Tips instuderen cursus Ontwikkelingspsychologie. Tips 1) Cursus = basis 2) Probeer er geen kleurboek van te maken 3) Specifieke onderzoeksresultaten hoef.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Leer de namen van de noten 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Tips instuderen cursus Ontwikkelingspsychologie
Voorbereiding Clubbridge
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 1
Oplossingsgericht coachen
Leer de namen van de noten 2
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Thema 5: Classificatie 1. Opdracht.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Groot geloof 1.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
WELKOM OP TOV!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Tweedegraadsfuncties
1. Levensbeschouwing en communicatie
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
Centrummaten en Boxplot
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Transcript van de presentatie:

Tips instuderen cursus Ontwikkelingspsychologie

Tips 1) Cursus = basis 2) Probeer er geen kleurboek van te maken 3) Specifieke onderzoeksresultaten hoef je niet uit het hoofd te kennen, maar het is wel belangrijk om een tabel goed te kunnen lezen en inhoudelijk te interpreteren -Levert deze studie evidentie op voor hypotheses? -Uit wat kan je dit afleiden?

Tips 4) Probeer zelf schema’s aan te brengen in cursus -Ze bieden een houvast -Zie slides hiervoor 5) Probeer een link te leggen over hoofdstukken heen 6) Probeer concepten zo concreet mogelijk te maken voor jezelf vb. I n welke identiteitsstatus zit jezelf? Waarom respecteer je de afspraken met je ouders? Welke soort opvoeding heb je genoten?

Tips 7) Probeer de belangrijkste concepten van een hoofdstuk in je eigen woorden te omschrijven  niet van buiten leren, want toch multiple choice examen 8) Probeer de zoemsessie-oefening zelf opnieuw op te lossen  Deze beogen inzicht te bevorderen 9) Ga de avond voor een examen naar een vriend of vriendin om samen over de cursus te praten & van gedachten te wisselen  Helpt om het nodige vertrouwen op te doen (vorm van emotionele zelf-regulatie)

Examenvragen: Voorbeelden

Examens & evaluatie Multiple choice examen (omwille van omvangrijke groep): 45 verplichte examenvragen – + 1 punt per correct antwoord – - 1/3 punt per fout antwoord Naast 45 echte examenvragen, 5 optionele maar uitdagende examenvragen: deze hoeven niet ingevuld te worden en tellen ook niet mee voor de eindquotering Je mag je rekenmachine meebrengen naar het examen!

Examens & evaluatie Vragen peilen naar a)Diepgaand leren & inzicht in de materie b)Interpretatie van tabellen c)Toepassingen van concepten d)Kennis Theorie: 80% vs. practicum: 20%

Welk element kan NIET de rangorde stabiliteit in een kenmerk verklaren? a)Omgevingstype b)Reactieve transacties c)Passieve transacties d)Evocatieve transacties

Welke verschillende types internalizatie worden er binnen de ZDT onderscheiden? a)interne regulatie – externe regulatie – intrinsieke regulatie – geïdentificeerde regulatie b)interne regulatie – geïntegreerde regulatie – externe regulatie – geïdentificeerde regulatie c)geïntrojecteerde regulatie – geïdentificeerde regulatie – geïntegreerde regulatie – externe regulatie d)geïntegreerde regulatie – geïdentificeerde regulatie – extrinsieke regulatie – geïntrojecteerde regulatie

Volgens welke van de volgende theoretici of theoretische perspectieven kan de mens niet als een leeg blad (“tabula rasa”) worden beschouwd? a)match-perspectief b)Erikson c)Skinner d)Sartre

Empirische steun voor de kleine effecten van een gedeelde omgeving vindt men onder meer in lage fenotypische correlaties in een bepaald kenmerk (vb. gewicht) tussen a)biologische siblings (broers en zussen). b)kinderen die geadopteerd zijn in hetzelfde gezin. c)siblings die apart opgegroeid zijn. d)geadopteerde kinderen en hun biologische ouders.

In het experiment van Deci, Eghari, Patrick en Leone (1994) waarin drie verschillende contextuele factoren werden gemanipuleerd om het internalizatieproces te bestuderen, werd vastgesteld dat … a)… ze alle drie een onafhankelijke impact hebben op de mate van persistentiegedrag b)… de intrinsieke interesse in de activiteit toenam naargelang er meer faciliterende factoren werden toegediend c)… er een lineaire toename was in gepercipieerde keuze en kwantiteit van persistentiegedrag in functie van het aantal aangeboden faciliterende factoren d)… de kwaliteit van het persistentiegedrag van meer belang is dan de kwantiteit van het persistentiegedrag

“Ik zal je bewijzen dat ik mijn kamer proper kan opruimen; als je terug bent, dan ligt alles er piek fijn bij!” riep Tim, nadat zijn moeder kwaad was geworden dat zijn kamer er nog steeds zo slordig bij lag. Deze uitspraak geeft aan dat … a) Tim het verzoek van zijn moeder geaccepteerd (geïnternaliseerd) heeft b) Tim zijn kamer opruimt omwille van geïntrojecteerde motieven c) Tim volgens Kochanska’s perspectief slechts op een situationeel gebonden wijze het ouderlijke verzoek inwilligt d) Tim zijn kamer omwille van interne motieven opruimt

Plaats het juist label bij de juiste status. Met andere woorden: welke status zou je aan welke kolom toekennen (Marcia, 1970)? a)Moratorium – achievement – foreclosure – diffusion b)De statussen zijn geordend volgens het ontwikkelingspatroon dat vooropgesteld wordt binnen de continuümhypothese c)Achievement – diffusion – foreclosure – moratorium d)De statussen staan in omgekeerde volgorde dan wat volgens de strikte invulling van de continuümhypothese kan voorspeld worden ???? Zelfwaardegevoel30.08 b (7.76) ab (4.91) a (6.27) b (2.80) Angst41.77 ab (15.65) ab (11.62) b (14.67) a (18.18) Autoritarisme21.31 bc (7.84) c (7.84) a (8.99) b (4.24)

Veronderstel dat onderzoekers de volgende set correlaties vinden bij meten van het kenmerk relationele agressie bij correct en fout gediagnosticeerde tweelingen. Wat kan op basis van dit correlatiepatroon besloten worden? A)De gelijke omgevingsassumptie kan niet gehandhaafd worden. B)Er treedt selectieve plaatsing op bij MZ tweelingparen C)De resultaten van deze studie zijn tegenstrijdig; op basis van deze resultaten is het onduidelijk of de gelijke omgevingsassumptie al dan niet kan gehandhaafd worden. D)Op basis van deze gegevens moet besloten worden dat de bevindingen bij tweelingen niet kunnen gegeneraliseerd worden naar de totale populatie. Realiteit MZDZ Label MZ DZ.20.40

Veronderstel dat gedragsgenetici vaststellen dat de fenotypische samenhang bij MZ tweelingen.42 is, terwijl deze.33 is bij DZ tweelingen (beide apart opgevoed). Welke van de onderstaande uitspraken zou volgens de interactieve benadering correct zijn? a)A = 22% b)C = 22% c)E = 21% d)Geen enkele van de andere uitspraken is correct volgens de interactieve benadering

Antwoorden: c, c, b, b, c, b, d, c, d