Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10 doornemen… Agenda Werkcollege (2-10): -Presenteren en bespreken Lego opdracht… -‘Experience’ Business-case
Concurrentiepositie Prijs Het winnen van grondstoffen Het produceren van goederen Het leveren van diensten Het creëren van belevenissen Progression of economic value (Pine & Gilmore)
Een voorbeeld
Westin experience We bekijken het filmpje over Westin hotel Daarna proberen we met zijn allen antwoord te geven op de volgende vragen: 1.Hoe creëert dit bedrijf een belevenisconcept? 2.Is het een eerste, tweede of derde generatie concept (zie Werkcollege 25-9)
Filmpje
Businesscase Bij ieder concept dien je je af te vragen: “what’s added?” Welke waarde wordt toegevoegd? En; “where’s the beaf?” Dus waar wordt het geld mee verdiend? Dit geldt uiteraard ook voor belevenisconcepten...
Vergelijk twee bedrijven uit de ‘culinaire’ branche & Neem per bedrijf ruim 10 minuten de tijd Beantwoord voor de twee bedrijven de volgende vragen: Kosten Welke kosten maken beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Denk aan ruimte, machines, ingrediënten, personeel... Opdracht Businesscase:
Inkomsten (omzet) Welke inkomsten realiseren beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Zijn de inkomsten aan een maximum gebonden? Winst (= omzet minus kosten) Wat houdt het bedrijf over, als je kosten van inkomsten aftrekt? Hoeveel klanten moeten zij per dag hebben om quitte te draaien? (Break even point). Zijn sommige productcategorieën winstgevender dan andere? Concurrentie Welke klanten komen bij het bedrijf? Welke andere bedrijven bieden dezelfde diensten aan, en zijn zij daardoor ook concurrenten van Beddingtons en Febo? Bedrijfsrisico Welk bedrijf loopt het grootste risico failliet te gaan? Opdracht Businesscase
Afsluiting Bereid e.e.a. voor in presentatievorm voor volgend college... Maak er een “budget presentatie” van. Pitches bestaan vaak uit de presentatie van een creatief concept. Maar, ook de financiën moeten overtuigend gepresenteerd worden aan je toekomstige klanten... Presenteer de cijfers dus alsof jij een concurrerend concept hebt bedacht voor je klant. Je presenteert dus: je concurrentie-analyse Vragen? / MSN: