Simulatie van gedistribueerde voetbalstrategieën Tim Vermeulen Promotor: dr. Katja Verbeeck Copromotoren: ing. Tony Wauters, ing. Koen Vangheluwe, Opdrachtgever:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vincent Poté Nelis Vandermeiren Simen Akkermans Kevin De Neef
Advertisements

LCMS 1.3 Kort samenvatting “Wat is het verschil met CEDRIC?”
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
1 Motion Planning (simpel) •Gegeven een “robot” A in een ruimte W, een verzameling obstakels B, en een start en doel positie, bepaal een beweging voor.
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
1/19 Real-time transportplanning met agents Martijn Mes.
Wie zijn we? –2006 opgericht op basis van de Wet verplichte beroepspensioenregeling –Stelt de inhoud van de pensioenregeling vast –Opdrachtgever van het.
Server Management Framework
Presentatie keuze retrieval software Helen Blankers Dennis Boom Barbara Smith Willem Brouwer 4 april 2008 ORAND.
VOETBAL Meest populaire sport. DE REGELS  Bij elke wedstrijd moet er een team op het veld komen met om te kunnen spelen. De regels zijn heel simpel als.
Welkom! Hans Dollen en Wim Fikkert. 2 Juli 2003Mission Impossible Simulator2/17 De presentatie Wat is robot voetbal? De doelstelling Requirements Ontwerp.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Voorlopige MDS Chronische Zorg 11 juni Planning Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Exploratie van de ontwerpruimte 3. Prototypes, emulatie en simulatie Prof. dr. ir. Dirk Stroobandt Academiejaar
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
UvA - FNWI A communication and coordination model for `RoboCupRescue’ agents.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Divide and Conquer in Multi-agent Planning Multi-Agent Planning as the Process of Merging Distributed Sub-plans Eithan Ephrati and Jeffrey S. Rosenschein.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Breedbandverkeer in draadloze netwerken
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Lokale zoekmethoden Goed in de praktijk:
Rook voor de robot-rescue simulatie Nick Dijkshoorn Okke Formsma Sander van Noort Arnoud Visser.
Team Quatsj Drakeneiland. Te verwachten Wie zijn wij? Wat willen wij maken? Drakeneiland Weg naar concepten Concepten Weg naar stijl Summary.
Agententechnologie Les 5: reactieve en hybriede agenten
AMobe 3de Gebruikerscommissie KaHo Sint-Lieven - Gent.
AMobe 4de Gebruikerscommissie KaHo Sint-Lieven - Gent.
Informatieanalyse.
10 juni 2002Jos van Peer & Eelco de Graaf Embedded systems.
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
Veranderingen van kennis in Kripke-modellen. “A Logic of Epistemic Actions” van Alexandru Baltag.
Cooperative Transport Planning
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
Doelstelling: Naam Ad Dubbelman opdracht 2.1
Verwachting Realistischer Meer functies Betere graphics Update nieuwe spelers Toevoeging nieuwe stadions.
Laat software voor je werken
Lokaliseren en volgen van personen en objecten met behulp van camera’s Informatie Scriptieprijs November 2007 Sofie De Cooman.
 Hugo de Groot  Rik de Groot  Sander Hartogensis  Reinoud Karssenberg  Martijn Lindhout  Marcel Lindenbergh  Julien Moorrees  Sebastiaan Overdijk.
Introductie tot GoF patterns in Java
… 1 TRENDS in WERK Introductie HRMlijn 4 Hoe voer je een trendonderzoek uit? Door Katja Pasman 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
Inter Access BV SAP release 46 projecten / rapportages.
Naar een duurzaam HRM beleid
Adapter voor industriële wireless sensor netwerken Student: Glen Vanroelen Interne promotor: Tim Dams Externe promotor: Kevin Heylen (Intation)
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
1 ste jaars E - pupillen Training 7. Aanvallen Thema 1 Aanvallen- positiespel in de opbouw - uitspelen 1 tegen 1 situatie Warming Up (20 minuten) Cock.
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Proportionele Besturing
Corporate Juridische & Fiscale Zaken
What is the meaning of? Student centered learning
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Sieberdam/ROCS & KODOS
Welkom, Team Sportief presenteert:
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
De bedenkers.
Charlois Welzijn RFP Management
Besturingssysteem.
Stap drie bij projecten
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Simulatie van gedistribueerde voetbalstrategieën Tim Vermeulen Promotor: dr. Katja Verbeeck Copromotoren: ing. Tony Wauters, ing. Koen Vangheluwe, Opdrachtgever: ing. lic. Filiep Vincent Academiejaar

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën1 Overzicht Situering Opdracht Multi-agenten simulatie Opbouw software Strategie Lokale intelligentie Demo Besluiten Uitbreidingen en verbeteringen

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën2 Situering Robocup.be DSP Valley en andere hogescholen Small Size League

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën3 Opdracht Bestuderen en evalueren van andere teams ETDP beste 6 van Small Size RoboCup 2008 Ontwikkelen voetbal simulatie omgeving Multi-agenten systeem: Repast Fysische simulatie: Phys2D Implementeren en testen eigen strategie 2 types strategieën

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën4 Multi-agenten simulatie 2 delen: –De agenten –De omgeving Eenvoudige regels resulteren in een complex gedrag Waarom simulatie? –Hardware –Tijd Een agent is aflijnbaar en autonoom, leeft in een omgeving, kan een doel hebben en kan leren

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën5 Opbouw software

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën6 Opbouw software

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën7 Phys2D (Fysische engine)

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën8 Phys2D (Fysische engine) Eenvoudige strategie: –Bal niet in bezit -> ga naar bal –Bal in bezit -> ga naar doel tegenstander

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën9 Opbouw software

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën10 Repast (Multi-agenten omgeving)

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën11 Opbouw software

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën12 Interface tussen Repast en Phys2D Phys2D AbstractDemo SimulatedInterfaces Repast Glue SoccerDemo World Model Robot Commande r Simulated World Model Simulated Robot Commande r Simulated RefereeBo x BasicAgent Player SoccerDemo Listener RefereeBo x Listener

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën13 Opbouw software

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën14 Skills

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën15 Opbouw software

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën16 Strategie Een speler selecteert zijn uit te voeren skills in een aantal stappen –Updaten van de state –In de huidige state de juiste actie bepalen –De juiste Skills selecteren voor het uitvoeren van de actie

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën17 Strategie Stap 1: updaten van de state

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën18 Update van de state Bijhouden van alle coördinaten niet mogelijk –Continue coördinaten -> oneindig aantal toestanden –Opsplitsen van het veld in aantal delen -> 3x3 delen, 10 spelers: 26miljard toestanden Eigen implementatie op basis van indices –Sorteer de spelers op basis van hun afstand tot een bepaald doelwit (bv.: eigen doel, bal, …) –De dichtste speler krijgt index 0, de volgende 1, … –De combinatie van deze indices vormt de toestand Enkel relevante indices bepalen –Op basis van rol en bal bezit

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën19 Update van de totalState Bijvoorbeeld de totalState horende bij strategie 2 –De Role opvragen –De BallOwningState opvragen –Op basis van de Role en de BallOwningState worden een aantal playerStates bepaald –Deze worden geüpdate

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën20 Strategie Een speler selecteert zijn uit te voeren skill in verschillende stappen Stap 1: updaten van de state Stap 2: Policy: state -> action

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën21 Policy Bepaalt een actie in een bepaalde toestand Een aantal eenvoudige regels –Bij de NewTotalState 224 regels Te wijzigen via de GUI

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën22 Selecteren van de juiste Skills Een speler selecteert zijn uit te voeren skill in verschillende stappen Stap 1: updaten van de state Stap 2: Policy: state -> action Stap 3: action -> Skill

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën23 Lokale intelligentie Bepaald gedrag op de robot zelf regelen –Kleinere reactietijden / minder vertraging –Sensoren op de robots zelf Gedrag dat wij lokaal implementeren: –Vermijden van de randen –Vermijden van botsingen met andere spelers –Vermijden van de bal (als het andere team uitschopt)

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën24 Lokale intelligentie

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën25 Demo

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën26 Besluiten Een simulatie omgeving bestaande uit: –Een fysische simulator –Een multi-agenten systeem Een strategie kan eenvoudig gewijzigd en uitgebreid worden: –Toevoegen en wijzigen van Skills –Toevoegen en wijzigen van PlayerActions –Toevoegen en wijzigen van Rollen

Tim VermeulenSimulatie van gedistribueerde voetbal strategieën27 Uitbreidingen en verbeteringen Skills toevoegen en inhoud van Skills uitbreiden Path planning toevoegen Vertraging, ruis en sampling invoeren