Outcome berekeningen op de NMa Presentatie vereniging van mededingingsrecht 26 oktober 2006 Jarig van Sinderen Chief Economist NMa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Fiscaliteiten binnen een GGz instelling GGz Dichtbij – Jurgen Teseling
‘maar..centraal is ook wij’ ‘Kwartiermakersgilde’
Beleid en budget, kader 2014 Huis van de Psychologie in relatie tot de sectoren Paul Kop 11 april 2013.
Gemeente Oud-Beijerland 8 oktober 2010 Peter Vermeulen
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Ontwikkelingsimpact bij FMO Nanno Kleiterp – CEO van FMO, de Nederlandse Ontwikkelingsbank 13 december 2010.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Evidence Based Management
Management & Organisatie
Theon van Dijk TILEC, Tilburg, 6 februari 2009
Hernieuwbare energie Beleidsinstrumenten: subsidiëren of verplichten? Martijn Blom, CE Delft, 7 december 2010.
Voor resultaten met mensen 1 DE WERKELIJKHEID ACHTER CIJFERS, ONTMASKER MANIPULATIE OR LIVE OKTOBER 2012 Mr Geert Ploeg.
Kwaliteit is ook kwantiteit
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Presentatie Advies Bestuurlijke ontwikkeling onderwijs M-staf OCW 1 december 2008 Lieteke van Vucht Tijssen en Fons van Wieringen.
Bestuur en toezicht 12 maart 2010 w.sorgdrager. veranderingen organisaties worden ingewikkelder management professionaliseert aandacht voor risicomanagement.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Directoraat-generaal voor Economische Politiek Verkoop beneden inkoopprijs Standpunt EZ en LNV 28 september 2005 mr F.A. Vreedenburgh Ministerie van Economische.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
ICT in een dynamische context
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Dotteren bij Vaatspasmen na SAB
MVO en public relations
Opleiden van medewerkers
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
ONGEWENSTE BELASTINGONTWIJKING? DE JACHT NAAR EEN FAIR SHARE PROF. DR. PETER KAVELAARS 21 JUNI 2013 pagina 1.
Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties Albert Meijer en Martijn Ridderbos College 1: 15 september 2011.
Feyo Sickinghe Netneutraliteit: probleem of perceptie?
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Gerichter re-integreren Bussum, Donderdag 2 April 2009 Succesvol re-integratiebeleid Van effectiviteit naar beleid: gerichter re-integreren Pierre Koning.
De regeling Praktijkleren
Vrije Universiteit amsterdam FSW/werkgroep Filantropie DBL 859 De Boelelaan 1081c 1081 HV Amsterdam Het nieuwe geven in de praktijk.
Ondernemend Suriname DE NIEUWE KOERS VOOR INVESTMENT MANAGEMENT IN RELATIE TOT ONDERNEMERSCHAP BIJ “MINDERHEDEN” BEWUSTWORDING EN BEVORDERING.
Economische gedrag van onderneming en instituties
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Spreken is zilver… Natalie Aartsen
Aanleiding onderzoek Sector en beleid staan onder druk Strategie langs twee lijnen: In kaart brengen effecten en waarde Verbinding met de samenleving.
Verduurzaming pluimveeketen Floor Uitterhoeve 24 oktober 2012.
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Energiebesparing en duurzame opwekking creëert werk! Teun Bokhoven Duurzame Energie Koepel.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Wel of geen antibiotica geven na een hondenbeet Jelle Kolkman Aiosgroep van Alex en Marielle
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Wat kunt u van Esener opsteken over leiderschap.
Rechtmatig en doelmatig inhuren op basis van de herziene Aanbestedingswet Het Dynamisch aankoopsysteem CLAIRE LEUSSINK-NIES – 22 NOVEMBER 2016.
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Mededingingstoezicht in de Zorg Evergreens, Actualiteiten & Dilemma’s
GMR Consent 14 februari 2011.
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Transitie management Opbouw en afbraak Ilonka Marselis – 2 november.
Voorlichting: Management & Organisatie
Transcript van de presentatie:

Outcome berekeningen op de NMa Presentatie vereniging van mededingingsrecht 26 oktober 2006 Jarig van Sinderen Chief Economist NMa

Citaten “Political stakeholders are insisting on benefits of competition policy enforcement” (Röller and Buigues, 2005) “there are almost no public ex post studies on the effective implications of merger remedies of any competition regime in the world” (DG Comp, 2005)

Inhoud presentatie Waarom outcome? Wat voor soort outcome De praktijk op de NMa tot nu toe De toekomst De rol van het Economisch Bureau en de Chief Economist Conclusies

Waarom outcome? Nederlandse traditie om berekeningen te maken Denk aan verkiezingsprogramma’s; HSL; Betuwe lijn Overheidstaak (CPB; EZ; SCP; CBS etc) Beleidsinteresse veranderde van alleen maar voorgenomen beleid naar effectiviteit achteraf ( VBTB) TK wil weten of gespendeerde geld goed is aangewend Dus: is geld aan toezichthouders te verantwoorden? Toezicht heeft een “non-tax burden” Kosten: informatieverstrekking; reputatieschade; rechtzaken; personeel bij NMa; OPTA; AFM Intern management instrument

