Didiclass - beginnen met

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
een didactiek voor opleiden op school
Reflectie-portfolio beoordelen
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
CDBS De Hoeksteen Hoogezand
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Van idee tot digitaal materiaal
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Samen met ouders aan het werk!
Lesgeven en begeleiden
Presentatie “ casus in ontwikkeling ”.. We gaan kijken naar een casus in ontwikkeling.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Casusbank Didiclass.
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
School Video Interactie Begeleiding
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
April ’17.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Het werken met portfolio
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Richtlijnen voor de casustoets
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Werkveldconferentie 13 november 2014
Onderzoeksvaardigheden 3
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Studieloopbaancoaching
Week 3: Jeugdcriminaliteit Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning A.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Thema Roos van Leary in de klas
Doelen realiseren met media
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Curriculaire spinnenweb
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop videobegeleiding
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Didiclass - beginnen met Casusbank Didiclass is een verzameling van pedagogisch-didactische digitale videocasussen. Didactisch gezien gaan deze videocasussen uit van een aantal opmerkelijke uitgangspunten. Eén daarvan is de ‘open’ didactiek, waarbij de beschouwer geen enkele aanwijzing vindt wat hij precies zou moeten gaan doen. Dit kadert in de keuze van de reflectie als basisdoel, en niet demonstratie of instructie. Tijdens de workshop gaan we concreet werken met casussen waarbij u even de rol inneemt van Pabo-studenten en lerarenopleiders. Daarnaast schetsen we kort de achterliggende uitgangspunten – maar ook randvoorwaarden - van het materiaal en tot slot de plannen voor toekomst Didiclass - beginnen met

Presentatie “beginnen met…. Didiclass”. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met Waarom ‘Didiclass’? Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met Interessant… & ….zinvol Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met LETTER lijken … & …FIGUUR lijken. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met Voorbeelden ….. Boeken, theorie. Leren in de praktijk. Leren in de opleiding. Mentor. Docent. Videobeelden Kinderen. Zelf. Medestudent. Didiclass - beginnen met

Beeld ….totale communicatie wordt zichtbaar. Onthouden……..jouw probleem (dilemma)… Didiclass - beginnen met

Directe instructiemodel. Video Interactie. Mile rekenen taal. Eigen opnamen.. praktijk. Videobeelden Didiclass. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met Didiclass geeft geen pasklare antwoorden, schrijft niet voor hoe het moet, volgt geen universeel geldende theorie en is ook geen wondermiddel. Het gaat niet uit van één basisprincipe (eenzijdig) dat voor iedereen geldt (eenduidig). Didiclass - beginnen met

Om te komen tot eigen antwoorden, tot onderbouwing van zijn gedrag Het is veel meer een verzameling van beelden die de gebruiker probeert aan te zetten tot ander gedrag. Om te komen tot eigen antwoorden, tot onderbouwing van zijn gedrag en tot een professionele basis van waaruit hij tijdens zijn stages en later als leerkracht op terug kan vallen. Zo wordt het leren wellicht wel een eenvoudige ervaring! Didiclass - beginnen met

We bekijken een voorbeeld. We werken met een voorbeeld. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met ‘open’ didactiek’. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met Achterliggende uitgangspunten: Het dilemma in de hoofden van de leraar zelf én het intrigerende dat zich voordoet. Didiclass - beginnen met

Achterliggende uitgangspunten: Authentiek. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met Achterliggende uitgangspunten: ‘Verdichting’ een deel het moment en meerdere clips (familie) - de situatie. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met Achterliggende uitgangspunten: Niet de interpretatie van ons (ook niet vooraf) maar meerdere clips die leiden tot ‘eigen’ interpretatie d.w.z. aanknopingspunten voor eigen ontwikkeling. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met ALLES GAAT???? Pipi gaat naar school. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met Toekomst….. Videocasus. Boek casus. Didiclass - beginnen met

Didiclass - beginnen met http://www.didiclass.nl Didiclass - beginnen met