kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
DEPARTEMENT WERK EN SOCIALE ECONOMIE Langer aan de slag met meer werkbaar werk? Enkele cijfers uit de werkbaarheidsmonitor van de SERV.
situationeel leiderschap
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Van Participatie naar Participa(c)tie
“Een reis naar Licht”.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Vraaggericht werken.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Ontwikkelingstraject kinderen
Leer- en gedragskenmerken
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en intelligentie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Leidinggeven en coachen
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Welkom op onze thema-avond
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Wat willen we vandaag doen?
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Focus op motivatie en communicatie
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
….of toch verschillend?? Dr Margo Brouns
Niveautoetsen.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Samenwerken Werken in Teams.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aquarellen van Marcel REYNAERT.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur 23 maart 2017
ZESC – Situationeel leiderschap
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur 1 december 2016
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Werken aan werkvermogen
Duurzame inzetbaarheid
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
5 valkuilen & Tips.
Inspelen op innovaties

Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk CrossOver kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk Dr. Brigitte van Lierop Programma Manager

Hoe word en blijf ik succesvol in mijn werk?

Een zoektocht naar informatie

Wees positief en laat deze positieve grondhouding in heel je gedrag tot uiting komen!

Een onderzoek Werknemers met een visuele beperking ervaren hun werk als geestelijk meer inspannend dan werknemers met andere beperkingen dat ervaren Werknemers met een visuele beperking kunnen stresssituaties op het werk moeilijker hanteren, zo geven zij zelf aan Ze hebben minder plezier in hun werk dan andere werknemers met een beperking Ze vinden het meer vervelend dat ze sommige werktaken niet af kunnen maken dan andere werknemers met een beperking dat vinden

Wat kenmerkt de succesvolle en tevreden werknemer met een visuele beperking?

Wat vindt een werkgever belangrijk aan een werknemer en doorslaggevend voor contractverlenging of beëindiging?

De meest belangrijke redenen, aldus de werkgever De werkmotivatie van de werknemer De vakkennis en ervaringsdeskundigheid van de werknemer De negatieve gevolgen van de visuele beperking voor de werkuitvoering De sociale en communicatieve vaardigheden van de werknemer

Werkmotivatie Werknemers die volgens hun leidinggevende minder gemotiveerd zijn, zijn zelf van mening dat ze wél gemotiveerd zijn In de ogen van hun leidinggevende zijn minder gemotiveerde werknemers ook: minder oplossingsgericht beschikken over minder sociale vaardigheden maken meer fouten dan hun ziende collega’s gaan niet goed mee met veranderingen beschikken minder vaak over specialistische kennis beschikken Dit terwijl de werknemers zelf het omgekeerde vinden

Vakkennis Leidinggevenden van lager gemotiveerde en minder tevreden werknemers vinden dat hun werknemer over minder vakkennis beschikt dan dat de werknemer dat zelf vindt

Gevolgen van de beperking voor de uitvoering van het werk Soms langzamer, soms meer tijd Zelden meer fouten, zelden te hoog werktempo Rekening houden bij taakverdeling lost veel op Leidinggevenden en werknemers zijn het daarover eens

De sociale en communicatieve vaardigheden van de werknemer Een specifieke groep leidinggevenden en hun werknemers verschillen sterk van mening over de aanwezige sociale vaardigheden denk aan werknemers die volgens de leidinggevende over een lagere motivatie beschikken, werknemers die lager opgeleid zijn en werknemers waarover de leidinggevende minder tevreden is

Een representatieve steekproef

De succesvol functionerende werknemers hanteren allen: een gemotiveerde en optimistische instelling, richten zich op het behalen van hun werkdoelen, zorgen voor voldoende afwisseling in hun werkactiviteiten, blijven positief en proberen altijd door te blijven gaan schakelen negatieve gedachten zoveel mogelijk uit kaarten problemen aan bij hun leidinggevende en tonen direct eigen initiatief

Leidinggevende en collega’s tonen begrip tonen voor de werknemer geven de werknemer steun geven indien nodig zijn redelijk flexibel naar de werknemer toe geven de werknemer een zekere mate van vrijheid in het kiezen van werktaken zorgen voor voldoende afwisseling in het werk

De top vier gecombineerd De kans op succesvol functioneren in het werk stijgt flink als: de werknemer begrip krijgt van zijn leidinggevende de werknemer afwisseling in zijn werk krijgt aangeboden de werknemer zelf gemotiveerd en optimistisch is en in staat is om zijn werkdoelen te halen

Wat kan ik, als werknemer met een visuele beperking, of als begeleider van een persoon met een functiebeperking met deze informatie?

K I S S Dank!