‘Naar een effectief recht op water’ Seminarie 6 juli 2010, Brussel Najoua Batis Henk Van Hootegem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
(heeft niet als doel om winst te maken = overheid)
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Duurzaamheid en kosten
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Heffingen Raadgevend Comité van 25 juni 2008.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
NoVo Track record. Aantal telewerkers 91% van de populatie mag telewerken Populatie –FOD = 1250 p –Finance Tower Brussel = 1000 p Effectief aantal telewerkers.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Presentatie resultaten handelspandenbeleid Turnhout Mechelen 22 november 2007 Suzy Maes, schepen lokale economie.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op reis naar een dierentuin
Wat betaalt de klant aan ons?
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Algemene Ondernemersvaardigheden
Centrummaten en Boxplot
Algemene Ondernemersvaardigheden
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Algemene Ondernemersvaardigheden
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Transcript van de presentatie:

‘Naar een effectief recht op water’ Seminarie 6 juli 2010, Brussel Najoua Batis Henk Van Hootegem

Context  Steunpunt = interfederale overheidsinstelling  Overleggroep energie → overleggroep water  Zoektocht naar cijfers en getuigenissen  Bevraging bij de watermaatschappijen in België  Water is bijna puur gewestelijke materie  Ondertussen in Vlaams Gewest: ontwerp van waterverkoopreglement ontwerp van lijst van nodige statistieken

‘Producten’  Hoofdstuk water in tweejaarlijks Verslag  Nota ‘Resultaten bevraging’  Seminarie 6 juli 2010

Invalshoek = rechtenbenadering  Samenwerkingsakkoord federale Staat, Gewesten en Gemeenschappen betreffende strijd tegen armoede  Uitgaan van een recht op water  Recente verklaring van de Hoge vertegenwoordiger van de Unie voor Buitenlandse Zaken

In deze presentatie Mix van:  Korte voorstelling van waterthema en instrumenten voor sociaal beleid in de 3 gewesten  Aanbevelingen van het tweejaarlijks Verslag  Resultaten van de bevraging

Betreffende de bevraging (1)  Enquêteformulier in juni 2009 naar de watermaatschappijen in België (in Vlaams Gewest in samenwerking met Vlaamse Milieumaatschappij, VMM)  Respons: alle Vlaamse maatschappijen, 19 van de 53 Waalse maatschappijen (94,4 % van de aansluitingen!), de Brusselse maatschappij  2 bijeenkomsten met Vlaamse maatschappijen en VMM, 1 bijeenkomst met Waalse maatschappijen en Aquawal, 1 ontmoeting met Hydrobru

Betreffende de bevraging (2)  Na enquête nog bijkomende informatie (bv. 2009) maar niet altijd volledig.  Alle bedragen zijn zonder BTW (6 %)  Dank aan alle maatschappijen (rapportage was niet eenvoudig)

Organisatie van de watersector  Watermaatschappij per regio/gemeente  Aanvankelijk gemeentelijk, maar meer en meer intercommunales  Maar blijft: relatief groot aantal waterbedrijven, en enorme verschillen inzake grootte

Aantal aansluitingen Maatschappij2009Aandeel 2009 AWW ,01 % Hoeilaart3.8120,17 % IEPER7.2840,32 % IWM ,73 % IWVA ,04 % IWVB ,77 % Knokke-Heist ,96 % Pidpa ,57 % St-Niklaas ,96 % TMVW ,60 % Vivaqua ,60 % VMW ,28 % TOTAAL ,00 % Tabel 2: Aantal huishoudelijke aansluitingen per watermaatschappij en hun aandeel in het totaal aantal klanten in 2009, Vlaams Gewest

Knipperlichten  definitie en mogelijkheden tot registratie huishoudelijke klant  verscheidenheid maatschappijen, maar ook verscheidenheid in praktijk

Aanbevelingen  een aansluiting per woongelegenheid  eenvormige en werkbare definitie huishoudelijke klant  harmonisatie van de praktijken en beleid van de maatschappijen

Waterfactuur  gemiddelde factuur bij een verbruik van 100 m3 voor een huishouden van 3 personen  verschillende onderdelen van de (integrale) waterfactuur

(Niet-gewogen) gemiddelde factuur Evolutie Vlaams Gewest 234,63 267,42 302,99 320, % Waals Gewest 196,64 NG 289, % Brussels Hoofdstedelijk Gewest 194,68 207,12 210,39 204,48+ 5 % Tabel 5 : Niet-gewogen gemiddelde van de gemiddelde factuurbedragen bij een verbruik van 100m3 (3 personen) in de 3 gewesten

(Niet-gewogen) gemiddelde factuur  verschillende bedragen voor 3 gewesten (2009): 204,48 euro in Brussel, 289,22 euro in Wallonië, en 320,36 euro in Vlaanderen  : grote stijgingen in Vlaamse Gewest (37 %) en in Waalse Gewest (47 %)  maar grote verschillen tussen watermaatschappijen onderling

(Gewogen) gemiddelde factuur Evolutie Vlaams Gewest 248,41 276,06 309,79 332, % Waals Gewest 250,31 NG 338, % Tabel 9 : Gewogen gemiddelde van de gemiddelde factuurbedragen bij een verbruik van 100 m 3 (3 personen) in het Vlaamse en Waalse Gewest

(Gewogen) gemiddelde factuur  houdt rekening met grootte maatschappij  Vlaams Gewest: 332,01 t.o.v. 320,36 euro, stijging van 34 % tussen 2006 en 2009  Waals Gewest: 338,30 t.o. 289,22 euro, stijging van 35 % tussen 2006 en 2009

Elementen factuur  productie en levering van water  abonnement  saneringsbijdrage (in Vlaams en Brussels Hoofdstedelijk Gewest: gemeentelijk en bovengemeentelijk)  in Waals Gewest: bijdrage Sociaal Fonds  in Brussels Hoofdstedelijk Gewest: ‘solidariteitsbijdrage’ (nog niet in uitvoering)

Vlaams Gewest – productie en levering van water  15 m³ gratis per gedomicilieerd persoon  prijs per maatschappij, bijvoorbeeld (1) AWW : 1,41 euro onafhankelijk van het verbruik Berekening : 1,41 euro x 55 = 77,55 euro voor 100m 3 (2) Hoeilaart (2009) : 1,46 euro voor de schijf 16m 3 -30m 3 per lid van het huishouden, en 1,51 euro voor de schijf > 30m 3 Berekening : (1,46 euro x 45m 3 ) + (1,51 euro x 10m 3 ) = 80,8 euro voor 100m 3

Vlaams Gewest – productie en levering van water Maatschappij Evolutie AWW 0,70 0,7710% Hoeilaart 0,81 0% IEPER 0,87 0,91 0,96 10% IWM 0,76 0,88 0,96 26% IWVA 0,81 0,9619% IWVB 1,20 1,23 1,28 7% Knokke-Heist 1,05 1,07 1,08 3% Pidpa 0,67 0,704% St-Niklaas 0,95 0,97 0,983% TMVW 1,09 1,11 1,12 3% Vivaqua 1,14 1,12 -2% VMW 0,85 0,89 0,90 0,9714% Gemiddelde 0,91 0,93 0,98 1,0111% Gewogen gemiddelde0,880,890,900,947% Tabel 10 : Prijs van 1m3 water berekend voor een huishouden van drie personen met een jaarverbruik van 100m 3, waarvan 45m 3 'gratis', per watermaatschappij, Vlaams Gewest

Vlaams Gewest – productie en levering van water  prijsverschillen, gemiddeld 1,01 euro per m³  : stijging met 11 %

Vlaams Gewest – abonnement  prijs per maatschappij  prijsverschillen, gemiddeld 40,37 euro in 2009 en 40,85 euro in 2010  : stijging met 7 %  PIDPA: lager bedrag voor mensen in schuldbemiddeling of –beheer

