Presentatie effectstudie komst Aldi

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regionale samenwerking detailhandelsbeleid Achterhoek
Advertisements

Leeuwarden, 9 oktober 2012 ROC Friese Poort, Kick off Centrum Duurzaam Jadranka Cace, Aanjager zonnestroom Sinnestroom, zonnestroom in Friesland.
Het Ondernemersfonds ? Voorwaarts, een glanzende toekomst tegemoet Ton Roozen voorzitter Stichting Ondernemersfonds Binnenstad Haarlem 1.
Kulturhus Oudehaske Presentatie voor bewoners (participanten) in Oudehaske Ontleend aan rapport “Projectbureau Kulturhus d.d. 20 januari 2006” Stuurgroep:
Nieuwe impulsen voor de fiets
Nu: weer samen naar school
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Multifunctioneel centrum
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Veranderingen in de zorg
Ondernemersfondsen in Nederland
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Marketing 2.4 Marktonderzoek.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Discussie Sportnota ter voorbereiding LSF-advies.
GfK Supermarktkengetallen
Bedrijventerreinen op waarde geschat; terug naar de basis dr. Cees-Jan Pen Economische Zaken Dienst Stad Gemeente Zaanstad.
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
Presentatie raadscie Maasdriel 27 maart 2012 Jan van de Sluis manager Financiën & Informatie Jan van der Hidde Manager Arbeidsmarktbeleid & Productontwikkeling.
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Gemeente Leidschendam-Voorburg Woonoord Duivenvoorde: Henk van Veen.
Zorg nieuwe stijl.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
De toekomst maak je zelf
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Winkeltijdenwetgeving
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Presentatie: Bedrijven InvesteringsZone
1Gemeente Leidschendam-Voorburg1 Project Venestraat en omgeving 9 september 2013.
Inrichten van een dienst Weblectures
Zorgcoöperaties in Brabant
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Sturen in de woonruimteverdeling Waarom zou je, als gemeente? 20 januari 2015 Kennisdelingsbijeenkomst.
Inkoop arbo- en verzuimbeleid
Fase 1 Ken de (detail)handel
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Winkelen in Nieuwegein Retailavond 13 oktober 2015 Retailavond 13 oktober
Dorpsraad Acht Openbare vergadering 14 december :00 uur.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Animatie van objecten Overgangen tussen dias Actieknoppen Verpakken van de presentatie.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Centrumplan Schaijk Informerende presentatie ten behoeve van de stand van zaken en stappenplan in de voorbereidende raadsvergadering van 22 juni 2010.
Advies aan gemeenteraad Bergen
Vestigingsplaatsonderzoek
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Uitslag enquête winkelvoorziening
Locatiestudie brede school kern Zeeland
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
Transcript van de presentatie:

Presentatie effectstudie komst Aldi Aarle-Rixtel Presentatie effectstudie komst Aldi Toine Hooft, dinsdag 24-01-2012

Aanleiding Aldi wil zich vestigen in ‘Poort van Laarbeek’ (1.230 m² bvo); Naast Aldi nog ruimte voor 800 m².

Centrale vraag Wat zijn de effecten van de komst van Aldi voor het functioneren van de MCD en andere detailhandel in het dorpscentrum van Aarle-Rixtel?

Inhoud Situatieschets gemeente Laarbeek Functioneren supermarkten/dorpscentra Laarbeek Schets MCD (Aarle-Rixtel) Draagvlak voor toevoeging supermarkt Kwalitatieve argumenten Effecten scenario’s Conclusies en advies

Situatieschets

Functioneren supermarkten gemeente Laarbeek

MCD - Algemeen 40 vestigingen; Full service supermarkt met hoge servicegraad; Nadruk op klantvriendelijkheid, kwaliteit en ambachtelijkheid; 20.000 artikelen, aangesloten bij Superunie; Qua prijsstelling vergelijkbaar met C1000, Albert Heijn, Plus en Coop. Primair verzorgingsgebied = Aarle-Rixtel (2/3 van de omzet); 1/3 van de omzet; afkomstig van buiten Aarle-Rixte (Beek en Donk, Lieshout en Helmond-Noord); De MCD in Aarle-Rixtel is in 2011 gemoderniseerd en uitgebreid tot 1.150 m² wvo en ontvangt 6.000 klanten per week; Omzetstijging na uitbreiding. Verdere doorgroei is voorzien en noodzakelijk.

MCD – Aarle-Rixtel Primair verzorgingsgebied is Aarle-Rixtel (2/3 van de omzet); 1/3 van de omzet afkomstig van buiten Aarle-Rixtel (Beek en Donk, Lieshout en Helmond-Noord); In 2011 gemoderniseerd en uitgebreid tot 1.150 m² wvo (plus Primera en slijterij); Nu 6.000 klanten per week; Omzetstijging na uitbreiding met ca 1/3; Verdere doorgroei is voorzien en noodzakelijk om investering terug te verdienen.

Draagvlak Smal primair draagvlak: Aarle-Rixtel met 5.110 inwoners; Geen gebrek aan supermarktmeters in Aarle-Rixtel noch in de gemeente Laarbeek; Twee supermarkten niet ongebruikelijk, maar dan twee kleintjes of kernen/supermarkten met sterkere bovenlokale functie dan Aarle-Rixtel. Kwantitatief draagvlak voor toevoeging Aldi ontbreekt.

Kwalitatieve argumenten Specifiek aanvullend assortiment (1.500-2.000) tegen bodemprijzen; Functie voor hele gemeente Laarbeek; Hard discounter (Aldi of Lidl) ontbreekt nu.

De scenario’s Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ Aldi vestigt zich solitair in project ‘Poort van Laarbeek’ Aldi vestigt zich met aanvullende winkels in project ‘Poort van Laarbeek’ Aldi in centrum van Aarle-Rixtel

Scenario 1a Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ : Aldi vergroot keuzemogelijkheden consument : Huidige MCD delft waarschijnlijk onderspit : Positie dorpscentrum verzwakt en komt in negatieve spiraal

Scenario 1b Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ + aanvullende winkels : Aldi vergroot keuzemogelijkheden consument, idem voor dagwinkels : Huidige MCD delft waarschijnlijk onderspit : Positie dorpskern verzwakt nog heviger en komt in negatieve spiraal

Scenario 2 Aldi in centrum Aarle-Rixtel : Combinatie fullservice en hard discounter geeft meest compleet aanbod : Ondernemers dorpscentrum profiteren : Versterking (relatieve) positie dorpscentrum : (Financiële) drager voor project ‘Poort van Laarbeek’ vervalt

Conclusies (1) Extra supermarktmeters kwantitatief niet te verantwoorden; Wel kwalitatieve argumenten voor komst Aldi; Aldi trekt naar verwachting 4.500 tot 5.500 (deels nieuwe) klanten per week.

Conclusies en advies (2) Ondernemers in dorpshart Aarle-Rixtel verliezen als Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ komt; MCD in het bijzonder. MCD geraakt direct in gevarenzone. Er ontstaat een domino-effect; Negatieve effecten zijn nog groter indien nog aanvullende winkels in ‘Poort van Laarbeek’ komen. Komst Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ (distributief) niet verantwoord.

Conclusies en advies (3) Komst Aldi in het centrum, nabij MCD, wel verantwoord. Naast de lasten ook de lusten: groter bereik, extra en nieuwe klanten; (Noodzakelijke) impuls voor het dorpscentrum, versteviging concurrentiepositie; MCD en Aldi vormen een krachtige combinatie.