Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3 Global shift en vervoersstromen
Het mondiaal transportsysteem Streven naar winst leidt tot Schaalvergroting Internationalisering TransNationaleOndernemingen Techniek maakt transport en communicatie mogelijk
De wereld kaart veranderd: Global Shift 1 2 3 Triadisch Netwerk
De wereld kaart veranderd Wereldhandel in 1977
De wereld kaart veranderd Wereldhandel in 1996
De wereld kaart veranderd
= internationalisering Land C Land A Land B Bedrijf X + Filiaal 2 Bedrijf X Bedrijf X + Filiaal 1 Oceaan Bedrijf Y Bedrijf Y + Filiaal 1 = internationalisering Grens Globalisering……
Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3.2 Het Europese transportsysteem
Van Havenstad tot mainportregio weg havenstad rivier Maritime deconcentratie kanaal spoorlijn MAINPORT havenstad Multimodaal transportknooppunt
Europese havens
Europese transport corridors Zuidwest corridor 2. Noordzuid corridor 3. Zuidoost corridor 4. Westoost corridor spoorwegen Auto wegen
Vervoer en ruimtelijke inrichting H3.3 Samenwerking of concurentie
Vrachtverdeling Haven droge massa natte massa stukgoed Rotterdam Antwerpen 28% 47% 25% 28% 27% 45%
Samenwerking Haven regio’s Efficiënte taakverdeling
Van Havenstad tot havennetwerk Zeehaven als stapelplaats (tot 1870) Zeehaven als industriegebied (1870-1960) Zeehaven als mainport (1960 –1990) Zeehaven als logistiekcentrum (na 1990) Samenwerkende zeehavens (na 1998)
Rotterdam en Antwerpen op weg naar fase 5 Industrieel-logistiek complex Doorvoerhaven Industriehaven Maritieme deconcentratie Aan elkaar groeien van havenregio (Breda, Haseldonk)