconcentratie kanaal spoorlijn MAINPORT havenstad Multimodaal transportknooppunt

Europese havens

Europese transport corridors Zuidwest corridor 2. Noordzuid corridor 3. Zuidoost corridor 4. Westoost corridor spoorwegen Auto wegen

Vervoer en ruimtelijke inrichting H3.3 Samenwerking of concurentie

Vrachtverdeling Haven droge massa natte massa stukgoed Rotterdam Antwerpen 28% 47% 25% 28% 27% 45%

Samenwerking Haven regio’s Efficiënte taakverdeling

Van Havenstad tot havennetwerk Zeehaven als stapelplaats (tot 1870) Zeehaven als industriegebied (1870-1960) Zeehaven als mainport (1960 –1990) Zeehaven als logistiekcentrum (na 1990) Samenwerkende zeehavens (na 1998)

Rotterdam en Antwerpen op weg naar fase 5 Industrieel-logistiek complex Doorvoerhaven Industriehaven Maritieme deconcentratie Aan elkaar groeien van havenregio (Breda, Haseldonk)