Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking
We hebben het over… ? Twee keuzewerkboekjesTwee handleidingenExtra’s en bijlagenProjecteerversies 2
Inhoud Eerst even kijken naar de keuzewerkboekjes. Wat moest er zo dringend veranderen ? Studiekeuzetaken ! Integratie met… Een impressie… Voor leerkracht en clb-medewerker Handleiding Bijlagen en extra’s Projecteren in de klas Op Stap met Op Stap School en CLB Stappenplan Tricky… 3
Het keuzewerkboekje: de A-stroom 4
Het keuzewerkboekje: de B-stroom 5
Wat moest er zo dringend veranderen ? 1.Een meer aantrekkelijke vormgeving. 2.Meer werkvormen met ICT of internet. 3.Inhoud minder saai en meer aansluitend bij de leefwereld van de leerlingen. A-stroom: 4. Rekening houden met verschillen in tijds- investering door scholen. 5. Gesprek vakleerkrachten te tijdrovend. 6
Wat moest er zo dringend veranderen ? B-stroom: 6. Aangepast taalniveau. 7. Voldoende uitleg en waardering i.v.m. beroepen. 8. Veel visualiseren. 9. De bereikbaarheid van andere scholen uitwerken. 10. Huiswerkopdrachten: moeilijk te realiseren. 7
Studiekeuzetaken 8
9
Websites Integratie met Opzoeken Interactief Integratie met Interactief Extra’s 10
Een impressie… 11
Impressie 12
Impressie 13
Impressie 14
15
16 Impressie
17
Impressie 18
Impressie Je kan ook gebruik maken van de online projecteerversies van de boekjes op de pagina voor de keuzebegeleider van “Op Stap naar de 2 de graad” 19
Voor de keuzebegeleider: handleiding 20 1.De studiekeuzetaken 2.Vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen 3.Projecteren en internet 4.Lessenfiches: doel en lesoverzicht. 5.De antwoordsleutel
Lessenfiche 21
Bijlagen en extra’s Aangekondigd in de lesfiches Te vinden op opstapnaar… 22
Projecteren in de klas 23 Off-line projecteren met Iumi On-line projecteren met de bladerpdf Projecteren met smartboard: Actieve links Interactief Projecteren zonder smartboard Instructies op
Op Stap met Op Stap De Op Stap-methodiek maakt deel uit van het aanbod van CLB aan de school. CLB ondersteunt vanuit een transparante visie op OLB. De school kiest ! Leerkrachten(-team) en clb-medewerker kennen mekaar. De CLB-medewerker weet wat de leerkracht in de klas doet. De leerkracht kent het hulpverleningsaanbod van het CLB. 24
Stappenplan Wie doet wat ? Hoe en wanneer ? Duidelijk voor leerlingen en ouders. Het aandeel van school en CLB zijn duidelijk zichtbaar voor leerlingen en ouders. 25
Tricky Leerkracht Leerkrachten Leerkrachten-team Tijd: +/- 8 lesmomenten tenzij huistaken Starten in het eerste jaar ? Waarom niet ! 26
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Vragen: Inhoud: Bestellingen: Uitgeverij: