iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
Advertisements

CMR Centrale Medicatiefouten Registratie GGZ
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Het programma voor vanmiddag • Wie staat er voor u • Wat beweegt medewerkers • Wat remt medewerkers • Hoe halen we de rem eraf.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Over en verandering in de bouw
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
CMC Marketing Company.nl
DYSLEXIE VOORLICHTING
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Symbiosis onderzoek naar Sourcing Succes in Nederland
Business Marketing Management
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Techniek en gezichtsbedrog
Inkoopsamenwerking Inkoopplatform Woningcorporaties Geert Geertsema, 26 april 2006.
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
Agenda Inkoopprofessionalisering
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Inkoopsamenwerking van theorie naar praktijk
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Prestaties beoordelen
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Gezichtsbedrog, Op Art en techniek Opdrachten voor Montessorischool
Presentatie voor CEPHIR
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Beelddenkers leren anders!!!!
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
Patiëntveiligheidscultuur in uw praktijk
Wat je geheugen wel niet allemaal kan! Klik steeds door.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Vuistregels voor het spellingonderwijs klascement
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Bijzonderheden Pervasieve ontwikkelingsstoornis
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Begeleiding bij Werkplekleren
Spelling & Dyslexie 2 week
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Visieontwikkeling Les
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Transcript van de presentatie:

iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn. Het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. We neomen dit wrood precpetie. Konvooi Trefwoorden: eenmalig; kostenreductie; etc. Dimensies: weinig leden; formeel; etc. F1-team Trefwoorden: leren; standaardisatie; etc. Dimensies: lange termijn; informeel; etc. Het is lastig om het concept carpoolen toe te passen voor eenmalige gebeurtenissen Carpool Vergelijkbaar met F1-team, verschillen: activiteiten steeds door 1 partij uitgevoerd; etc. invloed van alle leden op de gezamenlijke activiteiten Meeliften Trefwoorden: Focus op eenvoud Dimensies: generieke inkoopbehoeften; etc. 7-9-2007 Lekenpraatje promotie Fredo Schotanus Busrit Trefwoorden: Schaal-grootte; 3e partij Dimensies: veel con-tracten; formeel; etc. aantal verschillende gezamenlijke activiteiten De Snelwegmatrix: Inkoopsamenwerkingsvormen University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

Initiative of Purchasing Studies Horizontale Inkoopsamenwerking University of Twente Initiative of Purchasing Studies Fredo Schotanus University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

Waarom horizontale samenwerking? Leverancier Leverancier Leveran-cier samenwerking verticale horizontale samenwerking Klant Klant Klant University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

Een voorbeeld van inkoopsamenwerking Organisatie A Org. B Org. C x 4 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

1+1+1+1=3: klinkt mooi, maar er kunnen ‘beren op de weg’ zijn University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) Bron: Buter, 2006

De Snelwegmatrix Inkoopsamenwerkingsvormen Konvooi Trefwoorden: eenmalig; kostenreductie; etc. Dimensies: weinig leden; formeel; etc. F1-team Trefwoorden: leren; standaardisatie; etc. Dimensies: lange termijn; informeel; etc. Het is lastig om het concept carpoolen toe te passen voor eenmalige gebeurtenissen Carpool Vergelijkbaar met F1-team, verschillen: activiteiten steeds door 1 partij uitgevoerd; etc. Verdeel alles onderling indicatoren: complexiteit, controle, intensiviteit, gezamenlijk beslissen, gezamenlijke vergaderingen, gelijke rollen, zelfmanagement, decentraliteit, aanpassing aan specifieke inkoopbehoeften, etc. invloed van alle leden op de gezamenlijke activiteiten Meeliften Trefwoorden: Focus op eenvoud Dimensies: generieke inkoopbehoeften; etc. Busrit Trefwoorden: Schaal-grootte; 3e partij Dimensies: veel con-tracten; formeel; etc. 1 organisatie regelt alles; rest lift mee aantal verschillende gezamenlijke activiteiten activiteiten: specificeren, selecteren, contracteren, evalueren, informatie delen, personeel en andere hulpmiddelen delen, beleid en procedures delen, benchmarking, etc. University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

Een grootschalige enquête Niet onderscheidend vertrouwen in de andere leden Succesfactoren (p < 0.05) vrijblijvende deelname voldoende tijd in steken alle leden dragen kennis bij alle leden tonen commitment goede communicatie eerlijke allocatie van besparingen University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

Kwantumkortingen ontrafelen prijs-besparing C. Meeste korting- schema’s verlopen trapsgewijs We kunnen deze lijn vangen in 1 functie (min. R2 = ,96) B. inkoopprijs A. alle inkoopvolume (m2) University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

Mogelijke besparingsverdelingen Gelijke Prijs Proportioneel Aangepaste Compromiswaarde Org. A (groot) B … C (klein) totaal 268 372 360 1.000 wanneer (on)eerlijk? 583 280 167 1.000 373 334 293 1.000 x € 250 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

Stelling theoretische (on)eerlijkheid De Gelijke Prijs methode is theoretisch oneerlijk als een organisatie in een samenwerkingsverband meer dan 38% van het totale inkoopvolume inkoopt omdat dan niet meer aan verscheidene eerlijkheidseigenschappen wordt voldaan University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

Bewijs stelling University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

Ervaren eerlijkheid VS theoretische eerlijkheid eigen-schappen leiden tot... allocatie methode leidt tot... allocatie ...voldoet ...past bij Rangorde Symmetrie Et cetera… Proportioneel Et cetera… Gelijke prijs 268 372 360 1.000 match? match? University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)

size does matter! University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS)