Marketing 2.4 Marktonderzoek
Marktgebied De grenzen van het marktgebied Verzorgingsgebied = marktgebied Het marktgebied voor gewoontegoederen Hoge koopfrequentie Primaire behoeftes Het marktgebied voor keuzegoederen Secundaire behoeftes Actieradius kleiner bij gewoontegoederen dan bij keuzegoederen
Marktonderzoek (Stap 1) Onderzoeksdoel - Wat wil je onderzoeken?
Marktonderzoek (Stap 2) Bureauonderzoek - Waar ga je gegevens over je onderzoeksdoelen halen?
Marktonderzoek (Stap 3) Veldonderzoek Specifieke informatie voor je onderzoeksdoelen die je niet in het bureauonderzoek (stap 2) heb kunnen vinden Observatie Enquete Experiment Concurrentieanalyse
Marktonderzoek (Stap 4) Conclusies Aan de hand van je verzamelde gegevens maak je conclusies in een marktonderzoeksrapport over het marktsegment en jouw positie daarin.
Omzetprognose Marktpotentieel Gemiddelde besteding Voorbeeld potentiële omzet Marktgebied = 25.000 inwoners Gemiddelde besteding = € 143,- incl 19% BTW Gemiddelde besteding excl. Btw = 100/119 x 143 = € 120,- Potentiële omzet = 25.000 x € 120,- = € 3.000.000,-
Omzetprognose Afvloeiing Koopkrachtbinding toevloeiing
Omzetprognose marktgebied Marktpotentieel 25.000 x € 120 € 3.000.000,- Afvloeiing koopkracht 40% 1.200.000,- (af) Koopkrachtbinding 60% € 1.800.000,- Toevloeiing koopkracht 100.000,- (bij) € 1.900.000,-
Draagvlak De omzetprognose marktgebied voor schoenen is € 1.900.000,- Je wil een schoenenspeciaalzaak beginnen en je wilt een omzet behalen van € 250.000,- Er zijn al 5 schoenenspeciaalzaken gevestigd in het marktgebied. Is dit haalbaar?
Marktaandeel Wat is je eigen marktaandeel binnen de schoenenspeciaalzaken voor het marktgebied als je een omzet hebt van € 475.000,-?
Marktaandeel Wat is je eigen marktaandeel binnen de schoenenspeciaalzaken voor het marktgebied als je een omzet hebt van € 475.000,-? 𝑒𝑖𝑔𝑒𝑛 𝑚𝑎𝑟𝑘𝑡𝑎𝑎𝑛𝑑𝑒𝑒𝑙= 𝑜𝑚𝑧𝑒𝑡 𝑒𝑖𝑔𝑒𝑛 𝑧𝑎𝑎𝑘 𝑜𝑚𝑧𝑒𝑡𝑝𝑟𝑜𝑔𝑛𝑜𝑠𝑒𝑚𝑎𝑟𝑘𝑡𝑔𝑒𝑏 x 100% € 475.000 € 1.900.000 x 100% = 25%
Marktaandeel concurrentie Berekend op verkoopvloeroppervlakte (vvo) Vvo voor schoenenspeciaalzaken is € 2.400,- per m2 De concurrenten hebben gezamenlijk 470 m2 470 x € 2.400,- = € 1.128.000,- € 1.128.000 € 1.900.000 x 100% = 59% (afgerond) Directe concurrenten / indirecte concurrenten
Omzetprognose nieuw bedrijf Nieuw bedrijf = omzetverlies bestaande concurrenten = verhoogde koopkrachtbinding voor het marktgebied