LCMS-pakketevaluatie Frank Kresin Michiel van Geloven oktober 2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Educational model for assessment
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Implementatie Lessons learned Jordy Vondermans april 2011.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Perception 4 HG Frank Lorijn Josef Sennekool.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Kennis Sessie PSO 2013.
Stichting RechtenOnline
techniek, communicatie en didactiek
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
De beste keuze maken J oke Droste Maart Samenwerkend leren Advies keuze teleleerplatform 2000 SURF Educatie.
10 jaar e-Learning binnen ING Nederland D.M.Langbroek i.s.m. Jean in het Panhuis.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Osiris Presentatie Klantenmiddag UCI, 13 januari 2011 Thomas Dessing, Dienst Studentenzaken - Radboud Universiteit Nijmegen.
KINN 25 November 2004 Vragen voordat je start In welke situatie ga je een ELO gebruiken Welke leer- en doceerfuncties moet de ELO ondersteunen Welke infrastructurele.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
E-merge, Kennis die samenwerkt
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Testen upgrade Blackboard
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
En wat kan je ermee in het onderwijs? Presentatie Onderwijsdag /12 Wat is podcasting?
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
L&M Software presentatie VGN 27 juni 2011 © L&M Software.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Blackboard 6.1 Ronald Hos.
Learning Content Management Systeem
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Blackboard implementatieplan
Introductie WinToets 5.0 | hoofdstuk 1
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Blackboard Testproces
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
LOREnet feb
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Transcript van de presentatie:

LCMS-pakketevaluatie Frank Kresin Michiel van Geloven oktober 2002

In deze presentatie: de Digitale Universiteit dilemma’s vooraf… het LCMS-keuzetraject lessons learned

Digitale Universiteit: consortiumpartners Fontys Hogescholen Hogeschool van Amsterdam Hogeschool INHOLLAND Hogeschool Rotterdam Hogeschool van Utrecht Open Universiteit Saxion Hogescholen Universiteit van Amsterdam Universiteit Twente Vrije Universiteit

Digitale Universiteit: gezamenlijke projecten instrumentatieontwikkeling expertiseontwikkeling contentontwikkeling nu ruim 25 projecten, waaraan door 300 mensen wordt gewerkt

“Ingewikkeldheden” elke instelling heeft een andere back-office omgeving in de DU worden minstens vijf verschillende ELO’s gebruikt er is geen gemeenschappelijk DU-onderwijsconcept content wordt op uiteenlopende manieren ontwikkeld we hebben te maken met allerlei vormen van digitale content

‘Eeen voorziening’ is nodig om gezamenlijk ontwikkelde content: in de verschillende instellingen te kunnen gebruiken –in de voorkomende ELO’s –aangepast aan de locale onderwijssetting te kunnen onderhouden en ontsluiten

Architectuurschema

Drie lagen Leer Content Management (LCMS) Voor professionele content ontwikkeling en beheer Elektronische Leeromgeving (ELO) De leeromgeving van de student Leermanagement systeem (LMS) Voor de administratie van studentgegevens

Het traject Longlist Medium list SL: LMSSL: ELOSL: LCMS Hands-on Advies

van longlist Anlon, Aspen (Click2Learn), BlackBoard, Centra, Constructor, DigitalThink, Docent, EduBox, FirstClass, Fronter, Harvest Road, HOLO-E, iAuthor, Koepel, Lecando, Lectora, Lotus Learning Space, Macromedia, NetLearning, Oracle, PeopleSoft, SAPlaceware, Quelsys, SABA, SmartForce, Teletop, ThinkTanx (Viviance), Topclass (WBT systems), Virtual Campus, WebCT, WebEX

van longlist naar mediumlist Anlon, Aspen (Click2Learn), BlackBoard, Centra, Constructor, DigitalThink, Docent, EduBox, FirstClass, Fronter, Harvest Road, HOLO-E, iAuthor, Koepel, Lecando, Lectora, Lotus Learning Space, Macromedia, NetLearning, Oracle, PeopleSoft, SAPlaceware, Quelsys, SABA, SmartForce, Teletop, ThinkTanx (Viviance), Topclass (WBT systems), Virtual Campus, WebCT, WebEX

Selectiecriteria mediumlist Functionaliteit Marktaandeel (corporate & educatief, wereld & NL) Techniek Standaarden (SCORM, IMS) Leverancier Oriëntatie HO Support

De taxonomie: “10x10” 1.Authoring 2.Repository 3.Catalog & course management 4.Competency management 5.Learning tools 6.Usability 7.Architecture & system management 8.Standards & integration 9.Vendor 10.Product specs

De taxonomie: “10x10” 1.Authoring 2.Repository 3.Catalog & course management 4.Competency management 5.Learning tools 6.Usability 7.Architecture & system management 8.Standards & integration 9.Vendor 10.Product specs ELO LCMS LMS

De Shortlists Overall (LMS+ELO+LCMS) Click2Learn, Docent, SABA LCMS Harvest Road (HIVE), ThinkTanx, Click2Cearn ELO BlackBoard, Lotus Learning Space, Fronter, WebCT LMS SABA, Docent, Click2Learn

Hands-on Van VIER naar TWEE Door middel van Intensieve functionele & technische toets Eigen server / installatie Support door de (sub-)leverancier Met als resultaat Diepgaand begrip over wat het systeem doet Bijgestelde taxonomie Advies

Criteria LCMS Authoring Content creation, test creation, document handling, separation of content & presentation, Content storage & format, authoring of complex Reusable Learning Objects Repository Import standard content, export standard content, integration of 3th party authoring tools, aggregation of SCO´s into CAM, metadata tagging & searching, workflow, XML support, non- proprietary database, live deployment Usability & Architecture & Standards & Vendor

Resultaat E-learning criteriaAspen CDS 1.0 Hive 6 Thinktanx Authoring Repository Usability Architecture & system management Standards & integration Vendor Product specifications0+0+ Totaal663-4

Resultaat Click2Learn Implementatie van standaarden - Ontwikkelpakket & repository Support voor meerdere auteurs - Browser-Based Groot & ´stabiel´ bedrijf Nadelen: totaalpakket, moeilijk te splitsen richt zich op bedrijvenmarkt HIVE Implementatie van standaarden – uitsluitend repository Live uitleveren aan verschillende leeromgevingen BB koppeling - State-of-the art player Nadelen: klein bedrijf & gevestigd in Australië nog niet af

Het vervolg: PILOT Hive 3 soorten content 3 verschillende ELO´s 3 maanden 5 instellingen

PILOT Hive - doelstellingen ·Wat de technische mogelijkheden van HIVE ·Hoe kan HIVE communiceren met BlackBoard, TeleTop en ·Of het toevoegen van HIVE inhoudelijke verbeteringen / mogelijkheden oplevert ·Hoeveel inspanning het inzetten van HIVE met zich meebrengt ·In hoeverre de meerwaarde van HIVE opweegt tegen de kosten ervan ·Hoe een ontwikkelmethodiek met behulp van HIVE er uit kan zien

Zoals het gegaan is… een zeer diepgaand onderzoek leidend tot een bestuurlijke keuze stagnatie door vertraging aan de kant van het product en nu dan toch een pilot!

Dilemma’s kiezen of wachten bestuurlijk of inhoudelijk pakket of speler diepgaand onderzoek of quick scan

Lessons learned LCMS’en zijn als productcategorie nog niet volwassen baseer je nooit op specificaties die ‘morgen’ beschikbaar komen als je denkt dat LCMS ‘iets is’, start dan gewoon een pilot om ervaring op te doen

Contact