L EARNING L AB B RABANT. T OEKOMST Vergrijzing blijvend probleem voor de arbeidsmarkt - UWV 'Hogere arbeidsproductiviteit nodig voor welvaart' – SER De.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Digitale leermiddelen
Business mapping Business model canvas.
De nieuwe werkelijkheid
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Ondernemen in de praktijk
Mentorproject Haarlem
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Financiering van eHealth innovaties
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Valorisatie Programma Rotterdam
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
[passende afbeelding]
Associate degree 26 november 2010
De kern van het arrangeren
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Samen werken aan een gezonde regio!
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Ondernemen(d) in het onderwijs
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
“Passend onderwijs op maat”
moderniseren van het curriculum.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
WELKOM publiek in control, draai de rollen om Anneke van der Vaart Account manager CJP Thijs Sprangers CEO Live on Demand CJP Cultuurkaart.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Sectorplan ICT 500 extra BBL-trajecten Desirée Frissen 29 januari 2015.
De kracht van de samenwerking in de regio
Honoursonderwijs in HBO
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
BrabantZorg Het creëren van een innovatief klimaat.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Created by BM|DESIGN|ER Opleiden Waarden leerwerkadvies leer-werk Waarom leertraject community training.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
aantrekkingskracht van informatica
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Inspelen op innovaties
Introductie.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

L EARNING L AB B RABANT

T OEKOMST Vergrijzing blijvend probleem voor de arbeidsmarkt - UWV 'Hogere arbeidsproductiviteit nodig voor welvaart' – SER De Russen en Chinezen komen - met lege koffers – NU.nl

NUNU In het schooljaar verlieten jongeren hun school zonder startkwalificatie – Rijksoverheid.nl Minder geld naar passend onderwijs - Rijksoverheid.nl. De student is de favoriete melkkoe van het kabinet Vergrijzend lerarencorps

O NZE USP S We kennen de bedrijven en de onderwijsinstellingen We hebben verstand van leren Learning Lab Brabant is niet gevangen in bestaand systeem en levert disruptieve innovaties Wie:In co-creatie met... Wat:Nieuwe leervormen & doelen Waar:Regio brabant Hoe:4 e’s (Envision, Experience, Evidence, Exchange)

ROA; SchoolverlatersInformatieSysteem (SIS)

S TUDIEKEUZE / SCHOOLUITVAL CASUS

V OOR WIE DOEN WE HET Lerende > Co-creatie van passende leervormen Overheid > Inbreng van casussen, Innovatie infrastructuur in leren Bedrijf > Inbreng van casussen, Sneller inzetbare werknemers Onderwijsinstelling > Inbreng van casussen, Geinspireerde actieve leerlingen

START

We can, it can’t Kennisnet Beslaat gedeelte regulier onderwijs, niet leren in de breedte Technologie- bedrijven Leveranciers lossen niet jouw probleem op, slechts het hunne Schooladvies- diensten Herorientatie op toegevoegde waarde voor onderwijs C ONCURRENTIE

M ETHODIEK LLB V OORBEELD Co creatie met jongeren Assemblage van oplossingen Onderzoek Delen Creatief, onbevangen, realistisch Concrete casus

B USINESS MODEL CANVAS Klant: onderwijsinstellingen Digitale marktplaats Behoefte klanten in kaart brengen Netwerk, onderijws, ict Kernpartners Opstartkosten 200k

M ARKETING USP S Sociale media Games Digitaal lesmateriaal Maatwerk Tijd en plaatsonafhankelijk leren Meer bronnen Hekel aan school voorkomen, praktijkgericht, nieuwe leervormen, relevanter, breed aanbod, goedkoper, bewijslast verzamelen, best practices, cocreeren en valoriseren met leerlingen Assamblage/co creatie Lesuitval 4 e’s IP/Patenten Nieuwe leervormen

S TAPPENPLAN 1. Virtuele proeverij: orienteren op beroepen/opleidingen; specifiek voor de regio, filmpjes lokale bedrijven, contact met ouderejaars (netwerk) Agenda Virtuele coach/trainer 2. Producerend leren Eerder dan nu Kennismaking Persoonlijke ontwikkeling 3. Ondersteunende producten E-portfolio (hoger opgeleiden) Talent academy (couchinh) Virtueel volgen van vakkenpakketten

