© W.J.H. Mulier Instituut, 's-Hertogenbosch, Sport en onderwijs verbonden Kritische factoren in de samenwerking tussen het basisonderwijs en sportverenigingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schoolsportvereniging Meinou Steemers. Wat is een schoolsportvereniging? Atletiekclub De wijk Voetbalclub Turnclub Korfbalclub Basisschool.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
Hans Leutscher | 21 september Grote sprong voorwaarts!
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Presentatie BSI dag 27 mei 2004 vitalisering van sportverenigingen ViT-bar Wim van ‘t Westeinde (Sportbytes) Martin Booiman (NHV)
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Naschools sportaanbod Marijke de Groot Landelijke studiedag basisonderwijs.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Implementeren doe je samen
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Hogescholen in Dialoog
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Opbrengstgericht werken
Brede School Rotterdam
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Taal en rekenen in beweging!
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
KVLO Bijeenkomst Politieke Lobby GR 2014 Woensdag 26 juni 2013 Goed Leren Bewegen!
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
1 m aa oo t oe s k l i b en. m aa oo t oe s k l i b voor groep 1 t/m 4 van de basisschool De Weerklank, school voor kinderen met spraak- en taalmoeilijkheden.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Versterken van de S van BOS Gwendolijn Boonekamp (NOC*NSF) Chris Donkers (Basketballbolwerk Two-B) 4e ontmoetingsdag Breedtesportimpuls, 27 mei 2004.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Kennismaken met schermen
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Een Leven Lang Sporten Erik Lenselink manager Sportontwikkeling NOC*NSF 3 november 2010.
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Verkeersveilige Schoolomgeving
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Een Leven Lang DZC Symposium Achterhoek in Beweging Jeroen Sanders 15 november 2012.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Logo. Nota vws 15 landelijke proeftuinen initiatief NOC-NSF project van 2007 / 2011 innovatie, verbreding sportaanbod budget 17,2 miljoen euro nota: VWS.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Platform ‘Weert in Beweging’ Platform Weert in Beweging Iedereen gezond in beweging!
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Sportvereniging en School een winnende combinatie Sport in Delft.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
voor Rotterdamse kinderen
Informatieavond 15 november 2017
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

© W.J.H. Mulier Instituut, 's-Hertogenbosch, Sport en onderwijs verbonden Kritische factoren in de samenwerking tussen het basisonderwijs en sportverenigingen Mirjam Stuij KVLO Studiedag basisonderwijs, 7 november 2012 Mulier Instituut, Utrecht

Inhoud van de workshop ▪ Waar ben je trots op & wat is jouw uitdaging? ▪ Achtergrond en uitkomsten van het onderzoek ▪ Uitwisselen trots & uitdaging ▪ Uitwerken van enkele uitdagingen ▪ Plenaire afsluiting: belangrijkste leerpunt(en)

Sportaanbod voor het onderwijs Deelproject Beleidskader Sport, Bewegen en Onderwijs Realisatie van schoolactieve sportverenigingen Uitvoerder: NOC*NSF

Kwalitatief onderzoek ▪ In welke mate sluit het sportaanbod vanuit de betrokken verenigingen aan op de behoeften en wensen van de scholen en hoe zou deze ‘match’ kunnen worden geoptimaliseerd? ▪ Wat zijn de belangrijkste succes- en faalfactoren bij het creëren van een passend sportaanbod?

Methoden 25 schoolactieve sportverenigingen ↳ interviews met 47 personen 21 betrokken scholen (PO en VO) ↳ interviews met 29 personen ↳ FGDs met 73 leerlingen van 8 scholen, deelnemers en niet-deelnemers in 6 gemeenten in Nederland. Analyse: codering in MaxQDA.

Motieven, vraag en aanbod

Motieven sportverenigingen Ledenwerving, leerlingen laten kennismaken met de vereniging/de sport, maatschappelijke redenen. combinatiefunctionaris basketbalvereniging “De schoolsport is de bakermat van onze vereniging. Daar vindt kennismaking met de sport en doorstroming naar de vereniging plaats. De vereniging begint steeds meer bekend te worden.”

Motieven scholen Afwisselend programma voor leerlingen, maatschappelijke redenen. vakleerkracht lichamelijke opvoeding, basisschool “Overal wordt geroepen dat bewegen en sport belangrijk zijn voor de gezondheid, maar aan de andere kant zien we dat er weer overal bezuinigd wordt. Dat vind ik krom.”

