Glow Eindhoven
Glow is een jaarlijks terugkomend evenement dat opgericht werd in 2006 Glow is een jaarlijks terugkomend evenement dat opgericht werd in 2006. In 2006 zocht Eindhoven naar een evenement waarmee de stad zich op een kwalitatieve en onderscheidende manier kon profileren op het gebied van licht, passend bij het imago van Eindhoven als creatieve, design- en technologiestad. En dat is gelukt met succes. Dit jaar hebben ze hun record aantal bezoekers bereikt met 450 000 mensen.
Opdracht Voor als opdracht ga ik een SWOT-analyse van Glow maken. Voor diegene die nog niet weten wat dat is, hier eerst een stukje uitleg.
Swot-analyse Ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, is een bedrijfskundig model dat intern de sterktes en zwaktes en de omgeving de kansen en bedreigingen analyseert. Op basis hiervan word meestal een strategie bepaald. Strengths Weaknesses Opportunities Threats
1.Visie 2. Uniek 3. Bekendheid 4. Groot netwerk 1. Alle neuzen in de organisatie kijken dezelfde kant op 2. Glow is het grootste licht evenement in Europa, niemand die het na doet 3.Vanuit heel Nederland/Europa komen ze naar Eindhoven om naar de Glow te kijken. 4. Glow werkt veel samen met bedrijven Sterktes 1.Visie 2. Uniek 3. Bekendheid 4. Groot netwerk
1. Wie organiseert de Glow 1. Wie organiseert de Glow? Er is weinig bekend over de organisatie zelf en wie ze zijn 2. Doordat de organisatie niet bekend is bij de doelgroep, is er geen duidelijk imago Zwaktes 1.Identiteit 3. Imago
2. MVO 1. De technologie ontwikkeld snel 3. Eindhoven 1.Techno-logie 2. De trend MVO is razend populair. 3. Eindhoven is een grote stad, dus Glow moet/word elk jaar ook groter Kansen 1.Techno-logie 2. MVO 3. Eindhoven
3. Concur-rentie 1.Crisis 1. De subsidies per gemeente worden minder 2. Bedrijven gebruiken tegenwoordig veel creativiteit om op te vallen Bedreig-ingen 1.Crisis 3. Concur-rentie
Conclusie Glow heeft een duidelijke en sterke visie waardoor ze een uniek evenement kunnen organiseren die bekend is in heel Europa. Het enige minpunt is ondanks hun grote netwerk dat de organisatie onbekend is, niemand weet wie dit grote evenement organiseert. Hierdoor hebben ze geen duidelijke identiteit en een zwak imago. Door in te spelen spelen op trends zoals MVO krijgt men een beter beeld wie ze zijn en met de nieuwe ontwikkelingen in de technologie kunnen ze hun evenement nog groter maken door heel Eindhoven heen. Door de crisis is er minder te besteden en dat moet op een creatieve manier worden opgelost wat veel bedrijven doen, waardoor dus de concurrentie stijgt.