Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Over consumenten, gedrag en marketing
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
Management & Organisatie
Werk voor de amusementshal Pleasure Palace VOORAF ! Neem de checklist van deze praktijkoefening voor je en lees de informatie goed door! Neem met name.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Van mediatypes naar mediastrategie
Using Media ’09/’10 Blok 2 Werkcollege 1. OPDRACHT 1-Presenteer je magazine Iedereen heeft 1 minuut om het magazine te presenteren (40 minuten) Bladerkwartier;
Welvaart Hoofdstuk 2.
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
Hoofdstuk 3: Aan het werk
4 boeken : 2 dagen = 2 boeken per dag 6 boeken : 6 dagen = 1 boek per dag.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
Stelling 1 “Ondanks dat alle ingrediënten aanwezig zijn in Zuid-Nederland, komt er onvoldoende nieuwe toegevoegde waarde uit de chemie en foodprocessing.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
Het nut van Business Planning
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
BedrijfsEconomie Opgave 1.13 Kevin Kwee [ ]
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Ontwerpen & ontwikkelen
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Ondernemerschap Ondernemen moet je doen. Nieuwe lesopzet  1 e uur bezig met de reader  2 e uur bezig met een andere opdracht  Iedereen heeft werkboek.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 6 Productie.
Pag 90 t/m 106. Wat gaan we doen vandaag? Huiswerk af? Controle………. Huiswerk voor maandag 11 april: Opgave 1t/m 6 pag. 98 Terugblik op vorige week, werken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom havo 3..
3.1 PRODUCTIE.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
verwarring begrippen omzet of winst
LOB Presenteer je stagebedrijf
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Best Value Procurement (Prestatieinkoop)
What will you do to change the
Les 5: Het marketingplan
Begroten & Budgetteren
Welkom havo/vwo 3..
Welkom Havo/vwo 3..
Vmbo 2 economie Goede producten?
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
Economische kringloop
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Gepresenteerd door [Naam]
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10 doornemen… Agenda Werkcollege (2-10): -Presenteren en bespreken Lego opdracht… -‘Experience’ Business-case

Concurrentiepositie Prijs Het winnen van grondstoffen Het produceren van goederen Het leveren van diensten Het creëren van belevenissen Progression of economic value (Pine & Gilmore)

Een voorbeeld

Westin experience We bekijken het filmpje over Westin hotel Daarna proberen we met zijn allen antwoord te geven op de volgende vragen: 1.Hoe creëert dit bedrijf een belevenisconcept? 2.Is het een eerste, tweede of derde generatie concept (zie Werkcollege 25-9)

Filmpje

Businesscase Bij ieder concept dien je je af te vragen: “what’s added?” Welke waarde wordt toegevoegd? En; “where’s the beaf?” Dus waar wordt het geld mee verdiend? Dit geldt uiteraard ook voor belevenisconcepten...

Vergelijk twee bedrijven uit de ‘culinaire’ branche & Neem per bedrijf ruim 10 minuten de tijd Beantwoord voor de twee bedrijven de volgende vragen: Kosten Welke kosten maken beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Denk aan ruimte, machines, ingrediënten, personeel... Opdracht Businesscase:

Inkomsten (omzet) Welke inkomsten realiseren beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Zijn de inkomsten aan een maximum gebonden? Winst (= omzet minus kosten) Wat houdt het bedrijf over, als je kosten van inkomsten aftrekt? Hoeveel klanten moeten zij per dag hebben om quitte te draaien? (Break even point). Zijn sommige productcategorieën winstgevender dan andere? Concurrentie Welke klanten komen bij het bedrijf? Welke andere bedrijven bieden dezelfde diensten aan, en zijn zij daardoor ook concurrenten van Beddingtons en Febo? Bedrijfsrisico Welk bedrijf loopt het grootste risico failliet te gaan? Opdracht Businesscase

Afsluiting Bereid e.e.a. voor in presentatievorm voor volgend college... Maak er een “budget presentatie” van. Pitches bestaan vaak uit de presentatie van een creatief concept. Maar, ook de financiën moeten overtuigend gepresenteerd worden aan je toekomstige klanten... Presenteer de cijfers dus alsof jij een concurrerend concept hebt bedacht voor je klant. Je presenteert dus: je concurrentie-analyse Vragen? / MSN: