De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse 10-9-2019.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse 10-9-2019."— Transcript van de presentatie:

1 Infosessie Faculteit Letteren 24 september Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse

2 Infoavond SLO Geschiedenis 24 september 2018

3 Waarom kiezen voor een academische lerarenopleiding?
je wil je interesse in je vak niet verdunnen tot een hobby, maar versterken en verbreden via een beroepsgerichte opleiding je wil je passie voor je vak overbrengen op jongeren aan de universiteit krijg je een echte vakdidactische opleiding met het vereiste diploma word je vlugger vastbenoemd in het secundair onderwijs; zonder het diploma verdien je heel wat minder als leraar je versterkt je organisatorische en communicatieve vaardigheden je verworven vaardigheden zijn een pluspunt bij sollicitaties in het hoger onderwijs en in de culturele sector

4 Structuur van de opleiding
Theoretisch deel (30 stp) algemene pedagogische en didactische vakken (10 stp) keuzedeel (6 stp): keuze uit universiteitsbreed aanbod vakspecifiek aanbod vakspecifiek deel (14 stp) vakdidactiek (Geschiedenis, Kunst, Muziek) (8 stp.) stagevoorbereidend seminarie geschiedenis (6 stp) Praktijkcomponent (30 stp) 'gewone' stage (18 stp) observatie lesgeven andere activiteiten van de leraar diversiteitsstage (4 stp) stageseminaries (8 stp) feedback bij stages productontwikkeling en/of actie-onderzoek

5 ALGEMENE PEDAGOGISCHE EN DIDACTISCHE VAKKEN (10 stp)
Theoretisch deel ALGEMENE PEDAGOGISCHE EN DIDACTISCHE VAKKEN (10 stp) Leren en onderwijzen (inclusief praktijkinitiatie) (5+2 stp) Onderwijs, opvoeding en samenleving (3 stp)

6 Theoretisch deel KEUZEVAKKEN (6 stp) vakspecifieke:
(vrijstelling mogelijk voor een vak uit je basisopleiding) vakspecifieke: Publieksgeschiedenis: Geschiedenis en onderwijs (6 stp) - Kunst en publiek (6 stp) universiteitsbrede, bv.: Psychologie van de adolescentie (4 stp) Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 stp) Doelgerichte communicatie en taakgericht werken met groepen (4 stp)

7 Theoretisch deel GESCHIEDENISDIDACTIEK MET AANVULLING KUNSTDIDACTIEK (8 stp) OF GESCHIEDENISDIDACTIEK MET AANVULLING MUZIEKDIDACTIEK (8 stp)  Syllabus (reader) geschiedenisdidactiek I en II te koop via Cudi Historia

8 Praktisch ISP tijdig in orde brengen
raadpleeg het studentenportaal voor meer info: (of

9 Praktijktraject - SLO Geschiedenis
in één of twee jaar af te leggen (keuze gemaakt bij inschrijving stage; SVS en Stage I zeker in 1e jaar) je schrijft je vooraf in en geeft hierbij ook een voorkeur voor je stageregio op SEMINARIES - aanwezigheid verplicht stagevoorbereidend seminarie (6 stp) stagebegeleidende seminaries I en II (4 stp) seminarie historisch-didactisch onderzoek (4 stp)

10 Praktijktraject - seminaries
stagevoorbereidend seminarie (6 stp): 1ste semester didactisch startpakket: maken van lesvoorbereidingen, micro- teaching, TSO, evalueren, klasmanagement, werken met film

11 Praktijktraject - seminaries
stagebegeleidend seminarie I (2 stp): 1ste en 2de semester Focus: geschiedenisdidactiek Activerende werkvormen, taal en geschiedenis, werken met bronnen, ICT, een jaar zinvol geschiedenis plannen stagebegeleidend seminarie II (2 stp): 2de semester Focus: mesoniveau vraaggestuurde feedback bij stages, VOET, gesprekstechnieken, solliciteren en ‘sterk starten’

12 Praktijktraject - seminaries
seminarie historisch-didactisch onderzoek (4 stp): 1ste en 2de semester Centrale thema’s: religieuze diversiteit // Pedagogisch-Didactische Kennis van Leraren in een Etnisch Diverse Samenleving // Onderzoekend leren in geschiedenisonderwijs

13 Seminaries - evaluatie
geen examen wel: aanwezigheid actieve participatie kwaliteit uitgevoerde taken opgelet: vaak groepstaken (kies je partners verstandig) deadlines: zie praktijkkalender

