Lemmensinstituut Leuven academiejaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling
Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Ontwikkelingstraject kinderen
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Workshop Relationele en seksuele vorming
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Onderwijsconferentie
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
1.Rom.3:22vanin 2.Rom.3:26vanin 3.Gal.2:16 (2x)vanin 4.Gal.2:20vanin 5.Gal.3:22vanin 6.Ef.3:12 aanin 7.Filp.3:9vanin St.Vert.NBG “geloof VAN” Christus.
Groot geloof 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Opvoeden van drukke kinderen
1. Levensbeschouwing en communicatie
Ontwikkelingsgericht werken in Vaktherapie
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

Methodische vaardigheden
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
De peutertijd Ontwikkeling (p ).
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling en de basisschool
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levensbeschouwelijk leren
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Lemmensinstituut Leuven academiejaar 2010-2011 PEUter en KLEUTER Lemmensinstituut Leuven academiejaar 2010-2011

Peuter en kleuter Lichamelijk Trager, eerst asynchroon geleidelijk aan synchroon Melkgebit 115cm, 20 kg Hoofd groeit trager, babyvet weg

Peuter en kleuter 2. Motorisch Fundamentele bewegingactiviteitenruimte voorzien Steeds fijnere motoriek, kwalitatieve verbetering Zelfstandigheid - zelfredzaamheid Zindelijkheidstraining: vanaf 2j (tot 5 à 6j) Vanaf 2j mogelijk controle over sluitspieren Normaal zindelijk ‘s nachts op 5 à 6 jaar Fijne motoriek, knutselen, puzzles Zelfredzaam naar de kleuterklas Kleuters : handvoorkeur,

Peuter en kleuter 3. Tekenen

Peuter en kleuter 3. Tekenen Tot 4j : bewegingsspel, (beheerst) krabbelen Kleuter : krabbels en vormen met betekenis Fasen: Toevallig realisme (achteraf benoemen) Mislukt realisme (bijv. kopvoeter) Verstandelijk realisme Visueel realisme (zie basisschoolkind) Mislukt realisme 3 a 4 jr Verstandelijk realisme 5 a 6 jaar Visueel realisme basisschool

Peuter en kleuter

Peuter en kleuter

Peuter en kleuter 4. Perceptueel Herkennen van object met een ander zintuig Globale waarneming analytisch (cf. tekenen) Gestuurd vanuit psycho-emotionele factoren

Peuter en kleuter 5. Cognitief Piaget: kennis wordt gecreëerd i.p.v. gekregen

Peuter en kleuter LEERLING=KENNISARCHITECT Hoe verloopt dit proces? 2 mechanismen : ADAPTATIE en EQUILIBRATIE Assimilatie Accommodatie Voorbeelden van inductief lesgeven : bijv. kenmerken van menuet

Peuter en kleuter Stadium 2 : pre-operationeel denken Mentaal experimenteren (Uitgestelde) imitatie - geheugen Beginnend symbolisch denken – fantasie Geboeid door sprookjes, liedjes Anticiperen Aanzet zelfbeeld Preconceptueel (P)intuïtief denken (K) 1 op 1 abstraheren, categorieën Grote opslagcapaciteit, nog niet selectief functioneel ingezet Bijv. beginnend symbolisch denken : blokje is auto

Peuter en kleuter Denkfouten Conservatie o.w.v Centratie van denken Nog geen reversibel denken Statisch gericht

Peuter en kleuter Denkfouten 2. Egocentrisme

Peuter en kleuter Denkfouten 3. Verwarren van deel en geheel

Peuter en kleuter Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Antropomorfisme of animisme (Tafel is stout) Fysiognomisch waarnemen Artificialisme (De engeltjes wenen) Finalisme (Waarom? Waarom? Waarom?) Onlogische verbanden (Als de zon schijnt, krijg ik ijs) (Egocentrisch) magisch denken Fantasie draaft soms door Onlogische verbanden : tweeling, die bestaat twee keer! Magisch denken : foutief idee controle te hebben op de wereld: nu moet een tv programma beginnen Kleuter: beter onderscheid fantasie werkelijkheid geheugen neemt toe, nog weinig functioneel geleidelijk sociocentrisch en minder magisch denken besef van tijd

Peuter en kleuter 6. Taal : betekenisvol

Peuter en kleuter peuter kleuter Bedmonologen Woordenschat syntaxis Zingend brabbelen Egocentrisch taalgebruik Zelfbesef”ik”, “mijn”, eigen naam Bedmonologen 3000 woorden, langere zinnen, maar niet foutloos Aarzelend spreken Praten met en beschrijven van anderen Zelfbeschrijvingen 10 woorden per dag Aarzelend spreken in emotionele situaties

Peuter en kleuter Belang van taal: Ouders zijn rolmodel  gevarieerd taalgebruik Verband met intelligentie Verband met economische welvaart Invloed van educatieve programma’s

Peuter en kleuter 7. Sociaal-emotioneel Ontstaan zelfbeeld (spiegel) Knuffel als vervanging van ouders Drang naar zelfstandigheid koppigheidsfase Uitbreiding emotioneel palet: schaamte, trots, jaloezie, agressie Invloed van gehechtheidstype op verdere relaties Oppervlakkige (P)  meer duurzame vriendschappen (K) Uitbreiding sociale omgeving verschillende rollen

Peuter en kleuter 8. Seksueel Ontwikkeling sekse-identiteit, eigen en ander lichaam verkennen Behoefte aan lichamelijk contact Freud : anale (P) - fallische fase (K) lustgewin ♂ Oedipuscomplex (castratie-angst) controle ♀ Elektracomplex (penisnijd)

Peuter en kleuter 9. Persoonlijkheid Peuter Kleuter Elementair zelfbeeld Meer (uiterlijke) details uit zelfontdekking en beschrijving door anderen egocentrisch Beginnende empathie koppig Positief willen, taakbewustzijn Autonomie vs. schaamte, twijfel Initiatief vs. Schuld + ontwikkeling van genderidentiteit

Peuter en kleuter 10. Moreel Het Heinz-dilemma. (Naar L. Kohlberg) 'Ergens in Europa lag een vrouw op sterven omwille van een zeldzame ziekte. Er was echter een nieuw geneesmiddel waarvan de dokters dachten dat het haar leven kon redden. De bereiding van het geneesmiddel was duur, maar de apotheker vroeg nog eens tienmaal zoveel. Heinz, de echtgenoot van de zieke vrouw, ging bij al zijn kennissen langs om het geld te kunnen lenen. Hij kon echter maar de helft bijeenkrijgen. Hij vertelde de apotheker dat zijn vrouw stervende was en vroeg hem het geneesmiddel aan een lagere prijs te verkopen of hem toe te staan om later het verschil bij te betalen. Maar de apotheker zei: “Neen, ik heb het geneesmiddel ontdekt en ik wil er geld mee verdienen”. Heinz werd wanhopig en overwoog om in de apotheek binnen te breken en het geneesmiddel te stelen voor zijn vrouw.'

Peuter en kleuter 3 fasen in morele ontwikkeling (Kohlberg): pre-conventioneel  conventioneel  postconventioneel Gericht op gevolgen algemene gedragscodes prioriteiten leggen Straf vermijden (P) normen, wetten universele mensenrechten Beloning nastreven (K) NB : niet zonder kritiek : oordeel hangt af van situatie, vooral bij jongens, …

Peuter en kleuter morele ontwikkeling volgens Freud:

Peuter en kleuter 11. School spelenderwijs ervaringsgericht LEREN zorgverbreding basisbehoeften bevredigen : lichamelijk, affectie, erkenning, competentie, moreel Vanaf 2,5 jaar

Peuter en kleuter 12. Spel Bewegingspelletjes “Doen alsof”, rollenspel : inspiratie uit realiteit of fantasie Constructiespellen Solitair/parallel (P)  associatief en coöperatief spel (K) regels! Associatief : nog zonder echte taakverdeling

Peuter en kleuter

Peuter en kleuter 13. Muzisch Hargreaves : 2-5j : figurale fase : globale vormen, weinig details Mix van gekende fragmenten en improvisatie Egocentrische kunstbeleving 5-8j : schematische fase : streven naar conventies “tonale stabiliteit”, metrum, toonhoogte- en tempovariaties Muzikale conservatieproeven Voorkeur voor hoog realiteitsgehalte van (beeldend) kunstwerk