Wat voor soort outcome? Zowel kwantificeerbare als niet kwantificeerbare effecten Zowel achteraf als (in de toekomst) vooraf Zowel korte termijn (consumenten surplus) als lange termijn (passing on of surplus) Statisch (per geval) en dynamisch (effecten op de economie) Effecten NMa. Gaat om: (concentratie) fusie controle, Kartels en machtsmisbruik (artikel 6 en 24) en specifieke sector controle (energie; openbaar vervoer)

Anti-competitive practice Demand Q1Q1 P1P1 $/unit MR QuantityQ0Q0 P0P0 DWL Consumer surplus

Praktijk op de NMa tot nu toe Berekening van consumenten surplus Statische analyse Directe en indirecte effecten en I/O effect Effecten bij kartels: – In algemeen : P=1% -0,18 <E< -0,36 – Als meer bekend is de geschatte prijsstijgingen: geldt o.a. bij de bouw. Prijseffecten fusies: – Fusies: P=1% 0<E<-0,5 Regulering: Prijsverschil algemene inflatie en prijs gereguleerde sector

Outcome berekeningen Concurrentie toezicht: Alleen zaken waarvoor boetes zijn uitgedeeld Alleen voor de periode waarvoor kartel is bewezen Basis voor berekeningen is de omzetcijfers op basis waarvan de boete is uitgedeeld Concentratie controle: Hoe om gaan met remedies ? Sector specifiek: Hypothetische prijs en werkelijke prijs

Berekeningen : NMa en OPTA 4 “grote” zaken (afwikkeltarieven mobile telefoons; garnalen; concentratie in energie markt (NUON- Reliant); prijsregulering vaste telefonie ) Daarnaast 34 NMa cases (26 kartel; 7 fusie controle) (Niet mijn rekenfout) Totale omzet €35 miljard Totale verlies aan consumenten surplus €1.9 miljard

Verlies aan consumenten surplus : NMa en OPTA (€1.9 miljard)

Outcome berekeningen NMa ( )

Wat zouden we moeten berekenen en hoe? Consumenten surplus Prijzen voor en na de interventie Effecten (op prijzen en output) van regulering van specifieke sectoren (energie en openbaar vervoer) Het effect van “ Passing on” van niet competitief gedrag Vandaar model calculaties noodzakelijk Algemeen evenwichtsmodel meest geëigend Macro Economic Semi-Equilibrium Model with Endogenous Technology (MESEMET)

MESEMET-2 MODEL Macro-Economic Semi-Equilibrium Model with Endogenous Technology Toegepast Algemeen Evenwichtsmodel gebaseerd op Van Sinderen (1990, 1993); Donselaar (2006)

Model karakteristieken Semi-evenwichtsmodel Korte termijn onevenwichtigheid Lange termijn evenwicht Supply-side model – Belastingwiggen – Investeringen infrastructuur in productiefunctie – Arbeidsaanbod is een constraint voor werkgelegenheid – Prijsvergelijkingen zijn mark up

Macro impact outcome : NMa en OPTA Van Bergeijk and Bremer (2005): – : € 1.9 miljard (vooral fusie controle incl. OPTA) Postema c.s Kyklos (2006): – : vooral fusie controle: € 0.77 miljard Haffner c.s (2005): – : effecten van regulering in energiesector: € 0.5 miljard Totale effect in niet belasting wig periode €3.2 miljard. Dit getal is modelinput

Economische effecten van verbetering in marktwerking in MESEMET ( ) Impuls € 3.2 miljard (expost balanced budget) 1% bbp2.2% bbp Productie Consumptie Investeringen0.41 Export Import Winst (voor belasting) BBP deflator Bruto nominale lonen Werkgelegenheid (personen x1000)3078

Welke informatie hebben we nodig Verandering in prijzen; vraagelasticiteiten op specifieke markten Omzet in specifieke sector in specifiek jaar (basis voor de boetes) Welke periode hebben we het over? Achter – en voorwaartse verbanden van de sector Voor gereguleerde sectoren: gecalculeerde versus “echte” economische winsten na de interventies Informatie over de aankondigingeffecten van interventies Beleidsuitspraken en ingrepen in gereguleerde sectoren

Wat doet Economisch Bureau (EB) (What does the Office of the CE do? ) Informeer de zakenbehandelaars zo spoedig mogelijk welke informatie nodig is. Betrek deze ook bij het hele proces. Vergelijk deze informatie met de publiekelijk beschikbare informatie Maak “guess estimates” van effecten van interventies op de prijsontwikkelingen Maak een modelkeuze – Simulatiemodellen voor fusies – AE modellen voor dynamische effecten en outcome calculaties Bepaal of deze berekeningen ergens op slaan

Wat leren we ? Consumentensurplus is belangrijk: “dead weight loss” in statische situatie minder informatief Effecten van “regulators” zijn belangrijk Effecten fusiecontrole zijn belangrijk: – Het directe effect van de interventie – Het indirecte (informele effect) – Kan ook gedaan worden met simulatiemodellen Vragen: Wat doen we met zelfregulering? Hoe bepalen we het dynamische effect?

Conclusies Outcome zal voor de komende jaren op de agenda blijven staan Organisaties moeten leren om data ter beschikking te stellen die noodzakelijk zijn voor outcome berekeningen Veel inspanning verrichten om de dynamiek te modelleren De uiteindelijk methodologie is bepaald door de CE Er moet een verbetering plaatsvinden van dataverzameling en de digitale data – en informatieopslag