F ORECASTING Maatschappelijke behoeften Overheid, bedrijven, publieke sector Dicht bij Onderwijs: daar ligt behoefte Behoefte cocretiseringen is rol LLB In 2.5 jaar succes Snel concreet dienstenaanbod, lesuitval als case Jr1: overheid financering Switch naar betalend bedrijfsleven, werknemers tekort Dienstenportolio voor scholen Caoch Geen winst maken in begin, later naar profit

F INANCIEN Eerst investering vanuit overheid Snel met (kleine) producten de markt op naar scholen/bedrijven Bedrijven laten financieren op termijn Financien onderwijs ‘in kind’

C REATIVE CONCEPTS School sluiten en LLB in de plaats daarvan? Social media zijn eigen aan systeem, geen USP Serious gaming interessant, LLB laat zien dat het werkt Systeem durven loslaten, docenten daarbij helpen > best practices Vraagsturing bedrijfsleven/maatschappij > onderwijs werkt niet

C REATIVE B USINESS P LAN Centraal stellen van mens als lerende Doelgroepen en aanbod minder duidelijk Realistisch business plan en niche Oplossing + exchange + + zorgt voor extra revenue streams Assemblage is sterkte Visie op customer is leading Het gaat pm veranderingen bewerkstelligen, energie genereren, catalysator Regelmatige cash flow organiseren op termijn, gerieke oplossingen (arbeidsloos inkomen), niet alleen subsidies Cultuur: gemeleerd, ondernemend, innovatief, maatschappelijk betrokken, sensitief, flexibel

Liesbeth Neef S CHOOLNET B RABANT L EARNING L AB B RABANT [Your Logo]

I N HET KORT Beleving, visie en bewijslast voor nieuwe vormen van leren

V RAAGSTUK Vroegtijdige uitval Verkeerde studiekeuze Tekorten op de leer-arbeidsmarkt Aansluiting digitale lifestyle Lang leve leren! Voorbeeld: Hoe kunnen jongeren op eigentijdse wijze hun loopbaan duurzaam ter hand nemen?

O PLOSSING Combineren van Envision, Experience, Evidence & Exchange (“Beyond Technology”) Onderzoek, verzamelen, ontwikkelen, testen en delen van nieuwe manieren van leren Community voor peers (studenten, docenten, externen)

S CHOOLNET B RABANT Past in de slimste regio Learning Lab Brabant (Envision, Experience, Envision & Exchange) is ongekende combinatie Duurzaam leren is de kern (blijvende producten, herbruikbaar, communiceerbaar) Innoveren met een diversiteit aan stakeholders, waaronder jongeren Persona’s als begrijpelijk middel voor opbouw van kennis en ervaring

D EMO Persona Nico (“switchend in studiekeuze”) Persona Henkie (“dreigend uitval door hoogbegaafdheid”) Beide gefascineerd door computer games en technologie Nieuwe vorm van leren: Beleving van beroep in virtuele omgevingen in 2D en 3D voor het inzicht krijgen in beroepen in plaats van inzicht in opleiding. (kennis over beroep, rollenspel in beroepsomgeving) Virtual Peer Coaching/training; Community van peers en kennishouders; digitale portfolio (leven lang; EVC) in community

S ALES AND M ARKETING (How will you rollout?) (How much have you done already?) (What is the source of this expertise?)

(Pricing) (Value of each customer) (Customer acquisition cost) B USINESS M ODEL Samenwerkingen TNO Technologiebedrijven ZPP’ers, ZZP’ers Technologie Infrastructuur voor community Organisatie Innovatieve kern van medewerkers Financiën Founding Fathers Lidmaatschap

F ORECAST Year 1Year 2Year 3Year 4Year 5 # of Customers # of Employees Sales Expenses Profits

T EAM Liesbeth Neef, programma manager Zelfstandige Publieke Professionals Hans Stavleu, lector Virtuality Driven Learning ( “leren voor, door, van en met jongeren) Studenten VO, MBO, HBO

S TATUS AND M ILESTONES Vorig jaar al experimenten gedaan Onderzoek naar Learning Labs Partnerships in de maak, oa met TNO, OU, Schoolbesturen, Brainport, Bedrijfsleven