Positioneringsspectrum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
“Hoe kom ik aan klanten?”
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
Def van Merk: naam, teken of symbool onderscheidend van concurrentie
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Hoe promoten we onze organisatie of bedrijf?
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Business Marketing Management
Een startersgids voor innovatie
Adviseur van familiebedrijven
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Merken Goodwill : fenomeen >overnameprijzen tussen 8-10 maal de winst van het opgekochte bedrijf Waar betaal je dan voor?
Merkenmanagement Een ‘dach-marke, het huis (nb Mercedes??) Def van Merk: naam, teken of symbool onderscheidend van concurrentie.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Let’s get started Marketing? Marketing!
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Business Marketing Management
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Positionering Transformationele positionering
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
De kern Core Competence Positionering
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Kennismanagement & Sociale media
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
De Kringwinkel Marketing Communicatie Pers Partnerschappen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Informatie management HC2
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
TRAVEL BY EXCELLENCE 4 niche touroperators met visie, vakkennis en vertrouwen.
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De marketing van kennis
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Embedded Librarianship
Wie ben ik?  .
Gedrag in organisaties, 9e editie
Wie ben ik?  .
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Bronnen en onderzoeksvragen
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Positioneringsspectrum Merkenmanagement ERA Positioneringsspectrum Innovatief Deskundig Niche specialisatie Performance ……….. ……... Service Prijs Flexibiliteit Standaardisatie Volgend Duijnstee Consultancy

Spectrum van Core Competences Merkenmanagement ERA Spectrum van Core Competences Innovatief Deskundig Niche-specialisatie X Performance ……... Service Z Y Prijs Flexibiliteit Standaardisatie Volgend Duijnstee Consultancy

z Merkparaplu Merkbeschrijving Keten van associaties Eenduidigheid Merkenmanagement ERA Merkparaplu z Merkbeschrijving Keten van associaties Eenduidigheid Duijnstee Consultancy

Merk voor de klant/prospect Merkenmanagement ERA Merk voor de klant/prospect Bron van waarden: Teken/ symbool van relevante, onderscheidende kenmerken Anker t.b.v. risico-reductie Belevingswereld Inzicht in product/dienstsoort merkgevoeligheid Duijnstee Consultancy

Informatie Hoeveelheid communicatie: Merkenmanagement ERA Informatie Hoeveelheid communicatie: Laatste 30 jaar meer info dan 5000 jaar ervoor Duplicering hoeveelheid gepubliceerde kennis per 5 jaar Dagelijkse editie krant meer info dan totaalinfo in totale leven in 17e eeuw Publicatie 4000 boeken per dag Duijnstee Consultancy

Informatie * Chaos door gegevens-overload gegevens informatie begrip Merkenmanagement ERA Informatie * Chaos door gegevens-overload gegevens informatie begrip * Het brein is: beperkt haat verwarring is onzeker verandert niet kan focus verliezen Duijnstee Consultancy

Merkenmanagement ERA Beperkt “Regel van zeven”: zeven in één product- categorie kt. geheugen Verdedigingslinies Interesseniveaus Koppeling aan bestaande ervaring uit het verleden Duijnstee Consultancy

Haat verwarring * Kiss: toenemende afzetgedrag tegen complexiteit Merkenmanagement ERA Haat verwarring * Kiss: toenemende afzetgedrag tegen complexiteit * Oversimplificatie heeft de voorkeur: bijv. snel (Overtoom) of veiligheid (Volvo) Duijnstee Consultancy

Brein is onzeker Vormen: financieel: verlies ik mijn geld? Merkenmanagement ERA Brein is onzeker Vormen: financieel: verlies ik mijn geld? functioneel: werkt het wel? sociaal risico: wat zeggen mijn vrienden? psychologisch risico: schuld of onverantwoordelijkheidsgevoel bij aankoop? Duijnstee Consultancy

Merkenmanagement ERA Brein verandert niet Een eenmaal vastgelegde merkperceptie is onveranderbaar Attitude is gebaseerd op het waardensysteem (grondovertuigingen) van een persoon: hoe snel kan dat gewijzigd worden? Duijnstee Consultancy

Merkenmanagement ERA Verlies van focus Het brein heeft uitgesproken ideëen over waar een merk voor staat Klanten houden niet van nieuwe merkinvullingen Valkuil van de submerken, oprekken van inhoud, zusterondernemingen etc.: merkschizofrenie en merkvervuiling De ( vermeende ) specialist is de winnaar Duijnstee Consultancy

Merkenmanagement ERA Focus “Klanten en prospects verwachten dat bedrijven specialisten zijn op een afgebakend gebied, vooral als een bedrijf een sterke positie heeft verworven en naamsbekendheid geniet. Klanten en prospects vertrouwen het niet als bedrijven hun speelveld verruimen”. Bron: Jack Trout Duijnstee Consultancy

Merkenmanagement ERA Positioneren Positioneren is niet meer dan het je als onderneming specialiseren op één idee dat het bedrijf in het hoofd van de klanten definieert De alles voor iedereen gedachte is dodelijk !! Duijnstee Consultancy

Merkenmanagement ERA Multimerk benadering “ Het bespaart geld door alles onder een merknaam te brengen, maar de ervaring leert dat het durven opereren met meerdere gespecialiseerde merken een groter marktaandeel oplevert “. Duijnstee Consultancy

