kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk CrossOver kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk Dr. Brigitte van Lierop Programma Manager
Hoe word en blijf ik succesvol in mijn werk?
Een zoektocht naar informatie
Wees positief en laat deze positieve grondhouding in heel je gedrag tot uiting komen!
Een onderzoek Werknemers met een visuele beperking ervaren hun werk als geestelijk meer inspannend dan werknemers met andere beperkingen dat ervaren Werknemers met een visuele beperking kunnen stresssituaties op het werk moeilijker hanteren, zo geven zij zelf aan Ze hebben minder plezier in hun werk dan andere werknemers met een beperking Ze vinden het meer vervelend dat ze sommige werktaken niet af kunnen maken dan andere werknemers met een beperking dat vinden
Wat kenmerkt de succesvolle en tevreden werknemer met een visuele beperking?
Wat vindt een werkgever belangrijk aan een werknemer en doorslaggevend voor contractverlenging of beëindiging?
De meest belangrijke redenen, aldus de werkgever De werkmotivatie van de werknemer De vakkennis en ervaringsdeskundigheid van de werknemer De negatieve gevolgen van de visuele beperking voor de werkuitvoering De sociale en communicatieve vaardigheden van de werknemer
Werkmotivatie Werknemers die volgens hun leidinggevende minder gemotiveerd zijn, zijn zelf van mening dat ze wél gemotiveerd zijn In de ogen van hun leidinggevende zijn minder gemotiveerde werknemers ook: minder oplossingsgericht beschikken over minder sociale vaardigheden maken meer fouten dan hun ziende collega’s gaan niet goed mee met veranderingen beschikken minder vaak over specialistische kennis beschikken Dit terwijl de werknemers zelf het omgekeerde vinden
Vakkennis Leidinggevenden van lager gemotiveerde en minder tevreden werknemers vinden dat hun werknemer over minder vakkennis beschikt dan dat de werknemer dat zelf vindt
Gevolgen van de beperking voor de uitvoering van het werk Soms langzamer, soms meer tijd Zelden meer fouten, zelden te hoog werktempo Rekening houden bij taakverdeling lost veel op Leidinggevenden en werknemers zijn het daarover eens
De sociale en communicatieve vaardigheden van de werknemer Een specifieke groep leidinggevenden en hun werknemers verschillen sterk van mening over de aanwezige sociale vaardigheden denk aan werknemers die volgens de leidinggevende over een lagere motivatie beschikken, werknemers die lager opgeleid zijn en werknemers waarover de leidinggevende minder tevreden is
Een representatieve steekproef
De succesvol functionerende werknemers hanteren allen: een gemotiveerde en optimistische instelling, richten zich op het behalen van hun werkdoelen, zorgen voor voldoende afwisseling in hun werkactiviteiten, blijven positief en proberen altijd door te blijven gaan schakelen negatieve gedachten zoveel mogelijk uit kaarten problemen aan bij hun leidinggevende en tonen direct eigen initiatief
Leidinggevende en collega’s tonen begrip tonen voor de werknemer geven de werknemer steun geven indien nodig zijn redelijk flexibel naar de werknemer toe geven de werknemer een zekere mate van vrijheid in het kiezen van werktaken zorgen voor voldoende afwisseling in het werk
De top vier gecombineerd De kans op succesvol functioneren in het werk stijgt flink als: de werknemer begrip krijgt van zijn leidinggevende de werknemer afwisseling in zijn werk krijgt aangeboden de werknemer zelf gemotiveerd en optimistisch is en in staat is om zijn werkdoelen te halen
Wat kan ik, als werknemer met een visuele beperking, of als begeleider van een persoon met een functiebeperking met deze informatie?
K I S S Dank!