Vlaams Gewest – gemeentelijke saneringsbijdrage  prijs per gemeente, maximaal 1,4 x bovengemeentelijke saneringsbijdrage  prijsverschillen, gemiddelde van gemiddelden 0,9767 in 2009  : stijging met 122 %  steeds meer gemeenten rekenen bijdrage, en steeds meer het maximale bedrag  Meeste gemeenten: indien vrijstelling bovengemeentelijke saneringsbijdrage ook voor gemeentelijke

Vlaams Gewest – bovengemeentelijke saneringsbijdrage  vastgelegd door Vlaamse overheid  0,8720 euro per m3 in 2010  : stijging met 28 %  voor bepaalde groepen (automatische) vrijstelling van deze bijdrage ; financieel voordeel bij verbruik van 100 m 3 is 87,20 euro ,6798 0,7580 0,8465 0,8730 0,8720 Tabel 14 : Bedrag van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage in het Vlaamse Gewest

Waals Gewest – productie en levering van water (CVD)  prijs per maatschappij, drie schijven eerste schijf: van 0 tot 30 m 3 tweede schijf: van 30 tot 5000 m 3 derde schijf: boven 5000 m 3

Waals Gewest – productie en levering van water (CVD)  Prijsverschillen, (gewogen) gemiddelde van 1,96 euro per m³  : stijging met 12 %

Waals Gewest – bovengemeentelijke saneringsbijdrage (CVA)  vastgelegd door Waalse overheid  1,3080 euro per m³ in 2009 en 2010  : stijging met 109 % CVA 0,6250 0,7950 1,0550 1,3080 Tabel 16 : Bedrag van CVA, Waals Gewest

Waals Gewest – abonnement  prijs per maatschappij  formule vastgelegd door Gewest: (20 x CVD) + (30 x CVA)  prijsverschillen, (gewogen) gemiddelde van 78,16 euro in 2009  : stijging met 46 %

Waals Gewest – bijdrage voor Sociaal Waterfonds  vastgelegd door Waalse overheid  bedraagt 0,0125 euro, voorbije jaren niet veranderd

Brussels Hoofdstedelijk Gewest – productie en levering van water  progressieve tarifering, 4 verbruiksschijven eerste schijf – vitaal: van 0 tot 15m³/inw/jaar tweede schijf – sociaal: van 0 tot 15m³/inw/jaar derde schijf – normaal: van 0 tot 15m³/inw/jaar vierde schijf – comfort: van 0 tot 15m³/inw/jaar  er wordt rekening gehouden met aantal gedomicilieerde personen

Brussels Hoofdstedelijk Gewest – productie en levering van water Voorbeeld van berekening van de prijs van 1 m 3 voor een Brussels huishouden van drie personen bij een verbruik van 100m 3 (tarief vanaf 1 juli 2010)  Eerste schijf : 0,9280 € x 45m 3 (de 3 leden van het huishouden hebben recht op 15m 3 aan het tarief van de eerste schijf) = 41,76 €  Tweede schijf: 1,6978 € x 45m 3 (de 3 leden van het huishouden hebben recht op 15m 3 aan het tarief van de tweede schijf) = 76,40 €  Derde schijf : 2,5162 € x 10 m 3 (10 m3 om te komen tot 100m 3, aan het tarief van de derde schijf) = 25,16 €  Vierde schijf : 3,7375 € x 0m 3 = 0 € T1 + T2 + T3 + T4 = (41,76 € + 76,40 € + 25,16 € + 0 €) : /100 = 1,43 €

Brussels Hoofdstedelijk Gewest – productie en levering van water Productie en levering juli 2010 Prijs / m31,19 € 1,23 €1,43 Tabel 18 : Prijs van 1m3 water in een huishouden van drie personen met een jaarverbruik van 100 m 3, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Brussels Hoofdstedelijk Gewest – productie en levering van water  in ,23 euro per m³, in ,43 euro per m³  : stijging met 3 %  juli 2010: stijging met 20 %

Brussels Hoofdstedelijk Gewest – abonnement  prijs per gemeente  varieert tussen 11,90 euro en 23,80 euro  gemiddeld 17,85 euro

