Communicatie in de Aanval op Schooluitval Projectdirectie Voortijdig Schoolverlaten Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 3 november 2009 www.aanvalopschooluitval.nl 1
Programma 13.10 uur Doel, programma en kennismaking 13.30 uur Organisatie van de communicatie over VSV 13.50 uur Praktijkvoorbeelden: bedrijven en jongeren 14.00 uur Pauze 14.15 uur Thematafels, 3 x ronde a 30 minuten 15.30 uur Oogst van de thematafels: wat pak ik op? 16.00 uur Afronding en borrel
Informatiebehoefte 1. Tips en praktijkvoorbeelden uitwisselen (o.a. middelen) Communicatie van cijfers en resultaat; acties in relatie tot cijfers? Hoe kan ik met communicatie bijdrage aan het terugdringen van VSV? Doelgroepencommunicatie: jongeren, docenten, ouders Boodschap per doelgroep 6. Dag van de Leerplicht = www.dagvandeleerplicht.nl 7. ?
Wat is een voortijdig schoolverlater? Groen = een jongere van 18 jaar of jonger die problemen heeft en zonder diploma van school afgaat Rood = een jongere tussen de 12 en 23 jaar die geen startkwalificatie heeft en met school stopt
voortijdig schoolverlaters Doelstelling: in 2012 maximaal 35.000 nieuwe voortijdig schoolverlaters (afname van 50% t.o.v 70.000 in 2002)
Aanval op schooluitval Te veel leerlingen verlaten school zonder startkwalificatie (diploma op minimaal havo/vwo niveau of mbo 2) Nadruk ligt op preventie – ‘voorkomen is beter dan genezen’ Leerlingen die toch uitvallen beter en sneller begeleiden naar school, werk, of combinatie van school en werk Inzet op thema’s: soepele overgang van vmbo naar mbo, betere loopbaanoriëntatie, studiekeuze en begeleiding, meer en betere zorg op school, aantrekkelijker onderwijs met sport en cultuur, meer ruimte voor vmbo’ers die het best leren met hun handen, - maatwerktrajecten, 20.000 EVC-trajecten (voor schooluitvallers van 18 tot 23 jaar) Via convenanten en onderwijsprogramma’s (subsidies) Afspraken met gemeenten en scholen binnen RMC-regio’s om doelstelling te halen
Organisatie Aanval op Schooluitval
In mijn regio is er samenwerking tussen de (communicatie-)partners op het gebied van VSV Groen = JA Rood = NEE
De nadruk in de communicatie voor mijn organisatie ligt vooral bij Groen = de vorm; hoe ‘verkopen’ we de boodschap intern/extern en met welke communicatiemiddelen? Rood = het proces; hoe draagt communicatie bij als probleemoplossend instrument?
Op basis van persoonsgebonden onderwijsnummer wordt VSV per schooljaar in kaart gebracht Resultaat 2002 70.000 2004-2005 60.500 2005-2006 56.500 2006-2007 53.100 2007-2008 48.800 2008-2009 - 2009-2010 - 2010-2011 35.000
van het aantal voortijdig schoolverlaters Op mijn school / in mijn gemeente is er sprake van een Groen = AFNAME Rood = TOENAME van het aantal voortijdig schoolverlaters
Meten = Weten Wat doen we met de VSV cijfers? Monitoren / sturen Waar gaat het goed, waar gaat het minder goed? Dialoog met convenantpartners, presentaties door accountmanagers Informeren / communicatiemiddelen website www.aanvalopschooluitval.nl, VSV-Verkenner, VSV-Atlas, factsheets, presentaties, persberichten etc. Ondernemen / communicatieacties Communicatieacties: Actieweek ‘schrijf je in, maak het zelf’, mailingen naar scholen en gemeenten etc.
Thema 1: vsv op school (jongeren en docenten)
Thema 2: omgeving: ouders / bedrijven
Thema 3: resultaten / cijfers