Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Advertisements

Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Prof. dr
SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Mentorendag 28 oktober 2009.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Faculteit Economische en Toegepaste Economische Wetenschappen
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Structuur secundair onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
MASTER IN DE GEOLOGIE (120 studiepunten) GEMEENSCHAPPELIJKE OPLEIDINGSONDERDELEN (30 studiepunten) - Geology and Society (3 studiepunten, verplicht) -
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Prof. Antonia Aelterman – voorzitter opleidingscommissie lerarenopleiding Informatieavond lerarenopleiding 24 september 2007 Deel I: afwerken in de academische.
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Specifieke Lerarenopleiding
STAGE Faculteit Rechtsgeleerdheid. Programma Opleidingsonderdeel “stage” : K. Bernauw Practische organisatie : K. Rötgens Getuigenis/ervaringen studenten-stagiairs.
Informatieavond 8 september 2009 Specifieke lerarenopleiding (slo) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 13 september 2010 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 13 september 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 28 juni 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Master in de bedrijfscommunicatie
Startdagen SLO Talen Van harte welkom!
Informatievergadering SLO Talen Van harte welkom!
BIDIPLOMERING Traject 1: KU Leuven: Master Handelsingenieur UCL: Master en ingénieur de gestion Traject 2: KU Leuven: Master Handelsingenieur in de.
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Introductie Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel.
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Voorlichtingsavond ILO 13 oktober 2015 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Infosessie SLO 18 maart SLO Taal- en letterkunde pag. 1 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Info Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Welkom!
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Informatie Specifieke Lerarenopleiding Talen. Overzicht 1.Waarom de academische lerarenopleiding volgen? 2.Waarom je lerarenopleiding aan de KU Leuven.
SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 26 april 2016.
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 28 april 2015.
Startdagen SLO Talen Van harte welkom!.
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen
Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse
Transcript van de presentatie:

Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW)

Wanneer kan ik aan de SLO beginnen? Tijdens de basisopleiding ? - ingedaalde lerarenopleiding in tweejarige masters: 30 stp van de 60 stp: - biomedische wetenschappen (20 stp 1ste Ma, 10 stp 2de Ma) - farmaceutische wetenschappen (30 stp 2de Ma) - revalidatiewetenschappen en kinesitherapie (30 stp 2de Ma) - in combinatie met je basisopleiding: extra vak opnemen Na je basisopleiding ?

Inschrijven in het nieuwe SLO programma ? Voorwaarde: Houder van een academisch bachelorsdiploma Inschrijving samen met of na inschrijving 1ste Master (of met een schakeljaar) 40 stp verworven of te verwerven in de discipline van de vakdidactiek Diploma: pas na behalen van mastergraad Te vermelden: mogelijkheid tot volgen van andere SLO’s, bvb. natuurwetenschappen

Waarom de vernieuwde ALO studeren? - ze garandeert een degelijke vakvoorbereiding, - ze sluit aan bij je basisopleiding, - ze is gebaseerd op vakdidactisch en algemeen didactisch onderzoek, - je krijgt een opleiding die aansluit bij de basiscompetenties van de leraar, - je krijgt kennis, vaardigheden en attitudes aangeleerd die ook bruikbaar zijn buiten de schoolcontext.  Enige weg om een vaste baan in het secundair onderwijs te bekomen !

Theoretisch gedeelte (30 stp) Inhoud programma SLO Gezondheidswetenschappen Leren en onderwijzen (5 stp) Alg. ped.-didactisch Onderwijs, opvoeding en samenleving (3 stp) Gemeenschappelijk gedeelte Interpersoonlijke vaardigheden in het onderwijs van de gezondheidswetenschappen (3 stp) SLO-overschrijdend Reflectie en onderzoeksvaardigheden in het onderwijs van de gezondheidswetenschappen (5 stp) Theoretisch gedeelte (30 stp) Specifiek gedeelte Didactiek Gezondheidswetenschappen (6 stp) Concretisering thema’s uit de didactiek Gezondheidswetenschappen (4 stp) Keuzevakken (4 stp), o.a.: Keuzevakken Tweede vakdidactiek (4 stp) Onderwijs en gezondheid (4 stp) Didactiek van volwassenenv. en … (5 stp) Psychologie van leren en stud. (4 stp) School en burgerschap (4 stp) Psychologie van de adol. en …(4 stp) Filosofische vorming voor adol. (4 stp) Leer- en gedragsm. op school (4 stp) Probleemgedrag en delinquentie op school (4 stp) Praktijk (30 stp) Stage Gezondheidswetenschappen (30 stp)

SLO-GZW spreiden over meerdere jaren Volgtijdelijkheid: Leren en Onderwijzen (5 stp) Concretisering thema’s uit de didactiek GZW (4 stp) Didactiek GZW (6 stp) Stage (30 stp) of =

SLO-GZW spreiden over meerdere jaren

SLO-GZW spreiden over meerdere jaren

Theoretisch gedeelte OPM: Concretisering thema’s: de student kiest 2 modules uit de lijst van 4

Theoretisch gedeelte OPM: het keuzevak (4 stp) staat niet vermeld.

Praktijkgedeelte Opbouw: Microtaken 18 stp Observatiestage Lesstage Stageactiviteiten op microniveau Meso- en macrotaken Stageactiviteiten op meso- en macroniveau Begeleiding en verwerkingstaken Stagevoorbereidende seminaries Het uittekenen en updaten van het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) en portfolioreflecties Contactmomenten met je stagebegeleider Keuze 18 stp 4 stp 3 stp 5 stp de stageverantwoordelijke = de (coördinerende) titularis van het opleidingsonderdeel stage de stagebegeleider = een staflid van de lerarenopleiding aan de K.U.Leuven, die je persoonlijk zal begeleiden tijdens je stagetraject. Dit is je contactpersoon de mentor-coach of stagementor = de begeleider in de stageschool die het verloop van je stage binnen de stageschool coördineert de vakmentor of vakleerkracht = de leerkracht bij wie je voor een welbepaald vak in de klas komt te staan en die je inhoudelijk zal begeleiden Wat is het verschil tussen een stagiair en een leraar-in-opleiding (LIO)? De praktijkcomponent van de nieuwe lerarenopleiding kan op twee manieren worden vervuld (cf. Decreet betreffende de lerarenopleidingen in Vlaanderen, 15 dec. 2006): 1. als stagair (preservice-opleiding) De student heeft het statuut van stagair. Zijn stage wordt begeleid door een stagebegeleider van de K.U.Leuven, en door een mentor-coach van de stage-instelling. De staigair moet voorafgaand aan zijn stage een stageovereenkomst in orde brengen, waarin de afspraken tussen de stagair, de K.U.Leuven en de stage-instelling zijn vastgelegd. 2. als leraar-in-opleiding (LIO) (inservice-opleiding) De student heeft in dit geval een arbeidsovereenkomst met de school en is dus personeelslid van de instelling waar de praktijkcomponent wordt vervuld. Een LIO-baan kan enkel in instellingen van het secundair onderwijs, het deeltijds kunstonderwijs of het volwassenenonderwijs. Enkel studenten van de SLO lichamelijke opvoeding kunnen ook een LIO-baan vervullen in het basisonderwijs. De LIO wordt begeleid door een mentor--coach van de instelling waar hij werkt en een stagebegeleider van de K.U.Leuven. De K.U.Leuven en de school sluiten een LIO-baanovereenkomst af. Klik hier voor een model dat gebruikt kan worden om de overeenkomst op te stellen in afspraak met de stageverantwoordelijke. De LIO-baan moet ten minste 500 lesuren (of lestijden of uren-leraar) bedragen. Dit mag hoogstens over twee schooljaren gespreid worden. Op het einde van de  LIO-baan wordt de student gedurende een assessment voor de inservice-opleiding beoordeeld door het centrum, de instelling of de school enerzijds en de K.U.Leuven anderzijds. Indien de leraar-in-opleiding er niet in slaagt deze 500 uren te presteren, kan hij dit tekort aanvullen met preservice-opleiding.   Buddyproject = naschoolse huiswerkbegeleiding voor kansarme jongeren in de 14 secundaire scholen van Leuven

