Tijdelijke presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 25
Displaypresentatie Gebruikt om artikelen tijdelijke onder de aandacht te brengen. Krijgen dus meer attentiewaarde. Dit is de mate waarin de aandacht van de klant wordt getrokken.
Functies van een display Bevorderen van de verkoop Versterken van het winkelbeeld Scheppen van sfeer Beinvloeden van het winkelgedrag
Soorten displays Massdisplay Classdisplay
Displayvormen (naar lokatie) Eilanddisplay Kassadisplay Kop- einddisplay Schapdisplay Toonbankdisplay Vloerdisplay Wanddisplay
Eilanddisplay Vaak word een verkooptafel als eilanddisplay gebruikt
Kassadisplay Voor impulsaankopen (artikelen die je wel koopt maar niet van plan was te kopen)
Kop- einddisplay Aan het eind van een schap
Schapdisplay Door een extra plank in een schap krijgen de artikelen extra aandacht
Toonbankdisplay
Vloerdisplay
Wanddisplay
Het displayplan Een display planning wordt afgeleid van het verkoop- of actieplan. Hulpmiddelen daar bij: - Ruimteplan - Planbord Vernieuwen van de displays hangt af van de bezoekersfrequentie
Ruimteplan Lay-out met daarop: - de verkoopzwakke en verkoopsterke zones Plekken voor de displays
Planbord Wat wordt er aangeboden Welke plaatsen Instructies voor de opbouw Promotiemateriaal Tijdstip
Actiekalender
De verkoopactie Salespromotion of promotions: is een belangrijke marketingtechniek om op korte termijn het verkoopresultaat te vergroten. Is net als actiereclame gericht op actie! Het snelle resultaat wordt bereikt door het tijdelijk aantrekkelijker maken van de prijs/waardeverhouding van een artikel. 2 manieren: - de prijs tijdelijk verlagen (korting) Waarde tijdelijk verhogen (meer product voor hetzelfde geld)
Verkoopactie
Salespromotion Coupons Zegels Prijskortingen Prijsvragen Hoeveelheidsacties Premiums Demonstraties
Zaken die van belang zijn bij het opzetten van een verkoopactie Resultaten van eerder verkoopacties Marketingbeleid Behoefte van de klant Trends en ontwikkelingen
Voorbereiden van een verkoopactie Denk na over: Artikelen (bestellingen) Prijs (veranderingen) Presentatie (posters, presentatie winkel en etalage) Personeel (inlichten)
Opzetten van een verkoopactie Houd rekening met: Doel van der verkoopactie Benodigde middelen (budget) Tijdsplanning Uitvoering Evaluatie (heb je je doel bereikt?)