Hoofdstuk 6-12 Kort samengevat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

VARIATIES OP DE LEVENSLOOP
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Kwaliteit van leven bij dementie
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Gokverslaving.
Verstehende of interpretatieve benadering
Leren in en door organisaties
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Communicatieproces .
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Berichten uit Groningen Kenniskring OOG Apeldoorn, 16 september 2013.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Dossier Empowerment.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Doel en taak van de hulpverlening
Algemene Sociologie PA – B1
Heylen K., Tratsaert K., Winters S. Verbrugghe Eva 1 BaSW C Informatievaardigheden.
Communicatie en Instumenten
Effectief communiceren
Leerstijlen KOLB SJM.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Communicatie & Relatie
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Fases in het radicaliseringsproces
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
De leefbaarheid van het moderne platteland
Coping.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Posters voor in het geschiedenislokaal
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Basics over communicatie
Les 8 Behoeften Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert.
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6-12 Kort samengevat

Inhoud Hoofdstuk 6 en 7 : Sharon Hoofdstuk 8 en 9: Anne Uses and Gratifications benadering MSD-theorie Hoofdstuk 8 en 9: Anne Interactiviteit Culturele-indicatoren benadering Hoofdstuk 10, 11, en 12: Anneke Agendasetting Priming en framing Culturele studies

Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering Kenmerken/uitgangspunten: Actief publiek Doelgericht mediagebruik Concurrentie van andere bronnen Behoeften <--> mediakeuze

Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering Behoeftebevrediging door: Media-inhoud Blootstelling aan de media Situatie Geen nauwkeurige schatting behoeftepatroon Media-inhoud structureerd boehoeftebevrediging

Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering Soorten activiteit van het publiek: Voor blootstelling Tijdens blootstelling Na blootstelling Selectiviteit Selectieve blootstelling Selectieve perceptie Selectief onthouden/herinneren betrokkenheid Anticiperen op blootstelling Aandacht geven/ betekenis geven/ identificatie Lange termijn identificatie/ fantaseren Gebruik “coin of exchange”/ planning/ Stemmings-regulatie Gebruik van de verkregen gratificaties Sociale bruikbaarheid/opinieleider-schap

Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering Kritiek op de benadering: Tegenhanger effectenstudies Spraakverwarring Geen duidelijke, eenvormige theorie Gedrag: motieven  en behoeften? Mediagebruik --> behoefte?

Hoofdstuk 7: Media system dependency-theorie Kenmerken/uitgangspunten: organische structuur Relaties Afhankelijkheidsrelaties Mediasysteem = informatiesysteem 3 capaciteiten: Verzamelen/scheppen verwerken/bewerken verspreiden

Hoofdstuk 7: Media system dependency-theorie Media heeft macht Afhankelijkheid --> mate van de macht afhankelijkheidsrelaties in twee richtingen publiek stelt bloot aan massamedia Doeleinden: Begrip:  Sociaal begrip en zelfbegrip Orientatie: interactie-orientatie en actie-orientatie Spel: Solitair spel en sociaal spel

Hoofdstuk 7: Media system dependency-theorie Ieder heeft individueel mediasysteem Aard van de relatie verschilt ook Mediasysteem hoeft geen leven mee te gaan Aard bepaald bruikbaarheid

Het blootstellingsproces Stap 1: Contact boodschap en ontvanger actief publiek als 'toeval‘ Stap 2: Variaties in structuur en intensiteit van de afhankelijkheidsrelatie persoonlijke doelen sociale omgeving verwachtingen: bruikbaarheid boodschap

Het blootstellingsproces Stap 3: betrokkenheid het actief participeren in informatieverwerking Stap 4: Beinvloeding Hoe intenser de betrokkenheid --> kans op beinvloeding groter Beinvloeding: kennis, gedachten en gevoelens Gedrag

Kritiek Afhankelijkheidsrelatie media<--> publiek = andere dimensie Verkeerde opvatting “afhankelijkheidsrelaties” Actief publiek Twee richtingsverkeer

Hoofdstuk 10: Agendasetting Kern: invloed media uit zich in belangrijke onderwerpen Lastig te onderzoeken Onzekerheidbehoefte aan informatie

Hoofdstuk 10: Agendasetting Onderzoek: Media-agenda: meten tijd/ruimte onderwerpen Publieksagenda: publiek ondervragen Agendasetting bewezen Soorten publieksagenda: Intrapersoonlijke Interpersoonlijke Percieved-cummunity-agenda

Hoofdstuk 10: Agendasetting Modellen om te meten: Awarenessmodel Saliencemodel Prioriteitsmodel Variabelen: Media-agenda Publieksagenda Werkelijkheid Politieke agenda

Hoofdstuk 10: Agendasetting Interpersoonlijke communicatieonderwerpen publieke agenda Media-effectdiscussiesversterkt effect Interpersoonlijke communicatie +agendasetting: Alternatieve informatiebron massamedia Beïnvloeding agendasettingsproces Resultaat agendasetting

Hoofdstuk 10: Agendasetting Gelijkmaken samenleving onder voorwaarden: Zelfde media Gelijke hoeveelheid ontvankelijkheid effecten Nieuwe media: Veranderend gebruik Mogelijkheden verspreiden nieuws Cues Selectiviteit Eigen interesse

Hoofdstuk 10: Agendasetting Verandering aandacht issue publieksagenda: Verandering media-aandacht Concurrentie issues Bovengrens capaciteit mensen Oplossing/verandering probleem verveling

Hoofdstuk 10: Agendasetting Valkuilen onderzoek: Conceptuele problemen Meerdere definities Publieksagenda? Voor welke onderwerpen? Wanneer saillant/ obtrusief? Subjectief Theoretische onderbouwing Individuele variatie effecten?

Hoofdstuk 10: Agendasetting Tijdsinterval Tijd tussen blootstelling en effect(time lag) Wanneer effect? Variatie per onderwerp Problemen samenvoeging Verloren gaan informatie Verschil individuele agenda’s Methodologisch probleem Onduidelijke definitiesbegrippen als meetbare variabelen onduidelijksubjectieve conclusies

Hoofdstuk 10: Agendasetting Probleem van causaliteit(oorzaak- gevolg) Oorzakelijk verband: Vergelijking met controlegroep( niet beïnvloed) Cross-leggedanalyse: Vergelijking van verschillend media-gebruik Vergelijking van gebruik op verschillende tijdstippen

Hoofdstuk 11: priming en framing Priming = herinneringenbeoordelingen mediapriming = informatie media prikkeling geheugenoordeel op basis van herinnering Meningsbeïnvloeding media Framing = manier van presentatie en interpretatie in berichtgeving(inkadering) Framebuildingframesetting Mediaframeperspectief, interpretatie publiek Effecten: informatie, houding, gedrag, sociale processen

Hoofdstuk 11: priming en framing Frames zijn in te delen naar: Aspecten onderwerp Omvang/plaatsing Details /verbanden toon Omvang/ plaatsing Aspecten Details/ verbanden Toon

Hoofdstuk 12: culturele studies Macht media Betekenis ontvanger ≠ betekenis zender Functioneren en betekenis bepaald door maatschappelijke omstandigheden Media zijn mede-bepalend voor veranderen opvattingen werkelijkheid Onderzoek: ook kijken naar ontvangers

Hoofdstuk 12: culturele studies Sociale constructie v/d werkelijkheid: Communicatiebetekenis begrippenovereenstemming Realiteit wordt gereproduceerd: Technische mogelijkheden Opvattingen auteurs

Hoofdstuk 12: culturele studies Receptieanalyse: Individueel Sociale, culturele invloeden proces interactie Massacommunicatie = proces van constructie werkelijkheid Kenmerken: Tekst bekeken vanuit publiek Mediagebruiksproces centraal Mediagebruik bepaald door situatie Publiek per onderwerp bestaat uit interpataties Actief publiek, verschillen in activiteit Onderzoek naar kwaliteit