Praktijkgedeelte Begeleiding: Stagemodaliteiten: K.U.Leuven: - de stagecoördinator - de stagebegeleider Stageschool: - de mentor-coach - de vakmentor Stagemodaliteiten: als stagiair (preservice-opleiding) als leraar-in-opleiding (LIO) (inservice-opleiding) - arbeidsovereenkomst met de school (personeelslid) - enkel in instellingen van het secundair onderwijs, het deeltijds kunstonderwijs of het volwassenenonderwijs. de stageverantwoordelijke = de (coördinerende) titularis van het opleidingsonderdeel stage de stagebegeleider = een staflid van de lerarenopleiding aan de K.U.Leuven, die je persoonlijk zal begeleiden tijdens je stagetraject. Dit is je contactpersoon de mentor-coach of stagementor = de begeleider in de stageschool die het verloop van je stage binnen de stageschool coördineert de vakmentor of vakleerkracht = de leerkracht bij wie je voor een welbepaald vak in de klas komt te staan en die je inhoudelijk zal begeleiden Wat is het verschil tussen een stagiair en een leraar-in-opleiding (LIO)? De praktijkcomponent van de nieuwe lerarenopleiding kan op twee manieren worden vervuld (cf. Decreet betreffende de lerarenopleidingen in Vlaanderen, 15 dec. 2006): 1. als stagair (preservice-opleiding) De student heeft het statuut van stagair. Zijn stage wordt begeleid door een stagebegeleider van de K.U.Leuven, en door een mentor-coach van de stage-instelling. De staigair moet voorafgaand aan zijn stage een stageovereenkomst in orde brengen, waarin de afspraken tussen de stagair, de K.U.Leuven en de stage-instelling zijn vastgelegd. 2. als leraar-in-opleiding (LIO) (inservice-opleiding) De student heeft in dit geval een arbeidsovereenkomst met de school en is dus personeelslid van de instelling waar de praktijkcomponent wordt vervuld. Een LIO-baan kan enkel in instellingen van het secundair onderwijs, het deeltijds kunstonderwijs of het volwassenenonderwijs. Enkel studenten van de SLO lichamelijke opvoeding kunnen ook een LIO-baan vervullen in het basisonderwijs. De LIO wordt begeleid door een mentor--coach van de instelling waar hij werkt en een stagebegeleider van de K.U.Leuven. De K.U.Leuven en de school sluiten een LIO-baanovereenkomst af. Klik hier voor een model dat gebruikt kan worden om de overeenkomst op te stellen in afspraak met de stageverantwoordelijke. De LIO-baan moet ten minste 500 lesuren (of lestijden of uren-leraar) bedragen. Dit mag hoogstens over twee schooljaren gespreid worden. Op het einde van de  LIO-baan wordt de student gedurende een assessment voor de inservice-opleiding beoordeeld door het centrum, de instelling of de school enerzijds en de K.U.Leuven anderzijds. Indien de leraar-in-opleiding er niet in slaagt deze 500 uren te presteren, kan hij dit tekort aanvullen met preservice-opleiding.   Buddyproject = naschoolse huiswerkbegeleiding voor kansarme jongeren in de 14 secundaire scholen van Leuven

Medewerkers SLO Gezondheidswetenschappen Coördinator: Prof. Nathalie Charlier Programmadirecteur: Prof. Daniel Behets Docenten Prof. Nathalie Charlier Prof. Wivine Decoster Prof. Bieke De Fraine Prof. Luc Dekeyser Prof. Bernadette Dierckx de Casterlé Prof. Annie Lecoutere Prof. Jan Seghers Prof. Maarten Simons Prof. Luc Vanhees Prof. Inge Zink

Medewerkers SLO Gezondheidswetenschappen Praktijklectoren: Steven Bieseman Liesbet Cauwenberg Lieven De Maesschalck Marie-France Finné Jos Luyten Catty Van Riet Elke Van den Brande Bob Van De Putte Tina Vertommen

Administratie - inschrijvingen K.U.Leuven – ISP – Toledo Secretariaat: Faculteit FaBeR, Tervuursevest 101, 3001 Heverlee Ann Paredis (Katleen Samuël)

Wegwijs op het internet Algemene info ALO: http://www.kuleuven.be/alo/ http://www.kuleuven.be/avl/ Info onderwijs - Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming http://www.ond.vlaanderen.be/ - Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs http://ond.vsko.be - Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs http://www.vvkso.be/ - Gemeenschapssonderwijs http://www.gemeenschapsonderwijs.be/ Specifieke info SLO http://gbiomed.kuleuven.be/slo http://toledo.kuleuven.be/ → Community “SLO Gezondheidswetenschappen”