Brussels Hoofdstedelijk Gewest – gemeentelijke saneringsbijdrage  prijs per gemeente, verschilt naargelang gebruik saneringsdiensten  vanaf 1 juli ,52 euro per m³

Brussels Hoofdstedelijk Gewest – gewestelijke saneringsbijdrage  vanaf 1 juli ,33 euro per m³ juli 2010 Bedrag 0,35 0,33 0,36 0,30 0,33 Tabel 21 : Bedrag van de gewestelijke saneringsbijdrage, Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Overzicht 3 gewesten: factuur Vlaams GewestWaals GewestBrussels Hoofdstedelijk Gewest Productie en leveringNiet-gewogen1,01 (+ 11 %) 1,55 (+ 8 %) 1,23 (+ 3 %) Gewogen0,94 (+ 7 %) 1,96 (+ 12 %) AbonnementNiet-gewogen40,37 (+ 7 %) 70,29 (+ 83 %) 17,85 (+ 0 %) Gewogen46,93 (+ 1 %) 78,16 (+ 46 %) Gemeentelijke saneringsbijdrage Niet-gewogen0,9767 (+ 122 %) 0,22 Gewogen1,02 (+ 226 %) Bovengemeentelijke saneringsbijdrage 0,8730 (+ 28 %) 1,3080 (+ 109 %) 0,30 Sociaal Fonds0,0125 Gemiddelde factuurNiet-gewogen320,36 (+ 37 %) 289,22 (+ 47 %) 204,48 (+ 5 %) Gewogen332,01 (+ 34 %) 338,30 (+ 35 %)

Overzicht 3 gewesten: sociale maatregelen betreffende factuur Vlaams GewestWaals GewestBrussels Hoofdstedelijk Gewest 15 m 3 gratis leveringX (gemiddeld 45,45 euro bij huishouden van 3 personen) Vrijstelling bovengemeentelijke saneringsbijdrage X (bij verbruik van 100 m 3 voordeel van 87,20 euro) Vrijstelling gemeentelijke saneringsbijdrage X (bij verbruik van 100 m 3 gemiddeld voordeel van 97,67 euro) Sociaal WaterfondsX (gemiddeld 175,04 euro) X BetalingsplannenXXX

Knipperlichten  stijging facturen, vooral door stijging saneringsbijdragen  grote verschillen tussen watermaatschappijen inzake prijs voor productie en levering  grote verschillen tussen Vlaamse en Waalse gemeenten door gemeentelijke saneringsbijdrage en CVD

Aanbevelingen  toegang tot water zonder kosten voor de klant  progressieve tarifering: minimumschijf zonder kosten, ‘normale’ schijf, ‘hoge’ schijf  in combinatie met watermeter en degelijke en waterbesparende installatie per woongelegenheid  beschermd statuut: vrijstelling van saneringsbijdragen voor specifieke groepen (op basis van statuut en inkomen)  solidariteitsbijdrage

Betalingsmoeilijkheden Aantal ingebrekestellingen = indicatie voor betalingsmoeilijkheden Maar:  verschillende procedures  niet altijd onderscheid tussen huishoudelijke en niet- huishoudelijke afnemers

Ingebrekestellingen  Vlaams Gewest: ingebrekestellingen (7,69 % van aantal aansluitingen)  Waals Gewest: ingebrekestellingen (15,95 %)  Brussels Hoofdstedelijk Gewest: ingebrekestellingen (13,99 %)

procedure – Vlaams Gewest  herinneringsbrief, ingebrekestelling  in meeste gevallen mogelijkheid tot afbetalingsplan  incassobureau, vordering voor de rechtbank, vraag tot afsluiting op de lokale adviescommissie (LAC)  afsluiting kan enkel via LAC (bij ‘klaarblijkelijke onwil’ MAAR verschillende praktijken/procedures

Betalingsplannen – Vlaamse Gewest Maatschappij AWW HoeilaartNG IEPER NG IWM IWVA IWVB NG Knokke-Heist Pidpa St-NiklaasNG 350 TMVW NG Vivaqua VMWNG 9790NG Totaal Tabel 25 : Aantal toegekende betalingsplannen per watermaatschappij, Vlaams Gewest

