Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012
Presentatie Introductie Social media voor organisaties Voorbeelden Vragen
VCP Initiatief van de Chronisch Zieken en Gehandicaptenraad en Platform VG Informeren en verbinden van lokale belangenorganisaties: -Netwerkbijeenkomsten -VCPnet (2.500 leden) -Thema-nieuwsbrieven -Helpdesk Nieuwe verbindingen met gemeenten, bedrijven en organisaties
Liza van Wessel Communicatieadviseur/accountmanager VCPnet – community belangenbehartigers Communicatieworkshops
Onderzoek SBOG: gebruik social media Bekend met social media: 56% 19% gebruikt social media Hoe vaak: elke dag (18%), meerdere keren per week (38%), paar keer per maand (44%) Reden van gebruik: -Contact met (klein)kinderen en vrienden -Op de hoogte van organisaties en vrienden -Mening geven over allerlei actuele zaken
Social media Uit onderzoek blijkt dat ouderen en mensen met een beperking vinden dat social media hun (leef)wereld vergroten Grootst groeiende groep op sociale media zijn senioren: jaar met 88% gegroeid (2009/2010) -> 65 jaar gebruik verdubbeld -20% maakt (50-65 jaar) dagelijks gebruik
Mogelijkheden voor organisaties Bekendheid vergroten Informatie delen of ontvangen Nieuwtjes vergaren Bijdragen aan discussies Vragen stellen Achterban bereiken
Twitter Interessante mensen of organisaties volgen Gevolgd worden: waar houdt u zich mee bezig? Snel met elkaar in contact Informatie vinden of verspreiden (foto’s, linkjes, artikelen)
Voorbeeld 1:
Snelle uitwisseling….vragen stellen
Voorbeeld 2: goede voorbeelden
Voorbeeld 3: gelijkgestemden vinden
LinkedIn Met gelijkgestemden informatie en ervaringen uitwisselen Inschrijven op bijv. Wmo gerelateerde groepen: Welzijn Nieuwe Stijl, Wmo Netwerk, WMO prof, Overheid en WMO, etc… Nieuwtjes dagelijkse/wekelijkse updates via mail
Voorbeeld 1: info delen en vragen stellen
Altijd op de hoogte! donderdag 3 februari 2011 Voorbeeld 2: Altijd op de hoogte!
Voorbeeld 3: info delen en vragen stellen
Facebook Vrienden: mensen die u kent (vrienden, familie, kennissen, collega’s) Groepen: verzameling mensen die fan zijn van een bepaald idee, persoon, product of merk Pagina: profiel van een bedrijf of organisatie: nieuws verspreiden of band met achterban versterken
Voorbeeld 1: groep
Voorbeeld 2: pagina
SBOG op Facebook en Twitter! Live voorbeeld
Wat vindt u? Gaat u gebruikmaken van social media? Wie gaat social media vooral privé gebruiken? Ziet u kansen met social media voor uw organisatie?
Vragen? Twitter
Contact ons! Liza van WesselVCP 030 – –