Hoofdstuk 6-12 Kort samengevat
Inhoud Hoofdstuk 6 en 7 : Sharon Hoofdstuk 8 en 9: Anne Uses and Gratifications benadering MSD-theorie Hoofdstuk 8 en 9: Anne Interactiviteit Culturele-indicatoren benadering Hoofdstuk 10, 11, en 12: Anneke Agendasetting Priming en framing Culturele studies
Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering Kenmerken/uitgangspunten: Actief publiek Doelgericht mediagebruik Concurrentie van andere bronnen Behoeften <--> mediakeuze
Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering Behoeftebevrediging door: Media-inhoud Blootstelling aan de media Situatie Geen nauwkeurige schatting behoeftepatroon Media-inhoud structureerd boehoeftebevrediging
Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering Soorten activiteit van het publiek: Voor blootstelling Tijdens blootstelling Na blootstelling Selectiviteit Selectieve blootstelling Selectieve perceptie Selectief onthouden/herinneren betrokkenheid Anticiperen op blootstelling Aandacht geven/ betekenis geven/ identificatie Lange termijn identificatie/ fantaseren Gebruik “coin of exchange”/ planning/ Stemmings-regulatie Gebruik van de verkregen gratificaties Sociale bruikbaarheid/opinieleider-schap
Hoofdstuk 6: de uses and gratifications-benadering Kritiek op de benadering: Tegenhanger effectenstudies Spraakverwarring Geen duidelijke, eenvormige theorie Gedrag: motieven en behoeften? Mediagebruik --> behoefte?
Hoofdstuk 7: Media system dependency-theorie Kenmerken/uitgangspunten: organische structuur Relaties Afhankelijkheidsrelaties Mediasysteem = informatiesysteem 3 capaciteiten: Verzamelen/scheppen verwerken/bewerken verspreiden
Hoofdstuk 7: Media system dependency-theorie Media heeft macht Afhankelijkheid --> mate van de macht afhankelijkheidsrelaties in twee richtingen publiek stelt bloot aan massamedia Doeleinden: Begrip: Sociaal begrip en zelfbegrip Orientatie: interactie-orientatie en actie-orientatie Spel: Solitair spel en sociaal spel
Hoofdstuk 7: Media system dependency-theorie Ieder heeft individueel mediasysteem Aard van de relatie verschilt ook Mediasysteem hoeft geen leven mee te gaan Aard bepaald bruikbaarheid
Het blootstellingsproces Stap 1: Contact boodschap en ontvanger actief publiek als 'toeval‘ Stap 2: Variaties in structuur en intensiteit van de afhankelijkheidsrelatie persoonlijke doelen sociale omgeving verwachtingen: bruikbaarheid boodschap
Het blootstellingsproces Stap 3: betrokkenheid het actief participeren in informatieverwerking Stap 4: Beinvloeding Hoe intenser de betrokkenheid --> kans op beinvloeding groter Beinvloeding: kennis, gedachten en gevoelens Gedrag
Kritiek Afhankelijkheidsrelatie media<--> publiek = andere dimensie Verkeerde opvatting “afhankelijkheidsrelaties” Actief publiek Twee richtingsverkeer
Hoofdstuk 10: Agendasetting Kern: invloed media uit zich in belangrijke onderwerpen Lastig te onderzoeken Onzekerheidbehoefte aan informatie
Hoofdstuk 10: Agendasetting Onderzoek: Media-agenda: meten tijd/ruimte onderwerpen Publieksagenda: publiek ondervragen Agendasetting bewezen Soorten publieksagenda: Intrapersoonlijke Interpersoonlijke Percieved-cummunity-agenda
Hoofdstuk 10: Agendasetting Modellen om te meten: Awarenessmodel Saliencemodel Prioriteitsmodel Variabelen: Media-agenda Publieksagenda Werkelijkheid Politieke agenda
Hoofdstuk 10: Agendasetting Interpersoonlijke communicatieonderwerpen publieke agenda Media-effectdiscussiesversterkt effect Interpersoonlijke communicatie +agendasetting: Alternatieve informatiebron massamedia Beïnvloeding agendasettingsproces Resultaat agendasetting
Hoofdstuk 10: Agendasetting Gelijkmaken samenleving onder voorwaarden: Zelfde media Gelijke hoeveelheid ontvankelijkheid effecten Nieuwe media: Veranderend gebruik Mogelijkheden verspreiden nieuws Cues Selectiviteit Eigen interesse
Hoofdstuk 10: Agendasetting Verandering aandacht issue publieksagenda: Verandering media-aandacht Concurrentie issues Bovengrens capaciteit mensen Oplossing/verandering probleem verveling
Hoofdstuk 10: Agendasetting Valkuilen onderzoek: Conceptuele problemen Meerdere definities Publieksagenda? Voor welke onderwerpen? Wanneer saillant/ obtrusief? Subjectief Theoretische onderbouwing Individuele variatie effecten?
Hoofdstuk 10: Agendasetting Tijdsinterval Tijd tussen blootstelling en effect(time lag) Wanneer effect? Variatie per onderwerp Problemen samenvoeging Verloren gaan informatie Verschil individuele agenda’s Methodologisch probleem Onduidelijke definitiesbegrippen als meetbare variabelen onduidelijksubjectieve conclusies
Hoofdstuk 10: Agendasetting Probleem van causaliteit(oorzaak- gevolg) Oorzakelijk verband: Vergelijking met controlegroep( niet beïnvloed) Cross-leggedanalyse: Vergelijking van verschillend media-gebruik Vergelijking van gebruik op verschillende tijdstippen
Hoofdstuk 11: priming en framing Priming = herinneringenbeoordelingen mediapriming = informatie media prikkeling geheugenoordeel op basis van herinnering Meningsbeïnvloeding media Framing = manier van presentatie en interpretatie in berichtgeving(inkadering) Framebuildingframesetting Mediaframeperspectief, interpretatie publiek Effecten: informatie, houding, gedrag, sociale processen
Hoofdstuk 11: priming en framing Frames zijn in te delen naar: Aspecten onderwerp Omvang/plaatsing Details /verbanden toon Omvang/ plaatsing Aspecten Details/ verbanden Toon
Hoofdstuk 12: culturele studies Macht media Betekenis ontvanger ≠ betekenis zender Functioneren en betekenis bepaald door maatschappelijke omstandigheden Media zijn mede-bepalend voor veranderen opvattingen werkelijkheid Onderzoek: ook kijken naar ontvangers
Hoofdstuk 12: culturele studies Sociale constructie v/d werkelijkheid: Communicatiebetekenis begrippenovereenstemming Realiteit wordt gereproduceerd: Technische mogelijkheden Opvattingen auteurs
Hoofdstuk 12: culturele studies Receptieanalyse: Individueel Sociale, culturele invloeden proces interactie Massacommunicatie = proces van constructie werkelijkheid Kenmerken: Tekst bekeken vanuit publiek Mediagebruiksproces centraal Mediagebruik bepaald door situatie Publiek per onderwerp bestaat uit interpataties Actief publiek, verschillen in activiteit Onderzoek naar kwaliteit