Betalingsplannen – Vlaams Gewest  in betalingsplannen toegekend  verschillende voorwaarden per maatschappij  meestal te betalen binnen het jaar

Oproepen voor de rechtbank – Vlaamse Gewest Maatschappij AWW HoeilaartNG IEPERNG 39NG IWM NG IWVA IWVBNG Knokke-Heist000NG PidpaNG St-Niklaas0000 TMVWNG VivaquaNG VMW NG Totaal Tabel 26 : Aantal oproepen voor de rechtbank, Vlaams Gewest

Oproepen voor de rechtbank – Vlaams Gewest  in oproepen voor de rechtbank  veroordelingen, maar inhoud niet bekend  geen onderscheid huishoudelijke en niet-huishoudelijke klanten

LAC-bijeenkomsten en dossiers – Vlaams Gewest  diversiteit tussen maatschappijen en gemeenten  209 bijeenkomsten in 2008, met totaal van dossiers  aantal dossiers varieert tussen 0 en 203  in 9 gemeenten geen LAC- bijeenkomst water

Vragen tot afsluiting – Vlaams Gewest Maatschappij AWW0000 Hoeilaart IEPER IWM7361 IWVA IWVB Knokke-Heist Pidpa St-NiklaasNG TMVWNG Vivaqua VMW Totaal Tabel 28 : Aantal vragen tot afsluiting in de lokale adviescommissies per watermaatschappij, Vlaams Gewest

Besluiten tot afsluiting – Vlaams Gewest Maatschappij AWW0000 Hoeilaart IEPERNG 33 IWM2061 IWVA IWVB Knokke-Heist PidpaNG St-NiklaasNG TMVWNG Vivaqua VMWNG975NG900 Totaal Tabel 29 : Aantal besluiten tot afsluiting door de lokale adviescommissies per watermaatschappij, Vlaams Gewest

Effectieve afsluitingen – Vlaams Gewest Maatschappij AWW0000 Hoeilaart IEPER666NG IWM2061 IWVA IWVB Knokke-Heist Pidpa St-NiklaasNG TMVWNG 1519 Vivaqua VMWNG 0300 Totaal Tabel 30 : Aantal effectieve afsluitingen per watermaatschappij, Vlaams Gewest

Afsluitingen – Vlaams Gewest Over periode  vragen tot afsluiting  besluiten tot afsluiting  1926 effectieve afsluitingen (= 8,6 procent van gevraagde afsluitingen) Gemiddeld bedrag bij afsluiting is 499,26 euro in 2008

procedure – Waals Gewest  herinneringsbrief, met vermelding van mogelijkheid Sociaal Waterfonds  ingebrekestelling  in meeste gevallen mogelijkheid tot afbetalingsplan  vordering voor de rechtbank  vraag tot afsluiting bij de rechter MAAR toch verschillende praktijken/procedures

Betalingsplannen – Waals Gewest Maatschappij AIEC CIESAC CILE IDEN [1] [1] 30 NG IECBW IEG [2] [2] INASEP NG SWDE Communales Tabel 32 : Aantal toegekende betalingsplannen per watermaatschappij, Waals Gewest

Betalingsplannen – Waals Gewest  in betalingsplannen toegekend  verschillende voorwaarden per maatschappij  meestal te betalen binnen het jaar

Sociaal Waterfonds – Waals Gewest Aantal klanten met betalingsmoeilijkheden Aantal tussenkomsten van het Fonds Gemiddeld bedrag van de tussenkomsten143,49152,5159,08175,04 Totaalbedrag van de interventies , , ,77 Tabel 33 : Klanten met betalingsmoeilijkheden en tussenkomsten van het Sociaal Waterfonds, Waals Gewest [1] [1]

Sociaal Waterfonds – Waals Gewest  OCMW kan gebruik maken van fonds om factuur te betalen  met maxima voor tussenkomsten  Opmerkelijk verschil tussen aantal klanten met betalingsmoeilijkheden en aantal tussenkomsten van het fonds

