E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort Arjan de Graaf (Bonhoeffercollege Castricum) René Westra (Petrus Canisius College Alkmaar) Docenten bio/NLT Projectcoördinatoren Innovatie Impuls Onderwijs Ontwerpers e-klas ecologie
Inhoud Geschiedenis van e-klassen Nut van e-klassen Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Conclusies Onze e-klas ecologie
Geschiedenis van e-klassen: S-tafette
Geschiedenis van e-klassen: 2005 Visby (Gotland)
Geschiedenis van e-klassen: 2007 Grenoble (Science on Stage) 5 Bertil Haarder och Ellen Trane Nørby Geschiedenis van e-klassen: 2007 Grenoble (Science on Stage)
René Westra & Arjan de Graaf : dynamische modellen 6 Geschiedenis van e-klassen: 2009 Amsterdam (Amstel Instituut) René Westra & Arjan de Graaf : dynamische modellen
Geschiedenis van e-klassen: 2011 Den Haag (Innovatie Impuls Onderwijs) http://www.e-klassen.nl/portal/site/e-klas
Geschiedenis van e-klassen: Insteek van IOO Zorgen over de toekomst E-klassen en PALs Brede participatie (29 scholen) Schoolteams E-klassen test voor NLT, Informatica en Wiskunde D, gekoppeld aan onderzoek 2010-2011 Nieuwe modules voor de mono-vakken in de natuurwetenschap 2011-2012 Financiële impuls
Nut van e-klassen Formele en informele “learning activities that involve computers, networks and multimedia technologies” (Wong, 2007) Tijd - en plaats-onafhankelijk electronisch leren
Nut van e-klassen Generatie “M” of Einstein, ook wel Net-generation (Generatie theorie Becker) Informatieverwerking op Einstein manier (creatief, multidisciplinair) Slimmer, sneller, socialer; Mediasmart; Staan in constant contact met elkaar; Gewend aan lezen en direct reageren Generatie Einstein p-127 t/m 142 Baschma, J. en Groen, I. Geeft extra mogelijkheden die in klassiek onderwijs niet mogelijk zijn Leerlingen meer verantwoordelijkheid (2e fase) Voorbereiding op toekomst Helpt mogelijk bij tekort aan docenten
Nut van e-klassen Lay-out meerwaarde: films, hyperlinks, animaties Technische meerwaarde: vervanging van of oplossing voor dure, tijdrovende of onmogelijke experimenten Aansluiting bij moderne leermethoden: http://www.wikiwijs.nl/sector/ http://www.kennisnet.nl/ http://www.lektion.se/ Didactische meerwaarde: snelle feedback, mogelijkheden voor meerdere leerstijlen /-lijnen Maar: problemen zijn er ook!
Nut van e-klassen: enkele voorbeelden van e-learning tools Webpagina’s Digitale toetsen (Question mark perception/ Mneme) Virtuele leeromgevingen: Second Life; online virtuele patientsimulaties 1, 2; virtuele labs etc. Nieuwe tools: bijvoorbeeld apps, remote labs Verschillende ELO’s Screencasts
Nut van e-klassen: Blended learning Blended learning: “‘blended learning refereert aan alle combinaties van face-to-face leren in combinatie met op technologie gebaseerd leren (e-learning)” (Kerres, 2003) Docent niet centraal, wel heel belangrijk Veel thuis werken is mogelijk, maar het wordt geen afstandsonderwijs Neemt deel bezwaren e-learning weg: Zorgt voor meer betrokkenheid en voor beter groepsgevoel makkelijker om kennis te delen, maar ook kritiek te leveren Communicatie eenvoudiger Controle + overzicht van docent blijven
Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 3 belangrijke componenten: (Kerres 2003): Content Communication Constructie component Tenminste 2 componenten aanwezig, maar bij voorkeur alle 3
Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 1. Content component: Korte lessen aandacht leerlingen + docenten gebruik Attractief + duidelijke (multimedia) content animaties Relevante, korte zinnen in nabijheid van (multi) media Web content: attractief en kort Meerdere bronnen kritische synthese bij lln Gebaseerd op Multimedia principe van Mayer
Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 2. Communicatie component: Goede synchrone + asynchrone communicatie Asynchroon gebruik uitwisselen informatie Synchroon tot gedeeld begrip komen Communicatie noodzakelijk voor discussie/ dieper begrip content. Communicatie betrokkenheid Chat monitoren van leerlingen door docent belangrijk Docent lln interactie belangrijk: verhoogt cijfers
Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 3. Constructie component: Goede instructies: worksheets, screencasts Duidelijke doelen Leren werken met ICT los van leren content Links met eerdere inhoud Uitgewerkte voorbeelden (in 1e instantie) Zelf-uitleg opdrachten later Toetsing/ beoordeling
Conclusies: positieve aspecten e-learning Algemeen: zowel docenten als leerlingen positief Gebruik ICT + veranderde content verhoogt motivatie van leerlingen Verandering in content aantrekkelijk voor leerlingen Kan veroorzaakt worden door ‘halo’ effect Verhoogde autonomie/ onafhankelijkheid van leerlingen Variatie in content afgifte voor docenten Spaart tijd uit als efficient gebruikt Ondersteunende rol voor de docenten extra tijd om te helpen Docenten ondersteuning heeft positieve impact op leerlingen.
Conclusies: negatieve aspecten e-learning Docenten: Voorbereiding kost tijd Techniek en Communicatie Angst voor controle verlies, orde verlies, technische problemen en plagiaat. Minder monitoring van de prestaties van leerlingen. Leerlingen ELO’s en E-learning meer werk Gebruik van ELO’s en e-learing tijdrovend Communicatie problemen Leerlingen willen ELO niet als enig les- /bronnenmateriaal
Conclusies: te vervullen rol van de PAL Nakijken van (digitale) opdrachten / toetsen Ontwikkelen van digitale toetsen Technische ondersteuning docent Inhoudelijke ondersteuning docent Technische/ inhoudelijke vraagbaak leerlingen (evt thuis via chat) Zoeken naar uitbreiding van materiaal ??????????
Onze e-klas: Dynamische ecologie http://amber.bonhoeffer.nl/content/a.degraaf/ecologie/