Merkcontinuïteit: de hindernissen Merkenmanagement ERA Merkcontinuïteit: de hindernissen Gebrek aan vernieuwing (commodity trap) Merkschizofrenie (ongebreidelde merkextensies) Bewaking merkwaarden: Corporate Alzheimer Korte termijn focus organisatie Organisatie van de merkcommunicatie Ontbreken “merkmanager” Duijnstee Consultancy

Merkmanagement Merkenmanagement ERA Het managen van de associatieketen rond het merk De merkenparaplu Ondernemings en/of produktmerk? Eén familienaam? Sub-merken? “Endorsing”? Geen relatie Duo-branding: samengang Merk-perceptie Merk-categorie Merk-gelijkwaardigheid Merk-stretching Merkbeschrijving ( Merk-DNA ): Kapferer Duijnstee Consultancy

Identiteitsprisma (Kapferer) Merkenmanagement ERA Identiteitsprisma (Kapferer) Duijnstee Consultancy

Identiteitsprisma (vervolg) Merkenmanagement ERA Identiteitsprisma (vervolg) Fysiek: de fysieke kenmerken die prominent zijn (NN) Persoonlijkheid * karakterbeschrijving * overdrachtelijke methoden tot beschrijving Cultuur: systeem van waarden (land, sociale groep) Relatie: biedt relatie tussen mensen en het merk: “wat verbindt ons als wij beiden bij bank x bankieren”?; Rolex:exclusiviteit. DE: familiewaarden Reflectie: weerspiegelt imago van een gekozen doelgroep. Hoeft niet samen te vallen met de marketing doelgroep, zie Coca cola en Veronica Zelfbeeld: spiegel die doelgroep zichzelf voorhoudt Duijnstee Consultancy

Merkidentiteit Uitgangspunt: merkimago of merkidentiteit? Merkenmanagement ERA Merkidentiteit Uitgangspunt: merkimago of merkidentiteit? Eerst kiezen, daarna toetsen Merkidentiteit bestendigheid samenhang Realisme Duijnstee Consultancy

Merkbeeld Eenduidigheid in uitstraling Merkenmanagement ERA Merkbeeld Eenduidigheid in uitstraling Inhoud: kernboodschap via diverse bewijsvoeringen Vorm: Consequent merkbeeld in Advertenties Mailings Jaarverslagen Huisstijl/ kantoorinrichting etc. etc. Merkassociaties in vorm, beeld, gevoel Durf te kiezen! Kost minder, doet meer Lange termijn denken, korte termijn handelen Duijnstee Consultancy

Geboden voor merkuitbreidingen Merkenmanagement ERA Geboden voor merkuitbreidingen Breidt alleen sterke merken uit Blijf in dezelfde categorie De kernwaarde van het merk bepaalt de uitbreiding, niet de kerncompetentie van het bedrijf. Niet de objectieve kwaliteit telt, maar de subjectieve Kies voor één positioneringsfocus De uitbreiding moet onder de positioneringsparaplu passen (De Senator paste duidelijk niet bij Opel) Duijnstee Consultancy

Merkextensie Klassiek: merk is één product(soort) Merkenmanagement ERA Merkextensie Klassiek: merk is één product(soort) Nieuw: merk abstracter definiëren merk-als-concept Hoe ver mogen we gaan hoe sterk of zwak is het merk? fysieke gelijkenis geloofwaardigheid opinion leaders over “kwaliteit”; voldoende gepercipeerde expertise? relatie tussen productgroepen (Yamaha) Albert heijn: assortimentsuitbreiding Randstad: merksplitsing Vormen: verticaal / horizontaal Duijnstee Consultancy

Merkextensie Merkenmanagement ERA horizontaal verticaal prijs differentiatie Duijnstee Consultancy

Merkextensie Opwaartse merkextensie: geloofwaardigheid Merkenmanagement ERA Merkextensie Opwaartse merkextensie Neerwaartse merkextensie Opwaartse merkextensie: geloofwaardigheid Neerwaartse merkextensie: prestigeverlies 80 op 100 merkextensies mislukt Duijnstee Consultancy

Neerwaartse merkextensie Merkenmanagement ERA Neerwaartse merkextensie Korte termijn: - omzet omhoog - schijnbare bescherming tegen prijsmerken Lange termijn: - neerwaartse marktverschuiving Te prefereren: separaat merk ( DE K&G) Duijnstee Consultancy

Opwaartse extensie Ten behoeve van margeverbetering Geloofwaardigheid Merkenmanagement ERA Opwaartse extensie Ten behoeve van margeverbetering Geloofwaardigheid Complete herpositionering hoofdmerk mislukt doorgaans: introduceer apart submerk Schaduw-endorsement (Toyota/Lexus) Duijnstee Consultancy

Flanker, fighter, prestige brands Merkenmanagement ERA Flanker, fighter, prestige brands prijs Prestigebrands Flankerbrand Bastionbrand Flankerbrand fighterbrand differentiatie Duijnstee Consultancy

Merknaamstrategie Merkenmanagement ERA Multilitisch overeenkomstig verschillend Monolitisch Dualistisch productlijnextensie endorsement Seriemerk Logo-overeenkomst Heineken bij Lingen’s blond McDonaldsMcNuggetMcRib Philips Compaq XYZ Citroen Saxo Duijnstee Consultancy