Oproepen voor de rechtbank – Waals Gewest Maatschappij AIEC00027 CIESACNG 10 CILE IDEN000NG IECBWNG 14 IEG0000 INASEPNG SWDE Communales Tabel 34 : Aantal oproepen voor de rechter, Waals Gewest

Besluiten tot afsluiting – Waals Gewest Maatschappij AIEC000 4 CIESAC000 0 CILE IDEN000NG IECBW IEG0000 INASEP0100 SWDE0000 Communales Tabel 35 : Aantal beslissingen tot afsluiting wegens wanbetaling, Waals Gewest

Effectieve afsluitingen – Waals Gewest Maatschappij AIEC0000 CIESAC0000 CILE IDEN000NG IECBWNG 104 IEG0000 INASEP010NG SWDE000NG Communales Tabel 36 : Aantal effectieve afsluitingen, Waals Gewest

Afsluitingen – Waals Gewest Over periode  oproepen voor de rechter  besluiten tot afsluiting  effectieve afsluitingen

procedure – Brussels Hoofdstedelijk Gewest  herinneringsbrief, met vermelding van mogelijkheid Sociaal Waterfonds  ingebrekestelling (aangetekend schrijven)  in meeste gevallen mogelijkheid tot afbetalingsplan  individuele meter, naar rechter met vraag tot afsluiting na akkoord burgemeester/OCMW- voorzitter  collectieve meter, naar rechtbank ter vordering van het bedrag (geen afsluiting)  tijdens winter en zomer is er geen mogelijkheid tot afsluiten

Betalingsplannen – Brussels Hoofdstedelijk Gewest Hydrobru Tabel 37 : Aantal toegestane betalingsplannen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Betalingsplannen – Brussels Hoofdstedelijk Gewest  in betalingsplannen toegekend  te betalen binnen het jaar

Sociaal Waterfonds – Brussels Hoofdstedelijk Gewest  OCMW kan gebruik maken van fonds om factuur te betalen, of om technische verbeteringen aan de installatie te laten uitvoeren

Oproepen voor de rechtbank en afsluitingen– Brussels Hoofdstedelijk Gewest Invorderingsprocedure Afsluitingsprocedure Tabel 39 : Aantal oproepen voor de rechtbank, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Hydrobru Tabel 40 : Aantal beslissingen tot afsluiting, Brussels Hoofdstedelijk Gewest Hydrobru Tabel 41 : Aantal effectieve afsluitingen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Afsluitingen – Brussels Hoofdstedelijk Gewest Over periode  2536 juridische procedures ter vordering  4568 procedures ter afsluiting  601 effectieve afsluitingen Gemiddeld bedrag bij afsluiting is 638,50 euro in 2009

Overzicht 3 gewesten Vlaams Gewest ( huishoudelijke aansluitingen) Waals Gewest ( aansluitingen) Brussels Hoofdstedelijk Gewest ( huishoudelijke aansluitingen) Ingebrekestellingen (7,69 %) (15,95 %) (13,99 %) Toegestane betalingsplannen (2008 !) (1,44 %) (4,02 %) (5,14 %) Oproepen voor de rechtbank8.968 (2008 !) (0,39 %) (1,64 %) (0,84 %) Vragen tot afsluiting7.646 (0,33 %) (1,37 %) Besluiten tot afsluiting1.527 (0,07 %) (0,31 %) 257 (0,10 %) Effectieve afsluitingen781 (0,03 %) 674 (0,05 %) 257 (0,10 %)

Knipperlichten  verschillende procedures en praktijken in de omgang met betalingsmoeilijkheden (bv. ingebrekestellingen, vordering rechtbank of vraag afsluiting, LAC- bijeenkomsten)  geen eenvormige cijfers  stijgend aantal afsluitingen  relatief laag bedrag bij afsluiting

Aanbevelingen  geen afsluitingen in het kader van betalingsmoeilijkheden  achterstallige waterfacturen behandelen in aanpak van schuldbemiddeling: uitgebouwde en degelijke begeleiding tussenkomst van sociaal fonds, na een sociaal onderzoek ondersteuning en begeleiding in duurzaam omgaan met water  beslissing door vrederechter, verbeteren van de werking van de LAC’s inzake water

