De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen"— Transcript van de presentatie:

1 Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen
Masterinfoavond Letteren 13 maart 2019

2 Waarom kiezen voor een educatieve master?

3 Waarom kiezen voor een educatieve master (geïntegreerd of als zij-instromer)?
interesse niet verdunnen, maar versterken en verbreden passie overbrengen op jongeren vakdidactische opleiding het diploma is vereist voor vaste benoeming + meer loon versterking organisatorische en communicatieve vaardigheden pluspunt bij sollicitaties in het hoger onderwijs en in de culturele sector persoonlijke en intense begeleiding door praktijklectoren (specialisten) stap-voor-stap-groeitraject wordt voorzien

4 Structuur van de opleiding (1)
Vanuit BA geschiedenis, keuze uit: Integrale educatieve master 120 stp 15 stp LERAAR in BA stp LERAAR in MA, 75 stp DOMEIN in MA 60 stp LERAAR in MA, 60 stp DOMEIN in MA Verkort traject voor zij-instromer (na of met behalen domeinmaster): component leraarschap 60 stp  Resultaat blijft 120sp = diploma master geschiedenis (van de oudheid) + diploma educatieve master

5 Structuur van de opleiding (2)
Archeologen, kunstwetenschappers en musicologen: volgen verkort traject voor zij-instromer (na / met het behalen van domeinmaster): component leraarschap 60 stp

6 Integrale educatieve master in de cultuurwetenschappen: uitzicht (1)

7 Integrale educatieve master in de cultuurwetenschappen: uitzicht (2)
Verschillen integrale educatieve master (120 stp) – domeinmaster (60stp) en verkort traject (60 stp): in eerste geval Spreiding domein en leraarschap (m.i.v. stage) gemengd over de twee MA Jaren In het luik ‘verdieping’ van domein geschiedenis: mogelijkheid opname OPO’s uit module PAV Vakdidactisch georiënteerde masterproef bij voorkeur hier te situeren

8 Verkort traject leraarschap voor zij-instromers: 5 luiken

9 Luik: Algemene educatieve vorming
Dit luik bestaat uit twee OPO’s: ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’ (LIMBO 1) (6 stp) ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2’ (LIMBO 2) (6 stp) LIMBO 1 (aangeboden in het 1e en 2e semester) wordt opgenomen bij het begin van de opleiding, LIMBO 2 (aangeboden in zowel het 1e als het 2e semester) aan het einde ervan.

10 Luik: Vakdidactiek (1) De eerste te volgen vakdidactiek voor:
BA / MA Geschiedenis (van de oudheid): geschiedenis MA Kunstwetenschappen: kunstwetenschappen MA Musicologie: musicologie MA Archeologie: geschiedenis Elke vakdidactiek: 6 stp eerder theoretisch georiënteerd 3 stp eerder praktisch georiënteerd (~ leren lessen voorbereiden / klasmanagement / micro-teaching) Bestaat uit colleges en seminaries Evaluatie: examen en permanent In het luik verbreding/verdieping kan je één tot twee bijkomende vakdidactieken opnemen (cfr. Infra)

11 Luik: Vakdidactiek (2) Vakdidactiek geschiedenis:
‘Vakdidactiek geschiedenis’ (3 stp) ‘Vakdidactiek geschiedenis – uitbreiding’ (3 stp) Vakdidactiek geschiedenis – vertaling naar de praktijk’ (3 stp) Vakdidactiek kunstwetenschappen ‘Kunst- en cultuurvakken op school en in het DKO’ (3 stp) ‘Cultuurparticipatie en –beleid op school’ (3 stp) ‘Omgaan met kunst en muziek in de praktijk’ (3 stp) Vakdidactiek musicologie ‘Muziek- en cultuurvakken op school en in het DKO’ (3 stp)

12 Luik: Stage (1) - algemeen
Stage gekoppeld aan vakdidactiek Drie niveaus: Klas (40u lesstage) School (meso-activiteiten) Individuele leerling (diversiteitsstage) Driestapsmodel: observatie – participatie – zelfstandig functioneren De drie stappen geïntegreerd in elk stage-onderdeel: Initiatiestage Ingroeistage Doorgroeistage

