De Lissabonstrategie (2000-2010) Strategie voor groei en werkgelegenheid door de Europese Raad Doel: “Om van Europa de meest concurrerende en dynamische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begroting 2013 Budget 2013 Synthese / Synthèse janvier 2014 / januari 2014 Ministre du Budget Olivier Chastel Minister van Begroting Olivier Chastel.
Advertisements

Hervorming van de pensioenbonus Alexander De Croo Vice-premier en minister van Pensioenen 1.
Het belang van een diploma op de arbeidsmarkt – L’importance du diplôme sur le marché du travail Une contribution à partir de la monographie « Scolarité.
gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
La Vice-Première Ministre, Ministre de l'Emploi et de l'Egalité des chances, chargée de la Politique de migration et d'asile De Vice-Eerste minister, minister.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
2 ème journée de la Philanthropie - 10 mai 2011 Tweede dag van de Filantropie - 10 mei 2011.
La Vice-Première Ministre, Ministre de l'Emploi et de l'Egalité des chances, chargée de la Politique de migration et d'asile De Vice-Eerste minister, minister.
De Federale Commissie Rechten van de Patiënt stelt zich voor La Commission Fédérale Droits du Patient se présente Colloquium patiëntenrechten 26 oktober.
Powerpoint TemplatesPage 1Powerpoint Templates OMDAT WATER BELANGRIJK IS Europees Burgerinitiatief: Water en sanitaire voorzieningen zijn een mensenrecht.
Dieter Vander Beke Workshop 6 Potentieel van sociale aspecten in overheidsopdrachten Conferentie Duurzame Overheidsopdrachten 1 december 2011.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
WELKOM. !!!???!!! ARMOEDE in BELGIË??? ZEKER WETEN!!
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
OCMWs - Brussel, 13 december 2010 CPAS - Bruxelles, 13 décembre 2010 Think global, act local Balans van het Europees Jaar Armoedebestrijding Bilan de l’Année.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Administratieve vereenvoudiging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Suggesties voor een symbiose Simplification administrative et protection.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
A16 Aanmaken en communiceren van glossarium Composer un glossaire et le communiquer Comité consultatif : BPR van het Federaal Agentschap voor.
Armoede treft 1 op 5 ouderen
1.Het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen , het Europees jaar in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting 3.Armoede.
FOD Economie - SPF Economie De hervorming van het suikerbeleid vanuit verschillende invalshoeken Regards croisés sur la réforme de la politique sucrière.
Business Route 2018 For more business and jobs in Metropolitan Brussels.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
2010 Europees Jaar van Strijd tegen Armoede en Sociale Uitsluiting Vooruitgang boeken i.v.m. Armoede in
Belgisch Netwerk Armoedebestrijding Réseau Belge de Lutte contre la Pauvreté Actieve Inclusie Oktober 2008 Inclusion Active Octobre 2008.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Justitie La Justice Ministerraad 19 juli Vrije keuze achternaam Libre choix du nom de famille.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Pilootproject Ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting binnen de Federale overheid Externe tussentijdse evaluatie Projet pilote Médiateur.
Chers parents, chers enfants, En février aura lieu la journée des gros pulls ! Pour ceux qui ne savent pas ce que c’est, la journée des gros pulls consiste.
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
L’arithmétique a quatre domaines: Nombresproportions Mesurer et géométrie relations.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Kinderarmoede Senaat 11 mei Betreffende het Steunpunt  Samenwerkingsakkoord  Armoede - mensenrechten  Permanente plaats voor dialoog Steunpunt.
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
Belgische voorzitterschap 2010
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
De milieuprioriteiten van het Pools Voorzitterschap Les priorités environnementales pour la présidence polonaise Marie-Hélène LAHAYE (Cabinet Huytebroeck)-
Wettelijke bepalingen m. b. t
EUROPEES SOCIAAL FONDS
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
Gezondheidsvoorzorgen op reis La santé en voyage
Résultats de l’enquête sur les normes de qualité de la préparation des médicaments au sein des officines hospitalières 24 avril 2018.
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Preventie en verzoening van collectieve conflicten
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Europese verkiezingen 2019: Campagne van EAPN en BAPN
Europese verkiezingen 2019: Campagne van EAPN en BAPN
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Transcript van de presentatie:

De Lissabonstrategie ( ) Strategie voor groei en werkgelegenheid door de Europese Raad Doel: “Om van Europa de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld te maken die in staat is tot duurzame en economische groei met meer en betere banen en een hechtere sociale samenhang.” (Europese Raad van Lissabon 2000, 23 en 24 maart) 3 pijlers: economisch – milieu – sociaal

De sociale pijler Een beslissende impact te hebben op de uitroeiing van armoede En verder : * creëren van een hechtere sociale samenhang * investeren in mensen * meer en betere banen, ook voor kansengroepen * bevorderen van alle aspecten van gelijke kansen 2005 : klemtoon komt te liggen op job-groei => afzwakking van de sociale pijler

Stand van zaken: een aantal cijfers 1 op 7 of 15% van de Belgen heeft een verhoogd risico op armoede. Dit komt overeen met personen. In Vlaanderen is dit 10%, in Wallonië 19,5% en in Brussel 26,3%. 1 op 6 van de Europeanen heeft een verhoogd risico op armoede

5% van de werkende Belgen heeft een verhoogd risico op armoede Het armoederisicopercentage voor alleenstaande ouders is gelijk aan 39,5% 6% van de bevolking leeft in een huishouden met twee of meer achterstallen voor basisbehoeften (facturen voor gas, elektriciteit, water, huur, hypothecaire lening, gezondheidszorgen) 32% van de bevolking had problemen met de kwaliteit van de huisvesting in Dit percentage was hoger onder de 20% laagste inkomens, namelijk 49% Een laaggeschoolde sterft drie tot vijf jaar vroeger dan een hooggeschoolde en heeft zelfs 18 tot 25 minder gezonde jaren te verwachten dan een hooggeschoolde In de laagste sociaaleconomische groepen meldt maar 60 procent van de mensen in goede gezondheid te zijn, tegenover 87 procent in de hoogste groepen.

eisen voor een nieuwe Europese strategie revendications pour une nouvelle stratégie européenne

Foto Brandpunt 23

Armoede Uitbannen Tegen 2020 De Europese Unie moet zich engageren om het armoedecijfer drastisch te doen dalen en moet daartoe als indicator de ambitieuze 0%- doelstelling voorop schuiven. Bannir la pauvreté d’ici 2020 L’Union européenne doit s’engager à faire chuter le chiffre de la pauvreté, en avançant comme indicateur l’objectif ambitieux de 0%.

De sociale Open Methode van Coördinatie Versterken De Europese Unie moet de Open Methode van Coördinatie voor sociale bescherming en sociale inclusie (“de sociale OMC”) versterken en verder uitbouwen om de sociale pijler in haar beleid, en in het bijzonder in de nieuwe Europese Strategie vanaf 2010, te versterken. Renforcer la Méthode Ouverte de Coordination L’Union européenne doit renforcer et approfondir la Méthode Ouverte de Coordination (« la MOC sociale ») dans les domaines de la protection sociale et de l’inclusion sociale afin de renforcer le pilier social dans sa politique, particulièrement dans le cadre de la nouvelle Stratégie européenne à partir de 2010.

Vooruitgang meten De Europese Unie moet naast het Bruto Binnenlands Product (BBP) aanvullende vooruitgangsindicatoren formuleren, nastreven en opvolgen, zoals bvb. indicatoren die de kloof tussen arm en rijk meten. Mesurer progrès A côté du Produit Intérieur Brut (PIB), l’Union européenne doit formuler, rechercher et suivre des indicateurs de progrès complémentaires, indicateurs qui permettent de mesurer l’écart entre riches et pauvres.

G

Participatie van mensen in armoede aan het beleid De Europese Unie moet uiterlijk tegen eind 2010 een plan ontwikkelen dat de volwaardige participatie van mensen in armoede in het Europees beleidsvormingsproces verzekert, in samenwerking met verenigingen van en met mensen in armoede en met organisaties die mensen in armoede vertegenwoordigen. Participation des personnes en situation de pauvreté a la politique Pour la fin 2010 au plus tard, l’Union européenne doit développer un plan en collaboration avec des organisations représentant des personnes en situation de pauvreté et des associations de personnes en situation de pauvreté. Ce plan devrait assurer la pleine participation des personnes en situation de pauvreté dans le processus politique européen.

Foto Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen

Toereikend Inkomen Europa moet aan elke EU-inwoner een minimuminkomen garanderen dat mensen in staat stelt een menswaardig leven te leiden. Revenu suffisant L’Europe doit garantir un revenu minimum permettant à chaque citoyen de l’UE, de mener une vie humaine et digne. Cet objectif doit être réalisé d’ici 2020.

Foto: Brandpunt 23

Activeringsbeleid Het activeringsbeleid van de EU en de lidstaten van mensen in armoede moet gericht zijn op sociale inclusie, waarin werk een belangrijk instrument kán zijn, maar geen wondermiddel is in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting. Politiques d’activation Les politiques d’activation des personnes en situation de pauvreté de l’UE et des Etats Membres doivent viser l’inclusion sociale, au sein de laquelle l’emploi PEUT être un instrument important mais n’est pas le remède-miracle dans la lutte contre la pauvreté et l’exclusion sociale.

Duurzaam en kwaliteitsvol werk De Europese Unie moet in een nieuwe strategie verzekeren dat er voldoende tewerkstellingsmogelijkheden zijn voor diegene in de werkende bevolkingsgroep die in staat zijn om te werken. De EU moet als prioriteit de kwaliteit en duurzaamheid van jobs naar voor schuiven en mag zich niet blindelings fixeren op het bereiken van de 70% - doelstelling. Emploi durable et de qualité Au moyen de sa nouvelle stratégie, l’Union européenne doit assurer suffisamment d’emplois de qualité pour les personnes appartenant à la population active en capacité d’assumer un travail. Elle doit avancer comme priorité la qualité et la durabilité des emplois, et ne peut pas se fixer aveuglement sur l’objectif de 70%.

Actieve Inclusie Toepassen In oktober 2008 werd de aanbeveling van de Europese Commissie voor de actieve inclusie van personen die van de arbeidsmarkt zijn uitgesloten, goedgekeurd. Deze aanbeveling moet vanaf 2010 een richtlijn worden, waarbij de klemtoon moet liggen op het samengaan van de drie onderdelen (toereikend inkomen, inclusieve arbeidsmarkt en toegang tot diensten). Appliquer l’inclusion active En octobre 2008, la recommandation de la Commission Européenne pour l’inclusion sociale des personnes exclues du marché du travail a été acceptée. Cette recommandation doit devenir une directive à partir de 2010, dans laquelle l’accent est porté de façon égale sur les trois éléments qui forment une seule entité (le revenu suffisant, le marché du travail inclusif et l’accès aux services).