[ Business Model Generation. ] Roy van Dorssen 31 Oktober, 2013 Samenhang in de Zorg en Ondersteuning dichtbij de Cliënt
[ AGENDA. ] 1.0 INTRO 2.0 BUSINESS MODEL CANVAS 3.0 ONTWERP 4.0 STRATEGIE [ AGENDA. ]
[ ROY. ] 1.0 NOORDWIJK, 38 2.0 JOYCE, MERLE 3.0 BEDRIJFSECONOMIE, POSTDOCTORAAL ACCOUNTANCY, LUMINA LEARNING 4.0 ERNST & YOUNG, KPMG, ACCONAVM, JAN© > ????? 5.0 AUDIT, RISK, CONTROL, PERFORMANCE IMPROVEMENT, CHANGE, INNOVATION 6.0 FINANCE, OPERATIONS, PEOPLE
[ 1.0 INTRO. ]
Organisaties moeten bereid zijn hun melkkoe te doden Organisaties moeten bereid zijn hun melkkoe te doden. Anders doen twee studenten dat op een zolderkamer wel voor hen. GUY KAWASAKI [ DISRUPT. ]
Verandering mislukt bijna nooit omdat ze te vroeg komt, maar meestal omdat ze te laat komt. SETH GODIN [ INNOVATE. ]
[ CHANGE. ] Krankzinnigheid is iedere keer hetzelfde doen, en daarbij steeds een andere uitkomst verwachten. ALBERT EINSTEIN
[ KILLERS. ]
[ 2.0 CANVAS. ]
[ DEFINITIE. ] Een Business Model beschrijft de grondgedachte hoe een organisatie waarde levert, creëert en behoudt. OSTERWALDER & PIGNEUR [2009]
Financiële Levensvatbaarheid. [ 4 HOOFDGEBIEDEN. ] VIER HOOFDGEBIEDEN Structuur. Aanbod. Klanten. Financiële Levensvatbaarheid.
[ 9 BOUWSTENEN. ] Klant Segmenten. Waarde Propositie. Kostenstructuur. Relaties. Kanalen. Key Partners. Kern Activiteiten. Resources. Inkomstenstromen.
[ 9 BOUWSTENEN. ] LOGIC EMOTION LEFT BRAIN RIGHT BRAIN Klant Segmenten. Waarde Propositie. Kostenstructuur. Relaties. Kanalen. Key Partners. Kern Activiteiten. Resources. Inkomstenstromen. LEFT BRAIN LOGIC RIGHT BRAIN EMOTION
[ 9 BOUWSTENEN. ] EFFICIENCY VALUE LEFT BRAIN RIGHT BRAIN Klant Segmenten. Waarde Propositie. Kostenstructuur. Relaties. Kanalen. Key Partners. Kern Activiteiten. Resources. Inkomstenstromen. LEFT BRAIN EFFICIENCY RIGHT BRAIN VALUE
[ PROPOSITIE. ] Welke waarde leveren we aan de klant? In welke behoefte voorzien we? Welk probleem helpen we oplossen? Welke bundels van producten diensten bieden we?
[ KLANTEN. ] Voor wie creëren we waarde, en wie zijn onze belangrijkste klanten? Via welke kanalen bereiken we onze klantsegmenten, en hoe integreren we kanalen met hun routines? Wat voor soort relatie verwacht elk segment, en wat kosten deze om te onderhouden? Hoe zijn relaties geïntegreerd in de rest van het Business Model?
[ INFRASTRUCTUUR. ] Welke resources en kernactiviteiten vereisen onze waardeproposities, kanalen, relaties en inkomsten? Wie zijn onze Key Partners en wie zijn onze kernleveranciers? Welke Key resources halen we bij onze partners en welke Kernactiviteiten voeren zij zelf uit?
[ RENDEMENT. ] Voor welke waarde zijn klanten echt bereid te betalen en voor wat en hoe betalen zij momenteel? Hoe zouden klanten het liefste betalen en hoe draagt dat bij aan de totale inkomstenstroom? Wat zijn de belangrijkste kosten die inherent zijn aan het Business Model? Welke Key Resources en Kernactiviteiten zijn het duurst?
[ VOORBEELD. ] BETALING AANBIEDERS GRATIS BELLEN VIA INTERNET MASSA SOFTWARE DEVELOPMENT KLACHTEN MANAGEMENT GRATIS BELLEN VIA INTERNET GOEDKOOP BELLEN NAAR VAST MASSA MAATWERK SKYPE.COM WEB GEBRUIKERS WERELDWIJD BELLERS NAAR VASTE TELEFOON SKYPE OUT ABONNEMENT BETALING AANBIEDERS DISTRIBUTIE TELECOM SOFTWARE & ONTWIKKE- LAARS
MARKETING, R&D, LOGISTIEK [ VOORBEELD. ] LOCK IN MARKETING, R&D, LOGISTIEK SCHEERMES HOUDER DISTRIBUTIE MANNEN 15+ FABRIKANTEN MESJES MERK & PATENTEN RETAIL LOGISTIEK R&D MARKETING 1 X AANSCHAF HOUDER VERVANGING MESJES PRODUCTIE
[ VOORBEELD. ] PLATFORM MANAGE MENT ADVER TEERDERS DOELGROEP GERICHTE RECLAME GENEREREN VAN BEREIK GRATIS ZOEKEN WEB SURFERS PLATFORM ONLINE FOTO OPSLAG MASSA MARKT KOSTEN PLATFORM GRATIS DATA ABONNE MENT ADVER INKOMSTEN 2010: 30 MILJARD (97%)
[ HANDVAT. ] Nieuwe manieren om zorg en welzijn te organiseren en te financieren? Klant Segmenten. Waarde Propositie. Kostenstructuur. Relaties. Kanalen. Key Partners. Kern Activiteiten. Resources. Inkomstenstromen. BEHOEFTEN CLIËNT ?? AANBOD GEDREVEN !!
[ 3.0 ONTWERP. ]
[ ONTWERP. ] 1. INZICHT 6.SCENARIO’S 2. IDEE 5. STORYTELLING 3. VISUALISATIE 4. PROTOTYPING
[ 4.0 STRATEGIE. ]
[ MANAGING MULTIPLICITY. ] AFGESPLITST AUTONOOM GEINTEGREERD
[ OMGEVING. ] KERN TRENDS BRANCHE KRACHT MARKT KRACHT MACECO KRACHT
[ EVALUATIE. ] STERKTEN ZWAKTEN KANSEN BEDREIGINGEN
[ PERSPECTIEF. ] REDUCTIE KOSTEN CREATIE WAARDE WAARDE -INNOVATIE
[ CREDITS. ] Alle informatie uit deze presentatie is gebaseerd op het boek Business Model Generation van Osterwalder & Pigneur. Fotocredits IStock.
[ DANK. ] http://www.linkedin.com/in/royvandorssen @RoyvanDorssen 06 – 54 68 47 14 [ DANK. ]