Relatie met de klanten  Verschillende facturen  Gratis telefoonnummer? Bij helft Vlaamse maatschappijen Bij 11 van de 19 Waalse maatschappijen die hebben geantwoord

Kosten  In het Vlaamse Gewest: 9 van de 12 maatschappijen geen kosten bij herinneringsbrief. De maximale kost bedraagt 5 euro. De kost van een ingebrekestelling varieert van 4,96 € tot 42,10 €. Eén maatschappij rekent geen kosten aan voor een ingebrekestelling. Heraansluiting is gratis bij 4 maatschappijen. Bij de andere maatschappijen variatie tussen 41 en 148,75 €. Bij heraansluiting op straat, varieert kost tussen 121 en 600 €.  In het Waalse Gewest: 13 van de 19 maatschappijen die op de enquête geantwoord geen kosten voor een herinneringsbrief. Andere maatschappijen gemiddeld 5 €. 10 van de 19 maatschappijen geen kosten aan voor een ingebrekestelling. Bij de andere maatschappijen varieert kost tussen 4 en 10€. 8 van de 19 maatschappijen factureren de heraansluiting van de meter niet. Vijf gemeentelijke maatschappijen hebben nooit een concreet geval van afsluiting meegemaakt, en hebben dus ook geen bedrag vooropgesteld. Bij de andere maatschappijen varieert het bedrag tussen 25 € en 196,70 €. Heraansluiting gebeurt op straat kost meer, namelijk tussen 600 en 1043,74 €..  Hydrobru: zowel voor een herinneringsbrief als voor een ingebrekestelling 4 euro aan. Voor een heraansluitng 60,22 euro.

Knipperlichten  Grote verschillen in procedures en kosten

Aanbevelingen  voorzien van een aantal verplichtingen voor kwaliteitsvolle klantendienst en dienstverlening  voorzien van bemiddelingsinstantie, regulator en toezichthouder  uitwerken van openbare dienstverplichtingen

Conclusies (1) Er kan een duidelijk stijgende tendens vastgesteld worden betreffende het bedrag van de waterfacturen, die vooral te wijten is aan de gestegen saneringskosten.

Conclusies (2) De bevraging maakte duidelijk dat betreffende het sociale luik van watervoorziening gegevens te weinig systematisch worden geregistreerd, verwerkt en gecommuniceerd. Het is dan ook bijzonder belangrijk in een voldoende registratie, verwerking en communicatie te voorzien inzake het sociaal aspect van watervoorziening.

Conclusies We stellen voor volgende gegevens systematisch te voorzien:  aantal huishoudelijke afnemers  aantal klanten met vrijstelling van saneringsbijdrage  aantal ingebrekestellingen, per dossier  aantal aangevraagde betalingsplannen  aantal toegestane betalingsplannen  aantal vergaderingen van de LAC per jaar per gemeente, met aantal dossiers  aantal aangevraagde waterafsluitingen  aantal besluiten inzake waterafsluiting  aantal effectieve afsluitingen, met duur  gemiddeld bedrag van het dossier bij een afsluiting  aantal oproepen voor de rechtbank, met opsplitsing huishoudelijke afnemers en andere  aantal veroordelingen door de rechtbank en de inhoud ervan, met opsplitsing huishoudelijke afnemers en andere  aantal gevraagde minnelijke schikkingen  aantal toegestane minnelijke schikkingen  aantal interventies met behulp van het Sociaal Fonds, en gemiddeld bedrag

Conclusies (3) We kunnen voorzichtig concluderen dat cijfers betreffende de verschillende aspecten die verwijzen naar betalingsmoeilijkheden (ingebrekestellingen, toegestane afbetalingsplannen, oproepen voor de rechtbank, vragen tot afsluiting, besluiten tot afsluiting, effectieve afsluitingen, interventies sociaal fonds) een stijgende tendens vertonen. Maar de onvolledigheid van deze cijfers speelt ons dus parten.

Tot slot… Dank u voor uw interesse en aandacht !!!