13 Luik: Stage (2) - geschiedenis
‘Initiatiestage geschiedenis’ (3 stp) ‘Ingroei- en doorgroeistage geschiedenis’ (9 stp) OLA 1: ‘Ingroeistage geschiedenis – deel 1’ (3 stp) OLA 2: ‘Ingroeistage geschiedenis – deel 2’ (3 stp) OLA 3: ‘Doorgroeistage geschiedenis – deel 1’ (3 stp) ‘Doorgroeistage 2 geschiedenis’ (6 stp) ‘Diversiteitsstage’ (3 stp)

14 Luik: Stage (3) - kunstwetenschappen
‘Initiatiestage kunst in het onderwijs’ (3 stp) ‘Ingroei- en doorgroeistage kunst in het onderwijs’ (9 stp) OLA 1: ‘Ingroeistage kunst in het onderwijs – deel 1’ (3 stp) OLA 2: ‘Ingroeistage kunst in het onderwijs – deel 2’ (3 stp) OLA 3: ‘Doorgroeistage kunst in het onderwijs’ (3 stp) ‘Doorgroeistage kunst in musea’ (6 stp) ‘Diversiteitsstage’ (3 stp)

15 Luik: Stage (4) - musicologie
‘Initiatiestage muziek’ (3 stp) ‘Ingroei- en doorgroeistage muziek’ (9 stp) OLA 1: ‘Ingroeistage muziek – deel 1’ (3 stp) OLA 2: ‘Ingroeistage muziek – deel 2’ (3 stp) OLA 3: ‘Doorgroeistage g muziek – deel 1’ (3 stp) ‘Doorgroeistage 2 muziek’ (6 stp) ‘Diversiteitsstage’ (3 stp)

16 Luik: Stage (5) - algemeen
Stage bijkomende vakdidactiek OF internationale stage : i.p.v. ‘doorgroeistage 2’ (G&M), ‘ingroeistage 2 en doorgroeistage onderwijs’ (K) Opgelet: Stage 2e bijkomende vakdidactiek: bovenop 60sp te nemen Stages hoofdzakelijk in secundair onderwijs Vlaamse gem. 2e – 3e graad ASO-BSO-KSO-TSO // -DKO (voor K&M) Kunstwetenschappen: ook stage in informele educatieve setting Doorheen stage-OPO’s/Ola’s: (met verplichte aanwezigheid) Seminaries: verdieping (bv. leermiddelen, binnenklasdifferentiatie, ICT …) Intervisie Evaluatiegesprekken

17 Luik: Stage (6) - algemeen
Begeleiding: Vanuit KU Leuven: praktijklector (je toegewezen bij begin stage) Voorbereiding Bezoeken met intervisie evaluatiegesprekken In de school: vakmentor Toewijzing stagescholen: cfr. supra

18 Luik: Stage (7) - algemeen
Stageportfolio: elektronisch (Toledo MyPortfolio) Dossierportfolio: opladen lesvoorbereidingen, verslagen en reflecties Ontwikkelingsportfolio: reflectie over en aantonen van gemaakte voortgang via zelfanalyse en Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) “Finale”: mondelinge eindpresentatie over geheel van je stage

19 Luik: Stage (8) - algemeen
Praktische aspecten: Parallellessen Co- en teamteaching Leerlijn Reflectie Feedback Programmatie (ook volle dagen - hoeven níet aangesloten)

20 Luik: Stage (9) - algemeen
Evaluatie van de stageOPO’s/Ola’s: quotering door de praktijklector en de titularis van het OPO op basis van verslagen van de vakmentoren, de observaties door de lector en de beoordeling van de stageportfolio (de kwaliteit van de opgeladen documenten). Valorisatie lesopdracht of interimopdracht kan verrekend worden als stage (afhankelijk van omvang opdracht, vak ...): LIO of valorisatie onderwijsopdracht

21 Luik: Verbreding/Verdieping (1)
Faculteitsspecifiek aanbod voor de EM cultuurwetenschappen bijkomende vakdidactiek: (6stp) Geschiedenis Kunstwetenschappen Musicologie PAV-maatschappelijke vorming voor archeologen: ook aardrijkskunde  Voorwaarde: 30sp domeinkennis; zie voor concreet overzicht  Belang keuzeluik BA