Vraag en aanbod: conclusie ▪ Scholen: over het algemeen tevreden, maar willen meestal niet meer belasting in tijd en geld. ▪ Leerlingen: te spreken over het aanbod, vooral diversiteit en authenticiteit van de sportbeleving. ▪ Sportverenigingen: ook over het algemeen tevreden, aantal nieuwe leden op korte termijn valt tegen.

Kritische factoren

Organisatie en verankering Structurele inbedding in beleid van verenigingen, beperkt aantal betrokkenen, enthousiasme, creëren van draagvlak. vakleerkracht lichamelijke opvoeding, basisschool “Je zou je wel kunnen afvragen dat wanneer [de trainer] er mee stopt, of het dan allemaal nog wel zo goed zou lopen. Een enthousiaste trekker bij de vereniging, die aanspreekpunt is en die er altijd is, is erg belangrijk.”

Vorm en tijdstip van het aanbod Variatie, aangepaste spelvormen/materiaal, doorlopende leerlijnen en overstap naar vereniging, onder/direct na school, strategisch moment in het jaar. vertegenwoordiger sportbureau van een mbo-school “Tegenwoordig is het zo dat leerlingen in hun vrije tijd alleen doen wat ze het leukst vinden. Er zijn er natuurlijk genoeg die sporten ook leuk vinden, maar als ze kunnen kiezen tussen sporten of naar huis gaan (…), dan weet je het wel.”

Kader Technisch vaardig en pedagogisch-didactisch onderlegd verenigingskader, affiniteit voor de doelgroep, beschikbaarheid. directeur, basisschool “Degene die de lessen verzorgt vanuit de vereniging is heel belangrijk. Het valt of staat met degene die er voor staat. Dat weten wij inmiddels wel uit ervaring.”

Accommodaties Geschikt voor het aanbod, dichtbij school, veilige route. jongen, groep 8, basisschool “Als het echt leuk is, zou ik er wel naar toe gaan, maar als ik denk van ‘als ik zó ver moet fietsen voor deze sport’, dan doe ik het niet.”

Vragen?

Uitwisselen: trots & uitdaging

Uitwerken uitdagingen ▪ Wat wil je bereiken? Wanneer? ▪ Wat moet daarvoor gebeuren? ▪ Wat zijn de kansen? ▪ Wat zijn de bedreigingen? Maak een schema/tijdlijn met memo’s.

Afsluiting: belangrijkste leerpunt(en)?

wjh mulier instituut Postelstraat DX 's-Hertogenbosch t i Hartelijk dank voor uw aandacht! Mirjam Stuij t w (rapport in pdf!)

ThemaSuccesfactoren Organisatie  Aantal mensen betrekken in de organisatie (*)  Centrale regie met vaste aanspreekpunten  Onderhouden van contacten met andere netwerken (*) Verankering  Formalisering in beleidsstukken (*)  Creëren van draagvlak (*)  Formuleren van gezamenlijke doelstellingen (*)  Betrekken van gremia op scholen (*)  Draaiboek maken en up-to-date houden (*) Communicatie  Directe communicatie (*)  Heldere afspraken, persoonlijke relaties, korte lijntjes (*)  Toelichting door het kader van sportverenigingen  Verwachtingen uitspreken (*)  Evalueren (*) Vorm van het sportaanbod  Frequent aanbod (*)  Variatie in aanbod (*)  Toewerken naar een doel  Authentieke sportbeleving Betrekken van de doelgroep  Sport op maat  Oriëntatie op het primair onderwijs (*)  Oriëntatie op het voortgezet onderwijs (*)  Oriëntatie op leerlingen met bijzondere achtergrond (*) Doorlopende leerlijnen, overstap naar vereniging  Creëren van doorlopende leerlijnen  Nazorg  Opvang bij de accommodatie van de sportvereniging Tijdstip van het sportaanbod  Reguliere schooltijden of direct daarop aansluitend (*)  Rekening houden met concurrerende activiteiten (*)  Lang genoeg bezig zijn om iets te leren (*)  Strategisch moment in het jaar (*) Kader  Voldoende kader  Professionaliteit  Sterke affiniteit met de doelgroep  Beschikbaarheid voor, tijdens of na schooltijd  Inzet van stagiaires (*)  Inzet van helden  Enthousiasme en ‘besmetting’(*)  Inzet van hetzelfde kader Middelen  Subsidie  Ter beschikking stellen van kader en materialen door sportbonden  Sponsoring (*) Accommodaties  Gebruik van accommodaties van sportverenigingen (*)  Gebruik van accommodaties van de school (*)