Marketing 2.4 Marktonderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Oefenopgaven bij ABC toets
I n k o m e n s v e r d e l i n g Personele inkomens- verdeling
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Inhoud Ontzorgen Rekenvoorbeeld: gezin van 4 personen
Gespreksvoorbereiding
PRESENTATIETRAINING.
11 SENSES TRENDY GEUREN VOOR SPANNENDE MOMENTEN. 22 ONS ASSORTIMENT •HEREN PARFUMS •DAMES PARFUMS •EAU DE TOILET •VERZORGENDE DEO’S.
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
H4: Begrijpen van de markt
Omzet.
Doelstellingen formuleren
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Presentatie effectstudie komst Aldi
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
H 22: Brutowinstopslagmethode
II. Rekenen tot 1000.
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Vraag 28 Verzamel eerst de gegevens: P = 80 W t = 8,5 minuut = 8,5 x 60 = 470 seconden m = 200 gram water c = 4,2 J/g.°C ∆T = 37 – 7 = 30 °C Maak eventueel.
Secundaire data en online databases
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Inleiding tot marktonderzoek
Beleidsvoering naar groei
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Coachingsessie week
Uitleg Russisch delen.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Oefening 4: Balansverrichtingen (Mace Windu)
Business Marketing Management
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Voorraadbeheer en bestellen
Hoofdstuk 2.
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
[Productnaam] Marketingplan
€ 160 Nu 25 % korting ! 25 % van 160 = 160 – 40 = X € 120.
KRACHT VAN AANBEVELING DOOR VRIENDEN 1. 2 het bereiken van héle specifieke doelgroepen anonieme organisatie toegankelijk en ‘menselijk’ maken verspreiden.
Vraagstuk: korting ( type 1)
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
§1.2 Waar blijft je geld? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Voorraadbeheer en bestellen
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose
Voorraadbeheer en bestellen
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek Filiaalmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
Omzetprognose AOC Oost Robbert Oosterom Doelstelling Aan het eind van deze les moet je een omzetprognose kunnen berekenen.
Ondernemerschap Ondernemen moet je doen. Nieuwe lesopzet  1 e uur bezig met de reader  2 e uur bezig met een andere opdracht  Iedereen heeft werkboek.
Indeling van hoofdstuk 4
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Hoofdstuk 3: Vestigingsplaatsonderzoek Blz. 80 tm 105
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Ondernemerschap E43.
Ondernemerschap E43.
Les 2: gegevens samenvatten
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
AFDELING 2 marketingbeleid.
Transcript van de presentatie:

Marketing 2.4 Marktonderzoek

Marktgebied De grenzen van het marktgebied Verzorgingsgebied = marktgebied Het marktgebied voor gewoontegoederen Hoge koopfrequentie Primaire behoeftes Het marktgebied voor keuzegoederen Secundaire behoeftes Actieradius kleiner bij gewoontegoederen dan bij keuzegoederen

Marktonderzoek (Stap 1) Onderzoeksdoel - Wat wil je onderzoeken?

Marktonderzoek (Stap 2) Bureauonderzoek - Waar ga je gegevens over je onderzoeksdoelen halen?

Marktonderzoek (Stap 3) Veldonderzoek Specifieke informatie voor je onderzoeksdoelen die je niet in het bureauonderzoek (stap 2) heb kunnen vinden Observatie Enquete Experiment Concurrentieanalyse

Marktonderzoek (Stap 4) Conclusies Aan de hand van je verzamelde gegevens maak je conclusies in een marktonderzoeksrapport over het marktsegment en jouw positie daarin.

Omzetprognose Marktpotentieel Gemiddelde besteding Voorbeeld potentiële omzet Marktgebied = 25.000 inwoners Gemiddelde besteding = € 143,- incl 19% BTW Gemiddelde besteding excl. Btw = 100/119 x 143 = € 120,- Potentiële omzet = 25.000 x € 120,- = € 3.000.000,-

Omzetprognose Afvloeiing Koopkrachtbinding toevloeiing

Omzetprognose marktgebied Marktpotentieel 25.000 x € 120 € 3.000.000,- Afvloeiing koopkracht 40% 1.200.000,- (af) Koopkrachtbinding 60% € 1.800.000,- Toevloeiing koopkracht 100.000,- (bij) € 1.900.000,-

Draagvlak De omzetprognose marktgebied voor schoenen is € 1.900.000,- Je wil een schoenenspeciaalzaak beginnen en je wilt een omzet behalen van € 250.000,- Er zijn al 5 schoenenspeciaalzaken gevestigd in het marktgebied. Is dit haalbaar?

Marktaandeel Wat is je eigen marktaandeel binnen de schoenenspeciaalzaken voor het marktgebied als je een omzet hebt van € 475.000,-?

Marktaandeel Wat is je eigen marktaandeel binnen de schoenenspeciaalzaken voor het marktgebied als je een omzet hebt van € 475.000,-? 𝑒𝑖𝑔𝑒𝑛 𝑚𝑎𝑟𝑘𝑡𝑎𝑎𝑛𝑑𝑒𝑒𝑙= 𝑜𝑚𝑧𝑒𝑡 𝑒𝑖𝑔𝑒𝑛 𝑧𝑎𝑎𝑘 𝑜𝑚𝑧𝑒𝑡𝑝𝑟𝑜𝑔𝑛𝑜𝑠𝑒𝑚𝑎𝑟𝑘𝑡𝑔𝑒𝑏 x 100% € 475.000 € 1.900.000 x 100% = 25%

Marktaandeel concurrentie Berekend op verkoopvloeroppervlakte (vvo) Vvo voor schoenenspeciaalzaken is € 2.400,- per m2 De concurrenten hebben gezamenlijk 470 m2 470 x € 2.400,- = € 1.128.000,- € 1.128.000 € 1.900.000 x 100% = 59% (afgerond) Directe concurrenten / indirecte concurrenten

Omzetprognose nieuw bedrijf Nieuw bedrijf = omzetverlies bestaande concurrenten = verhoogde koopkrachtbinding voor het marktgebied