Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Perfectionisme.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma Sportcoach-vaardigheden
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Namen van de Abers die de presentatie geven.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
“Balansonderzoek” Afdeling X Maart 2009Begeleider:…………….
Welkom.
Cluster 4 gerelateerde problemen
Johari venster & feedback
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Computerverslaving.
Autismespectrumstoornissen
ADHD bij kinderen.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Focus op motivatie en communicatie
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Begeleiden, hoe doe je dat?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Gedrag op de Wichelroede
uw kind begeleiden bij huiswerk
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
Vakdidactische opdracht
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 2 Begrijpend luisteren
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Naam school Datum Logo van de school
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Begeleiden Les 7.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
De FoutenFabriek Frank Deuring
Transcript van de presentatie:

Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum Faalangst en ouders Waar ouder staat mag u ook verzorger lezen. Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum

Onderwerpen Wat is faalangst? Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Wat kunt u doen?

Faalangst “Faalangst is een vorm van angst als toestand, die kan optreden bij het leveren van te beoordelen (school)prestaties op cognitief, sociaal en/of motorisch gebied, waarbij de concentratie op een mogelijke mislukking de aanwezige kennis en vaardigheden blokkeert” - Ard Nieuwenbroek Toestand, dus op sommige momenten. Niet toestand? Dan is het een ander probleem die vraagt om een andere aanpak.

Soorten Faalangst voor… …voor schoolse taken (cognitief) huiswerk, toetsen, verhandeling …voor sociale taken (sociaal) spreekbeurt, voorlezen …voor motorische taken (motorisch) voetbal, kopje koffie inschenken

Typen Actieve faalangst werken hard, alleen met stof bezig, indien geen hulp dan vaak over in passief Passieve faalangst inspanningen geen resultaat, alleen teleurstelling, opzichtig spieken, opstandig, spijbelen 1. actief faalangstige kinderen/jongeren = actieve vermijding van fouten en kritiek, alles goed proberen te doen * braaf * veel + veel details studeren * perfect doen wat gevraagd wordt * krampachtig volgen 2. passief faalangstige kinderen/jongeren = passieve vermijding van fouten en kritiek, moeilijke situaties uit de weg gaan * bevestiging vragen * twijfelen om aan iets te beginnen * niet antwoorden, 'het niet weten' * zich snel van de taak afmaken * gokken * weinig/niet studeren

Waar komt faalangst vandaan? Omgeving school, sportclub, media, maatschappij, e.d. Gezin hoog verwachtingspatroon, hulp spaart tijd, weinig feedback over goed en fout, loyaliteit, aanleg, cultuur, e.d. Stoornissen Door leer- en gedragsstoornissen kan faalangst ontstaan. Kinderen met dyslexie, ADHD, PDD-Nos of NLD zijn zich vaak niet bewust van de stoornis, wel van hun falen en beperkingen.

Onderwerpen Wat is faalangst? Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Wat kunt u doen?

Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Signaleren observaties, tests Schoolbrede aanpak het complete schoolteam draagt bij; ook ter preventie Trainingen Schoolbrede aanpak: Bijvoorbeeld positieve feedback, duidelijkheid en structuur, veilige omgeving en de leerling autonoom maken. Tests (Frank bereidt dit voor) We delen een voorbeeldtest uit. Ouders kunnen aangeven welke 2 vragen zij interessant/opmerkelijk/onverwacht vinden. Hierover gaan we kort discussieren (5-10 minuten). Trainingen (zie zorgplan): MRT - Motorisch Remedial Teaching - leerlingen die moeite hebben met de motoriek krijgen extra oefeningen van een docent lichamelijk opvoeding FRT – faalangstreductietraining Steeds twee trainers per training

Onderwerpen Wat is faalangst? Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Wat kunt u doen? U heeft misschien al interessante punten uit de test kunnen halen? In dit kopje geven we een richting hoe u kunt bijdragen.

U en Het Nieuwe Lyceum Blijf in gesprek met de school mentor / spreekuren Een goede afstemming tussen ouders en school is van essentieel belang Mentor is eerste aanspreekpunt 6.Spreekuur begeleiding Het Nieuwe Lyceum biedt leerlingen en hun ouders de mogelijkheid zelfstandig een afspraak te maken met de schoolarts, leerplichtambtenaar, de ambulant begeleiders of met het schoolmaatschappelijk werk. Hiervoor is een speciale spreekkamer ingericht. Op de informatieschermen en de website wordt aangegeven wanneer de spreekuren gehouden worden.

Do’s en Don’ts Do’s Schep een veilig klimaat binnen het gezin (fouten maken mag) Waardeer het kind voor wie hij/zij is en niet voor zijn/haar prestatie Zoek balans tussen begeleiden en uitdagen Begeleid studie of huiswerk Communiceer positief Erken het zelfbeeld van het kind (i.p.v. ontkennen) Wees voorspelbaar / consequent Don’ts Cynisch, kwetsend of vernederend zijn Negatieve persoonlijke feedback geven Bij een slecht resultaat ervan uitgaan dat het kind het niet goed geleerd heeft

Vermijd onmogelijke opdrachten ‘Wees flink’ ‘Doe me een plezier’ ‘Doe je best’ ‘Schiet op’ ‘Wees perfect’ ‘Wees spontaan’ Maak haalbare doelstellingen

Praktische tips relativeer prestaties zorg voor ontspanning bouw aan zelfvertrouwen en autonomie wees zelf een evenwichtig model begrijp de angst en laat deze toe zoek tijdig hulp Over dit onderwerp hebben we een folder, die we nu uitdelen. Vragen/opmerkingen? Tijd over?  filmpje YouTube? (ik weet niet welke…)