IT’S ALL ABOUT QUALITY OF LIFE
01 03 05 06 02 07 08 04 INHOUD Quality of Life Sodexo België Fundamenten en strategie 06 Onze maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid 02 Onze diensten 07 De stappen van onze groei 08 Onze belangrijkste erkenningen 04 Sodexo in de wereld It’s all about Quality of Life – Sodexo België
01 Quality of Life
QUALITY OF LIFE We zijn ervan overtuigd dat QUALITY OF LIFE aan de bron ligt van individuele vooruitgang en het prestatievermogen van organisaties It’s all about Quality of Life – Sodexo België
02 Onze diensten
ONZE DIENSTEN SODEXO IS WERELDLEIDER OP HET VLAK VAN QUALITY OF LIFE SERVICES On-site Services Benefits & Rewards Services Personal & Home Services It’s all about Quality of Life – Sodexo België
ON-SITE SERVICES Om het persoonlijk welzijn te verzekeren, optimaliseren wij uw manier van werken en zorgen we voor een goede werking en de veiligheid van uw installaties It’s all about Quality of Life – Sodexo België
ON-SITE SERVICES It’s all about Quality of Life – Sodexo België
ON-SITE SERVICES – 6 KLANTENSEGMENTEN Corporate Services Education Seniors It’s all about Quality of Life – Sodexo België
ON-SITE SERVICES – 6 KLANTENSEGMENTEN Defense Health Care Justice It’s all about Quality of Life – Sodexo België
BENEFITS & REWARDS SERVICES Om de inzet van iedereen te motiveren en te belonen It’s all about Quality of Life – Sodexo België
BENEFITS & REWARDS SERVICES Voordelen voor werknemers Incentive-programma’s Oplossingen voor overheids- instellingen It’s all about Quality of Life – Sodexo België
PERSONAL & HOME SERVICES Opdat iedereen zijn eigen Quality of Life kan creëren It’s all about Quality of Life – Sodexo België
03 Sodexo België
SODEXO BELGIË – CIJFERS 2012-2013 € 380 miljoen omzet 4000 medewerkers 1200 sites 1 Belg op 4 dagelijks in contact met Sodexo 70.000 klanten Sodexo Benefits & Rewards Services It’s all about Quality of Life – Sodexo België
04 Sodexo in de wereld
SODEXO IN DE WERELD – CIJFERS 2012-2013 € 18,4 bn omzet 80 landen 428 000 medewerkers 33 300 sites 75 miljoen klanten per dag 18 de werkgever wereldwijd It’s all about Quality of Life – Sodexo België
SODEXO IN DE WERELD – CIJFERS 2012-2013 It’s all about Quality of Life – Sodexo België
37 % 8 % 34 % 21 % SODEXO IN DE WERELD Noord-Amerika Verenigd Koninkrijk & Ierland 8 % Continentaal Europa 34 % Rest van de wereld 21 % It’s all about Quality of Life – Sodexo België
05 Fundamenten en strategie
ONZE STRATEGISCHE POSITIONERING Wereldleider zijn op het vlak van Quality of Life Services. It’s all about Quality of Life – Sodexo België
SODEXO, EEN CATERINGBEDRIJF? SODEXO BELGIE SODEXO, EEN CATERINGBEDRIJF? Sodexo is wereldleider op het vlak van QUALITY OF LIFE SERVICES FOOD FM 70% 30% It’s all about Quality of Life – Sodexo België
ONZE MISSIE Dag na dag bundelen onze 428.000 medewerkers wereldwijd de krachten, met oog voor de volgende zaken: Dagelijks de levenskwaliteit verbeteren van iedereen aan wie we onze diensten leveren. Bijdragen aan de economische, sociale en milieuontwikkeling van de steden, regio's en landen waar we onze activiteiten uitoefenen. It’s all about Quality of Life – Sodexo België
VERLENING SPIRIT GANG ONZE WAARDEN DIENST- TEAM Zin voor VOORUIT- 95% van onze medewerkers staan dagelijks in rechtstreeks contact met onze klanten en hun consumenten. Dat vraagt om grote menselijke kwaliteiten en een specifiek gedrag dat wij beschrijven als: DIENST- VERLENING TEAM SPIRIT Zin voor VOORUIT- GANG It’s all about Quality of Life – Sodexo België
ONZE ETHISCHE PRINCIPES Loyaliteit Respect voor de persoon Transparantie Strijd tegen corruptie en concurrentie- vervalsing It’s all about Quality of Life – Sodexo België
06 Onze maatschappelijke en milieuverantwoordelijkheid
BETTER TOMORROW PLAN Onze road map op vlak van verantwoord ondernemen. Het legt onze maatschappelijke en ecologische engagementen vast in 4 prioriteiten Onze medewerkers ontwikkelen en diversiteit bevorderen Actie ondernemen voor een betere voeding, gezondheid en welzijn Zich engageren ten opzichte van lokale gemeenschappen Het milieu beschermen It’s all about Quality of Life – Sodexo België
PRIORITEIT 1: ONZE MEDEWERKERS ONTWIKKELEN EN DIVERSITEIT BEVORDEREN Sodexo heeft de ambitie om wereldwijd een referentie te worden op vlak van diversiteit en inclusie It’s all about Quality of Life – Sodexo België
PRIORITEIT 1: ONZE MEDEWERKERS ONTWIKKELEN EN DIVERSITEIT BEVORDEREN Elke medewerker ontvangen als volwaardig lid van onze ploeg Zin geven om bij Sodexo te komen werken Wij bieden u de mogelijkheid u goed te voelen bij ons, elke dag opnieuw Onze medewerkers erkennen door de beleving van onze waarden en hun bijdrage tot onze groei De ontwikkeling van onze medewerkers is onze prioriteit It’s all about Quality of Life – Sodexo België
Al onze menu’s zijn gebaseerd op een menuplan PRIORITEIT 2 : ACTIE ONDERNEMEN VOOR EEN BETERE VOEDING, GEZONDHEID EN WELZIJN In Europa* lijdt 8% à 23,9% van de vrouwen en 7,6% à 24,7% van de mannen aan obesitas *Bron: Eurostat, statistisch bureau van de EU Al onze menu’s zijn gebaseerd op een menuplan Leaflets en Vitality Corners met thema’s als suikers, voedingsdriehoek en allergieën Elke maand wordt een gezondheid-thema naar voren gebracht Conferenties
PRIORITEIT 3 : ONS ENGAGEREN TEN OPZICHTE VAN LOKALE GEMEENSCHAPPEN 100% duurzame bananen waarvan 80% van biologische oorsprong en Fairtrade Max Havelaar Aspretto: onze fairtrade & biokoffie en -thee Oprichting van een netwerk van regionale producenten, korte keten
PRIORITEIT 4: HET MILIEU BESCHERMEN Respect voor dierenwelzijn Sinds 2013 is ons konijnenvlees uitsluitend afkomstig van parksystemen waar konijnen een beter leven leiden Wij kopen uitsluitend scharreleieren aan. Sinds 2013 is 70% daarvan afkomstig uit vrije uitloop Vanaf 1 januari kopen wij enkel varkensvlees van niet-gecastreerde varkens It’s all about Quality of Life – Sodexo België
07 Stappen van onze groei
GESCHIEDENIS 1966 : Pierre Bellon richt Sodexho op in Frankrijk 1971 : Eerste internationale vestiging in België 1978 : Sodexho zet eerste stappen in de wereld van dienstencheques 2000 : Oprichting van Altys België, filiaal van Sodexho gespecialiseerd in technische installaties 2006 : 40 jaar na oprichting stelt Sodexho zich een nieuwe uitdaging « Wereldwijd de expert worden in diensten die de Quality of Life verbeteren » 2008 : Sodexho wordt Sodexo It’s all about Quality of Life – Sodexo België
08 Onze belangrijkste erkenningen
60% seizoensproducten – winter 90% seizoensproducten – zomer AWARDS 40 % lokale producten 60% seizoensproducten – winter 90% seizoensproducten – zomer 95 % lokaal vlees 100% duurzame poetsproducten 100% fairtrade bananen 100% niet-bedreigde vis It’s all about Quality of Life – Sodexo België
Bedankt!