22 Luik: Verbreding/Verdieping (2)
Faculteitsspecifiek aanbod voor de EM cultuurwetenschappen faculteitsspecifieke OPO’s G: ‘Cultuureducatie: leer- en onderwijsprocessen in historische musea en erfgoedsites’ (3stp)  verplicht K & M: ‘Cultuureducatie: leer- en onderwijsprocessen in historische musea en erfgoedsites’ (3 stp) G: ‘Cultuurparticipatie en –beleid op school’ (3stp) specialisatie-OPO’s binnen het eigen domein G: ‘Geschiedenis en onderwijs’ (6 stp) K: ‘Publiekswerking in musea’ (6 stp)  verplicht (opgelet: dubbele oormerking niet toegelaten)

23 Luik: Verbreding/Verdieping (3)
Universiteitsbreed aanbod: keuze over vestigingsplaatsen heen (zie programma-overzicht) Bv. service learning, burgerschapsvorming, computer assisted language learning, onderwijsrecht, education economics, wetenschap en duurzaamheid, psychologie van de adolescentie …

24 Luik: Masterproef (onderwijsonderzoek)
Volledige onderzoekscyclus (6stp) in Leuven: specifiek aanbod EM CW Andere vestigingsplaatsen: interfacultair aanbod Ola 1: kennismaking met vakdidactisch onderzoek en specifieke onderzoeksmethodes Ola 2: onderzoeks- of ontwerpopdracht rond onderwijsrelevant thema

25 Toelatingsvoorwaarden
INTEGRALE Educatieve Master Cultuurwetenschappen Houders BA geschiedenis VERKORT TRAJECT zij-instromers Educatieve Master Cultuurwetenschappen Houders van (of ingeschreven voor) een initieel masterdiploma met een vooropleiding BA in de geschiedenis, BA in de archeologie, BA in de kunstwetenschappen, BA in de musicologie.  Keuze vakdidactiek ~ vooropleiding

26 Welke vakken mag je geven?
Masterdiploma + lerarenopleiding en/of behaalde vakdidactiek  'vereist bekwaamheidsbewijs' bv. een MA geschiedenis/oude geschiedenis/archeologie of een VD geschiedenis leidt tot een vereist bekwaamheidsbewijs voor het vak geschiedenis Elke MA + lerarenopleiding  'voldoende geacht bekwaamheidsbewijs' meer info?

27 Wanneer volgen? Integrale educatieve master: na BA geschiedenis
Verkort traject leraarschap voor zij-instromers hele opleiding na masterjaar: volledig jaar (60 stp) = het ideale scenario spreiding over 2 à 3 jaren is mogelijk

28 Waar volgen? VD Kunstwetenschappen: Leuven VD Musicologie: Leuven
VD Geschiedenis: (onder voorbehoud) Leuven Brussel Diepenbeek Kortrijk/Brugge

29 Meer informatie programmaboek:
Xxx (vanaf 15/7 beschikbaar) facultaire website (o.a. infobrochure, kalender praktijktraject): Academisch Vormingsinstituut voor Leraren (AVL) voor alle administratieve regelingen (ISP, examens enz.): (studieloopbaanbegeleiders)

30 Coördinatoren Kunstwetenschappen: prof. dr. Brigitte Dekeyzer Musicologie: prof. dr. Pieter Bergé Geschiedenis: prof. dr. Karel Van Nieuwenhuyse

31 Inschrijven vakdidactiek geschiedenis
Naast inschrijving “op de rol” in Naamsestraat of vestigingsplaats buiten Leuven Surf ook naar: XXX en geef aan op welk moment je de colleges / seminaries zal volgen (verschillend volgens vestigingsplaats)

32 Inschrijven stage Kunst & Muziek
(info hierna komt bovenop inschrijving “op de rol”) contact opnemen met vakdidacticus Kunst: Brigitte Dekeyzer Muziek: Pieter Bergé inschrijving vanaf 1 mei 2019 via a/stage/fomulier-em-kunst tage/fomulier-em-muziek

33 Inschrijven stage Geschiedenis
(info hierna komt bovenop inschrijving “op de rol”) Inschrijving vanaf 1 mei 2019 (indien zeker van keuze) a/stage/fomulier-em-geschiedenis Geef aan opname stageOPO’s komend academiejaar al afgelegde stageOPO’s eerdere stageschool/stagescholen Inschrijving op welke vestigingsplaats infobrochure (voorlopige versie!) op nfobrochure-em-cw-geschiedenis pdf


Download ppt "Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen"

Verwante presentaties


Ads door Google