E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Hogere denkvaardigheden
Industriële Chemie VWO 6
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
E-klassen als hulpmiddel bij Wiskunde D
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
Workshop ‘visieversneller’
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Feedback Wat Soorten Door wie
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Customize!.
Ouderraad 7 december.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Pré-NLT-module 3D-printen
Docentvaardigheden ICT
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Kennisclip Web toepassingen
Referentie CYOD Cor Gooijer
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Examens met ICT komen er aan
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Examens met ICT komen er aan
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort Arjan de Graaf (Bonhoeffercollege Castricum) René Westra (Petrus Canisius College Alkmaar) Docenten bio/NLT Projectcoördinatoren Innovatie Impuls Onderwijs Ontwerpers e-klas ecologie

Inhoud Geschiedenis van e-klassen Nut van e-klassen Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Conclusies Onze e-klas ecologie

Geschiedenis van e-klassen: S-tafette

Geschiedenis van e-klassen: 2005 Visby (Gotland)

Geschiedenis van e-klassen: 2007 Grenoble (Science on Stage) 5 Bertil Haarder och Ellen Trane Nørby Geschiedenis van e-klassen: 2007 Grenoble (Science on Stage)

René Westra & Arjan de Graaf : dynamische modellen 6 Geschiedenis van e-klassen: 2009 Amsterdam (Amstel Instituut) René Westra & Arjan de Graaf : dynamische modellen

Geschiedenis van e-klassen: 2011 Den Haag (Innovatie Impuls Onderwijs) http://www.e-klassen.nl/portal/site/e-klas

Geschiedenis van e-klassen: Insteek van IOO Zorgen over de toekomst E-klassen en PALs Brede participatie (29 scholen) Schoolteams E-klassen test voor NLT, Informatica en Wiskunde D, gekoppeld aan onderzoek 2010-2011 Nieuwe modules voor de mono-vakken in de natuurwetenschap 2011-2012 Financiële impuls

Nut van e-klassen Formele en informele “learning activities that involve computers, networks and multimedia technologies” (Wong, 2007) Tijd - en plaats-onafhankelijk electronisch leren

Nut van e-klassen Generatie “M” of Einstein, ook wel Net-generation (Generatie theorie Becker) Informatieverwerking op Einstein manier (creatief, multidisciplinair) Slimmer, sneller, socialer; Mediasmart; Staan in constant contact met elkaar; Gewend aan lezen en direct reageren Generatie Einstein p-127 t/m 142 Baschma, J. en Groen, I. Geeft extra mogelijkheden die in klassiek onderwijs niet mogelijk zijn Leerlingen meer verantwoordelijkheid (2e fase) Voorbereiding op toekomst Helpt mogelijk bij tekort aan docenten

Nut van e-klassen Lay-out meerwaarde: films, hyperlinks, animaties Technische meerwaarde: vervanging van of oplossing voor dure, tijdrovende of onmogelijke experimenten Aansluiting bij moderne leermethoden: http://www.wikiwijs.nl/sector/ http://www.kennisnet.nl/ http://www.lektion.se/ Didactische meerwaarde: snelle feedback, mogelijkheden voor meerdere leerstijlen /-lijnen Maar: problemen zijn er ook!

Nut van e-klassen: enkele voorbeelden van e-learning tools Webpagina’s Digitale toetsen (Question mark perception/ Mneme) Virtuele leeromgevingen: Second Life; online virtuele patientsimulaties 1, 2; virtuele labs etc. Nieuwe tools: bijvoorbeeld apps, remote labs Verschillende ELO’s Screencasts

Nut van e-klassen: Blended learning Blended learning: “‘blended learning refereert aan alle combinaties van face-to-face leren in combinatie met op technologie gebaseerd leren (e-learning)” (Kerres, 2003) Docent niet centraal, wel heel belangrijk Veel thuis werken is mogelijk, maar het wordt geen afstandsonderwijs Neemt deel bezwaren e-learning weg: Zorgt voor meer betrokkenheid en voor beter groepsgevoel  makkelijker om kennis te delen, maar ook kritiek te leveren Communicatie eenvoudiger Controle + overzicht van docent blijven

Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 3 belangrijke componenten: (Kerres 2003): Content Communication Constructie component Tenminste 2 componenten aanwezig, maar bij voorkeur alle 3

Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 1. Content component: Korte lessen  aandacht leerlingen + docenten gebruik Attractief + duidelijke (multimedia) content  animaties Relevante, korte zinnen in nabijheid van (multi) media Web content: attractief en kort Meerdere bronnen  kritische synthese bij lln Gebaseerd op Multimedia principe van Mayer

Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 2. Communicatie component: Goede synchrone + asynchrone communicatie Asynchroon  gebruik uitwisselen informatie Synchroon  tot gedeeld begrip komen Communicatie noodzakelijk voor discussie/ dieper begrip content. Communicatie  betrokkenheid Chat  monitoren van leerlingen door docent belangrijk Docent  lln interactie belangrijk: verhoogt cijfers

Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 3. Constructie component: Goede instructies: worksheets, screencasts Duidelijke doelen Leren werken met ICT los van leren content Links met eerdere inhoud Uitgewerkte voorbeelden (in 1e instantie)  Zelf-uitleg opdrachten later Toetsing/ beoordeling

Conclusies: positieve aspecten e-learning Algemeen: zowel docenten als leerlingen positief Gebruik ICT + veranderde content verhoogt motivatie van leerlingen Verandering in content  aantrekkelijk voor leerlingen Kan veroorzaakt worden door ‘halo’ effect Verhoogde autonomie/ onafhankelijkheid van leerlingen Variatie in content afgifte voor docenten Spaart tijd uit  als efficient gebruikt Ondersteunende rol voor de docenten  extra tijd om te helpen Docenten ondersteuning  heeft positieve impact op leerlingen.

Conclusies: negatieve aspecten e-learning Docenten: Voorbereiding kost tijd Techniek en Communicatie Angst voor controle verlies, orde verlies, technische problemen en plagiaat. Minder monitoring van de prestaties van leerlingen. Leerlingen ELO’s en E-learning  meer werk Gebruik van ELO’s en e-learing  tijdrovend Communicatie problemen Leerlingen willen ELO niet als enig les- /bronnenmateriaal

Conclusies: te vervullen rol van de PAL Nakijken van (digitale) opdrachten / toetsen Ontwikkelen van digitale toetsen Technische ondersteuning docent Inhoudelijke ondersteuning docent Technische/ inhoudelijke vraagbaak leerlingen (evt thuis via chat) Zoeken naar uitbreiding van materiaal ??????????

Onze e-klas: Dynamische ecologie http://amber.bonhoeffer.nl/content/a.degraaf/ecologie/