Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Advertisements

Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Zuid-Holland.
Utrecht Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen
De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Oost-Vlaanderen Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Drenthe.
Transport en Infrastructuur
Handel en marketing hoofdstuk 9
Demografische veranderingen op het platteland
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Chapter Five 1 A PowerPoint  Tutorial to Accompany macroeconomics, 5th ed. N. Gregory Mankiw Mannig J. Simidian ® CHAPTER FIVE The Open Economy.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
secretaris Plaatselijke Groep
Valorisatie Programma Rotterdam
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Limburg.
H12 Internationale marketing
Hst 3: De wereld van de stad
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de regio Münster.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Friesland.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Flevoland.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de regio Köln.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de regio Düsseldorf.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Gelderland.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Liège.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Overijssel.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Antwerpen.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie West-Vlaanderen.
De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de regio
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Groningen.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Noord-Holland.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Noord-Brabant.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de regio Weser-Ems.
De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Limburg (NL) Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari.
Symposium Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
een nieuwe LEADER periode
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
South Africa study tour 2004 Lodewijk Liebrecht Bart Prinsen Sander Reijerkerk Meso studie - Manufacture of refined petroleum products.
Hoofdstuk 2 De wereld, een regionaal mozaïek
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
ARBEIDSMARKT in de Vlaams-Nederlandse Delta Van knelpunt naar slimme kracht.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Gefinancierd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling 30 SEPTEMBER 2014 KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM Curaçao de toegangspoort voor ondernemers.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
RUIMTELIJK ECONOMISCH ATELIER TORDOIR Delft in regionaal perspectief positie, toekomst, beleid Inleiding, Raadsbijeenkomst 9 april 2015 Prof dr Pieter.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig.
Vitale krimpregio’s: kansen in een diverse arbeidsmarkt Prof. dr. Frank van Oort Den Haag, 1 november 2012.
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger

Buitenlandse Investeringen in Europa 2  Buitenlandse investeringen, d.w.z. aantrekken van multinationals, is belangrijk voor stedelijke en regionale ontwikkeling.  Buitenlandse investeringen zorgen niet alleen voor nieuwe werkgelegenheid, maar geven ook toegang tot technologieën en kennis uit andere regio’s in de wereld.  Hiermee onderscheiden buitenlandse investeringen zich van binnenlandse investeringen.

Buitenlandse Investeringen in Europa 3 TotaalHoofdkantoren Bron: Van Oort, Burger & E&Y (2010)

Buitenlandse Investeringen in Europa  Overheden concurreren nationaal en internationaal om buitenlandse investeringen.  Overheden moeten daarom werken aan hun concurrentiekracht om investeringen aan te trekken en multinationals binnen hun stad en regio te houden.  Groeiende invloed concurrentiekracht in lokaal en regionaal ontwikkelingsbeleid:  Opkomst city-marketing  Grote hoeveelheid ranglijsten  Onduidelijk wie met wie concurreert. 4

Stedelijke en Regionale Concurrentie  Niet alle regio’s (steden) zijn even geschikt voor alle economische activiteiten.  Niet alle regio’s concurreren daarom met elkaar om buitenlandse investeringen gezien ze actief zijn in andere segmenten.  Voor een regio is het belangrijk te weten met welke andere regio’s zij concurreert, in welke segmenten.  Verbeteren concurrentiekracht  Acquisitiestrategie buitenlandse investeringen  Voor een regio is het tevens belangrijk te weten met welke andere regio’s zij complementair is. 5

Regionale Concurrentie op de Markt voor Buitenlandse Investeringen 6 Markt voor buitenlandse investeringen is op te delen in segmenten. Segment: Functie x Sector x Herkomstregio Regionale concurrentie: Mate waarin regio’s investeringen ontvangen in dezelfde segmenten gewogen met hoe belangrijk deze investeringen voor de desbetreffende regio’s zijn.

Data  fDI Markets Investment Monitor van de Financial Times  Monitor directe buitenlandse greenfield investeringen voor periode  Nieuwe projecten, expansies en herlocaties in 273 Europese regio’s in 29 landen.  Informatie over:  Locatie (Europese NUTS-2 regio)  Herkomstregio  Sector (procesindustrie, zakelijke diensten, financiële diensten, etc.)  Functie (hoofdkantoor, productiefaciliteit, verkoop- en marketingkantoor, transportcentrum, etc.)  Vraag: welke regio’s concurreren met elkaar om buitenlandse investeringen. 7

Verschillen tussen Regio’s en Concurrentie 8 DimVariabeleMate van Concurrentie Δ Aanwezigheid hulpbronnen– Δ Marktgrootte0 Δ Inkomen per hoofd– Δ Toegankelijkheid (lucht, weg, spoorweg)– Δ Bevolkingsdichtheid– Δ Uurloon– Δ Aantal patenten per hoofd– Δ % Hoogopgeleiden– Δ Fysieke afstand– Δ % bedrijfsbelastingen0 Regio's gelokaliseerd in ander land– Bron: Burger, Van der Knaap & Wall (2011)

9 Belangrijkste Concurrenten Zuid-Holland: Amsterdam Antwerpen Barcelona Düsseldorf Hamburg Keulen Lyon Milaan

Verhouding tot Concurrenten Petrochemie, Transportdiensten en Logistiek Door te bekijken hoe Zuid-Holland zich verhoudt tot haar concurrenten m.b.t. belangrijkste locatiefactoren kan inzicht gegeven worden in welke factoren verbetert moeten worden om concurrentiepositie te verbeteren. Bron: Burger & Wall (2012)

Implicaties  De relatie tussen regio’s is dus niet per definitie competitief.  Krachtenbundeling en samenwerking met andere regio’s is gewenst om te concurreren met grote Europese regio’s buiten Nederland.  Samenwerking tussen steden is aanwezig en intensiveert, maar er is nog veel te winnen voor het stedelijk netwerk.  Waarschuwing: een situatie van coöptitie. 11

Implicaties  Lokaal acquisitiebeleid zal zich niet alleen moeten richten op aantrekkelijke segmenten, maar vooral moeten richten op segmenten waarin de stad of regio een concurrentievoordeel heeft.  Acquisitiebeleid dat zich richt op het aantrekken van specifieke segmenten heeft een groter succeskans.  Kans dat multinationals die moeilijk in de regio kunnen worden ingebed (input-output relaties, lokale arbeidsmarkten) is nihil.  Kans dat multinations die moeilijk in de regio kunnen worden ingebed op den duur uit de regio verdwijnen is groot. 12

Implicaties 13 Bron: Young, Hood and Wilson (1994)

Implicaties  Investeringen zijn niet per definite een katalysator voor economische groei.  Men kan het beste investeringen aantrekken die de economische structuur van de regio versterken.  Buitenlandse investeringen zijn goed wanneer er een minimum hoeveelheid absorptive capacity in de vorm van menselijk kapitaal in een regio aanwezig is.  Deze absorptive capacity is sector- en functie-specifiek.  Aantrekken van economische activiteiten die gerelateerd zijn aan de kennis die aanwezig is in een stad (Neffke, 2011).  Rotterdam vs. Amsterdam 14

Skills aanwezig in Amsterdam en Rotterdam 15