Programma Welkom en voorstellen Opening Visie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond dolfijngroepen De kandelaar Ameide Woensdag 7 mei 2014
Advertisements

Welkom in groep 8.
Welkom nieuwe leerlingen!
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
op deze informatiebijeenkomst van het
Programma Welkom en voorstellen Mirjam Nagtegaal Opening
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Informatieavond groep H5/6
Welkom in groep 4/5a.
Informatie groep 7a Juf Willeke (ma-di) Juf Marlon (woe-don-vrij)
Welkom.
Informatieavond m.b.t. Het Voortgezet Onderwijs
Informatieavond 7 september 2011
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Informatieavond 30 augustus 2010
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
16 ● ● ● ● ● ● ● ● Welkom Informatieavond groep 8.
WELKOM OP DE INFORMATIEAVOND VAN GROEP 6. EVEN VOORSTELLEN……..
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 5/6
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Informatieavond groep 8
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Informatieavond groep 8c leerlingen 2 leerkrachten stagiaire?
Een kijkje in de keuken…..
Welkom op de informatieavond van groep 8a
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Welkom in groep 8 Informatieavond.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Welkom in groep 6.
Een prachtige kans voor uw kinderen
WELKOM OP DE INFORMATIEAVOND VAN GROEP 8a.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Basisschool Op De Horst
Algemene ouderavond dolfijngroepen TriVia
Basisschool Op De Horst
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom in Groep 8!. Informatieavond groep 8  Welkom en toelichting over de avond  Uitleg: de Zilverberg en leren door betrokkenheid.  Het onderwijs.
Welkom op de ouderavond van groep 7. Doel van de avond KKKKennismaken TTTTijden VVVVakken GGGGeen vakinhoudelijke avond PPPPraktisch.
Hoe volgen wij de kinderen?
Informatieavond groep 8
Informatieavond Groep 7 – 8 welkom.
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
In groep 7/8 september uitgangspunten: - sociaal - uitdagend - ontwikkelingsgericht - toekomstgericht.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Ouderavond groep 7 WELKOM!. Programma Inleiding, doel van deze avond Tijdlijn Het advies Het vooradviesgesprek Het voortgezet onderwijs Vragen.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schooljaar Juf Inge Maandag, dinsdag en woensdag (om en om). Juf Barbra Woensdag (om en om), donderdag en vrijdag. Juf Lisanne LIO stagiaire.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Algemeen ma, di, do, vrij. Huub tot herfstvakantie even anders na vakantie woe, do Wouter Huub extra hulp in groep, RT en ambulante taken Snappet + kladschrift.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Informatieavond schooljaar
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Informatieavond groep 4
Informatieavond groep 8
Informatieavond groep 4
Open dag OBS Noord – 7 maart 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Open dag OBS Noord – 5 maart 2019
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

Informatieavond dolfijngroep Ichthusschool Hardinxveld-Giessendam Woensdag 9 oktober 2013

Programma Welkom en voorstellen Opening Visie Algemene doelen dolfijngroep Selectieprocedure Onderwijskundige inhoud Hulp van ouders Programma

Vanuit onze Christelijke identiteit, waarin we het leven zien als geschenk van God en ieder kind als schepsel van God uniek is, moet een kind op alle gebieden tot zijn recht kunnen komen, zijn talenten kunnen ontwikkelen én mag ieder kind zijn zoals hij of zij is. Visie

Passend onderwijs aan kinderen die meer dan gemiddeld begaafd zijn. Deze kinderen hebben onze zorg nodig. Deze kinderen hebben intellectuele uitdaging nodig. Dolfijngroep is RT naar de ‘bovenkant’. Doelen dolfijngroep

Het verhogen van het sociaal-emotioneel welbevinden van die kinderen die meer dan gemiddeld begaafd zijn. Het verbeteren van de cito-resultaten van die kinderen die meer dan gemiddeld begaafd zijn. Het professionaliseren van de leerkracht in het omgaan met die kinderen die meer dan gemiddeld begaafd zijn. Doelen vervolg

Normaalverdeling Intelligentiequotiënt (Bron: Ministerie van OCW, 2008, p. 2)

Selectieprocedure Citotoetsen Vragenlijsten Surplus-begaafdencentrum Extern onderzoek (IQ) Extern onderzoek (IQ , dyslexie, ADHD, ASS) Cito eindscore > 545 Selectieprocedure

Cito leerlingvolgsysteem: minimaal 2x1+ en 1x1 voor ReWi, Begr Cito leerlingvolgsysteem: minimaal 2x1+ en 1x1 voor ReWi, Begr.Lezen en Spelling in ‘lengte en breedte’ vak Re M4 Re E4 Re M5 BL M4 E4 M5 Sp 1 1+ Selectieprodedure

2. Signaleringslijst van het Surplusbegaafdencentrum Selectie- procedure

3. Gemotiveerde kinderen met CITO eindtoets ≥ 545 Selectieprocedure

4. Extern onderzoek waaruit begaafdheid blijkt (bijv 4. Extern onderzoek waaruit begaafdheid blijkt (bijv. Wisc, ander IQ onderzoek) Selectieprocedure

5. Begaafde kinderen met ADHD, Asperger, Dyslexie, waarbij prestaties achterblijven, maar dolfijngroep tegemoet komt aan hun onderwijsbehoeften Selectieprocedure

Onderwijsinhoud Cognitieve uitdaging: Verdiepen Verbreden Leren leren Sociaal emotionele ontwikkeling Vaardigheden aanleren Computervaardigheden Samenwerken Onderwijsinhoud

Cognitieve uitdaging Verdiepen van kennis: Reguliere vakken: rekenen In vakoverstijgende projecten en topklassers (natuurverschijnselen, muziek, brein, geschiedenis van oude culturen) Cognitieve uitdaging

Cognitieve uitdaging Verbreden van kennis: Filosofie Spaans, Italiaans Scheikunde Cognitieve uitdaging

Leren leren Leren leren: Algemene voorwaarden Grote teksten leren markeren, wegstrepen, samenvatten, vragen maken Mindmappen (structureren) Woorden leren Plannen Planning uitvoeren Leren leren

Sociaal emotionele ontwikkeling Filosoferen Kwink spelen Kindgesprekken Tussendoor Sociaal emotionele ontwikkeling

Vaardigheden aanleren Computervaardigheden Groep 3 en 4 PowerPoint (basis) Word (basis) Groep 5-8: PowerPoint en Word, bijv, tabellen, vormen, automatische inhoudsopgave, altijd ten dienste van product. Publisher Vaardigheden aanleren

Hulp ouders Tips: Markeerstift geven (leren leren) USB stick geven, ook helpen met opslaan Plannen! Plan een half uur (groep 5,6) of een uur (groep 7,8) in waarop uw kind geconcentreerd kan werken. Hulp ouders

Vierjarenplan Periode 1 Periode 2 Periode 3 10-12 weken 2-4 weken tot Kerst 8-10 weken Project doelen Sociaal emotionele ontwikkeling Eén groot project 10-12 weken Voorbereiden techniektoernooi Afgewisseld met zelfstandig werk projecten. (topklassers) Eén project Leren leren Projectdoelen Ontwerpend en onderzoekend leren Samenwerken en presenteren Leren verantwoorden in verslag Project doelen Computervaar-digheden Vierjarenplan

Vierjarenplan Eerste periode: Groot project, 10-12 weken Vakoverstijgend, cognitieve uitdaging, leren leren en vaardigheden. Voorbeelden: Stad: Gorinchem of Dordrecht Ruimtevaart Landen van de Wereld Dierentuin ontwerpen / musical, toneelstuk Vierjarenplan

Vierjarenplan Tweede periode A: Tot de Kerstvakantie klein project, weinig huiswerk. Doelen op gebied van sociaal emotionele ontwikkeling, kunst en cultuur. Voorbeelden: Filosofie Filosofiegeschiedenis Kwink Christmas Carols Kunst rond Kerst Winterboek, etc. Vierjarenplan

Vierjarenplan Tweede periode B: Na de Kerstvakantie werken aan techniektoernooi (ongeveer 12 weken) Afgewisseld met topklassers en andere zelfstandig werkprojecten. Vierjarenplan

Vierjarenplan Derde periode: Na het techniektoernooi middelgroot project (ongeveer 8-10 weken) Voorbeelden: Poëzie project Krant of tijdschrift maken Spreekwoorden project Fotografie Vierjarenplan

Informatie en communicatie Groepsleerkracht is eerste aanspreekpunt. Bij specifieke problemen / vragen rond begaafdheid of dolfijngroep: de dolfijnleerkracht. Informatie en communicatie

Informatie/Rapportage aan ouders Extra blad in rapport. Wordt ingevuld door dolfijnleerkracht. Mappen mee naar huis voor iedere vakantie. Informatieavond in maart / april, rond wisseling van groepen en aan begin van het schooljaar, voor alle scholen van TriVia. Locatie per toerbeurt. Informatie/Rapportage aan ouders

Informatie/Rapportage aan ouders Drie keer per jaar info per email rond de wisseling van de projecten: informatie over afsluiting van het project en de doelen en inhouden van het nieuwe project. Studieplanner wordt meegestuurd. U kunt altijd mailen, bellen of langskomen voor of na schooltijd. g.klink@pcpo-trivia.nl 0183-581321 Informatie/Rapportage aan ouders

Code d’honneur Ida Gerhardt Bezie de kinderen niet te klein: Laat uw comedie op de gang Zij moeten veel verdragen – - zij weten 't immers tòch al lang! – eenzaamheid, angsten, groeiens pijn Ken in uzelf het kwade. en, onverhoeds, de slagen. Heb eerbied voor wat leeft en groeit, zorg dat ge het niet smet of knoeit. – Dan schenk' u God genade. Hun eerlijkheid blijft vragen, Ida Gerhardt of gij niet haast uzelf durft zijn. Dàn kunt ge 't met hen wagen. Code d’honneur