Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Vragend en Ontkennend maken
A/AN Review. HOW DOES IT WORK? Op elke dia krijg je zometeen een vraag te zien. Vervolgens staan daaronder twee of drie antwoordmogelijkheden. Deze antwoordmogelijkheden.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Interrogative sentences
User Centred Development
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Woordvolgorde met woorden van tijd
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Wat staat er achter de blokjes? Vlgnd. dia Instructie: 1.De maker plaatst foto’s achter de blokken van elke dia. Om te spelen: 1.Bedenk (eenvoudige)
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
TEACHERS AND TRAINERS EDUCATION AND QUALIFICATIONS Jurgen Basstanie & Aleidis Devillé 1.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
NEXT LW 2 Bijv.nw. 3 Zelfst. nw. 4 PV 5 Ond Taal Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Verlangen naar God Longing for God
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Mixed-Signal Design Engineer
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht

Drie stromen, drie vragen, gecombineerd in één project n P: Oplossen van praktijkprobleem voor opdrachtgever n C: Ontwikkelen van competenties (opdrachtgever is student / opleiding) n K: Ontwikkelen van kennis voor kennisopdrachtgever

In schema Kennisvraag Praktijkvraag Competentievraag Kennis Oplossing Competentie Vraag ontwikkelen: advertentie gebaseerd op praktijkvraag, beroepsprofielen en onderzoeksagenda(s) Valideren: opdrachtgever(s) voor praktijk- en kennisvraag geven op producten commentaar (offerte, ontwerp, implementatie, oplevering) Criteria Review: tutoren en deskundigen reviewen producten op basis van (kwaliteits)criteria. Kennis mobiliseren Kennis opdoen/ toepassen Studenten vergaren kennis om in te zetten voor de praktijkvraag

Essentiële elementen n Praktijkprobleem met een opdrachtgever uit de praktijk: n Échte opdrachtgever n Docent is coach, niet de deskundige die vertelt hoe het moet n Innovatief probleem: niet zonder ontwerp en -toetsing te bereiken n Personeels-advertentie: student = gewenste competentieontwikkeling, docent = rollen / uitstroomprofiel n Veilige omgeving voor studenten: n Vraagontwikkeling, validatie en reviews n Student/team is zelfsturend: n Neemt beslissingen en gaat zelf achter informatie aan n Signaleert informatie- en coachingsbehoeften n Bepaalt zelf criteria voor het werk

Validatie De methodologie Praktijk- probleem Studenten- project Plan van aanpak Formele evaluatie halverwege Eindpresentatie / Lessons Learned Vraag ontwikkeling Kick-off Startup review Midterm review Endterm review Competentie- vraag Rollen / advertentie Kennisvraag Vraag ontwikkeling Kwaliteitscriteria Akkoord offerte Akkoord ontwerp Akkoord oplevering Ervaring implemnt.

Kennisvraag n Vraagt om ‘kennis tussen de regels door’ expliciet te maken n Praktijkvraag: maak een structuurvisie. Kennisvraag: hoe pak je dat aan? n Praktijkvraag: verbeter het imago van fietspad (HU 2006), ontsluitingsroute (HvA 2007) of winkelstraat (HRO 2007) Kennisvraag: wat bepaalt het imago van ….

Niveaus van aansturing ReproductieTaakgerichtProbleem- gericht Situatie- gericht De student weet precies wat hij nu (en morgen) moet doen De student weet wat hij binnenkort af moet hebben De student wordt ondersteund bij moeilijke situaties De student weet dat hij antwoord krijgt op goed gefor- muleerde vragen

De digitale coach Voor als we tijd over hebben…..

Current situation n Creating a plan of approach is difficult (especially for inexperienced students). n Students don’t experience the creation of a plan of approach is part of the ‘real’ work. n Bad PoA’s lead to troublesome projects. n Most students learn the importance of a PoA by failure. This is often not an appreciated lesson.

Trouble area’s (which most likely go wrong) n Client mostly validates (even if problem definition and/or results are bad) n Criteria are non existent or at best too global to be of any use n Competence growth is not what was expected / planned n Knowledge question get’s no (serious) attention n Solution usually doesn’t Knowledge Q (research q) Real-life Q (practical problem) Competence Q (generic) Knowledge Solution Competences Criteria

Laboratory testresults DC Worth the effort (would have helped me)91% Want to use it next time59% Would recommend it to others77% Should be at hand for everyone to use91% Should be obligatory45% Only useful if you get stuck36%

Field test UsersNon users Did it helpYes (50%), Little (25%), No (25%) - UsabilityEasy (33%), Doable (56%), Difficult (11%) - Will be using itYes (67%), No (33%) OrganizationWorkshop (67%), Obligatory (22%) Workshop (67%), obligatory (22%)

Second field test / bachelor thesis project n Tutors unanimously: better structure, better problem definition n Students ambiguous: most say it helps, but a large portion doesn’t appreciate the variety of slightly different questions. n More testing to come