14 Praktijktraject - stages
twee stageperiodes oktober – januari februari – mei inhoud ASO & TSO/KSO, 2 scholen 18 uren observatiestage; 36 uren lesstage (m.i.v. initiatiestage) diversiteitsstage: individuele tutoring (leerondersteuning), differentiatie extra activiteiten: vakvergaderingen, excursies, projectdagen etc. begeleiding vakmentor op school praktijklector KU Leuven

15 Praktijktraject - stages
10 geboden in je communicatie met stagementor en stageschool Bovenal bemin uit A of K of TSO uw leerlingen Als waren het uw eigen boorlingen Sta open om te leren Uw bekwame mentor zult gij dan ook eren Eerder dan diens inzicht, nog onwetend, te bediscussiëren Neem dus goede raad in acht: de wijsheid heb je nog niet in pacht Wees steeds constructief, flexibel, stipt, enthousiast en blij Verzorg uw voorkomen en kledij Uw eigen besognes zijn in de stage van geen tel Professionaliteit, discretie, zorgzaamheid zijn dat daarentegen wel Neem in communicatie initiatief zoals het hoort En vergeet niet: 'dankjewel' is een magisch toverwoord.

16 Praktijktraject - stages
18 observatielessen ca. 10 per stageschool 13 uren geschiedenis ASO en TSO, spreiding over scholen, jaar, leerjaren, studierichtingen, vakmentoren, aandachtspunten 5 uur een klas op dezelfde dag volgen met specifieke aandachtspunten Start: initiatiestage

17 Praktijktraject - stages
36 praktijklessen 20-25 in ASO, in TSO/KSO eerste periode: lessen ‘klassiek’, gestuurd m.i.v. initiatiestage tweede periode: lessen meer variatie in werkvormen en leermiddelen, minder gestuurd minimum 10 lessen in TSO/KSO beperkt aantal parallellessen elke les maximum tweemaal, met bijsturing

18 Praktijktraject - stages
planning? vakmentor legt stageplanning finaal vast lesvoorbereidingen worden 3 dagen op voorhand bezorgd aan vakmentor mogelijkheid: co-teaching in stage II mogelijkheid: enkele lessen cultuurwetenschappen

19 Praktijktraject - stages
mesotaken gespreid over 2 stagescholen 3 activiteiten als observator bv. klassenraad, excursie, lezing 3 activiteiten met eigen verantwoordelijkheid bv. filmforum, projectdag, publicatie in tijdschrift ! verplicht: toets afnemen

20 Praktijktraject - stages
Registratie Stageovereenkomst (te vinden in syllabus van het praktijktraject en op Toledo) laten ondertekenen

21 Praktijktraject - diversiteitsstage
Cfr. infosessie 24 september op de middag (prof. Kris Van Den Branden) Keuze uit: (volgens aanbod/mogelijkheden) FACULTAIR AANBOD (OPO ‘Omgaan met diversiteit in het onderwijs’) UNIVERSITEITSBREED AANBOD (OPO ‘Diversiteitsstage’)

22 Praktijktraject - diversiteitsstage
FACULTAIR AANBOD (OPO ‘Omgaan met diversiteit in het onderwijs’) Een student biedt/ontwikkelt: 10 uur ondersteuning aan individuele leerlingen die met leermoeilijkheden of taalachterstand kampen, binnen of buiten de reguliere lesuren. 10 uur individuele ondersteuning aan anderstalige leerlingen of ex-anderstalige nieuwkomers met leermoeilijkheden of taalachterstand, binnen of buiten de reguliere lesuren. een gedifferentieerde lessenreeks. (individueel of samen met andere stagiair)

23 Praktijktraject - diversiteitsstage
UNIVERSITEITSBREED AANBOD (OPO ‘Diversiteitsstage’) Een stagiair sluit aan bij een van de projecten of initiatieven die in het universiteitsbrede OPO 'Diversiteitsstage' (O0A96A) worden aangeboden infosessie: donderdag 27 september, om 18u in de Raadzaal van de faculteit Sociale Wetenschappen (SW ), Parkstraat 45 Meer info vind je in het diversiteitsstagevademecum: en

24 Keuzemogelijkheden Naam Beschrijving Locatie Buddyproject
studieondersteuning jongeren uit de eerste graad Leuven ASSistent ondersteuning normaal-begaafde jongeren met een autismespectrumstoornis Open Therapeuticum ondersteuning van jongeren met een niet-aangeboren hersenletsel INDIGO inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs (AANSLUITEND BIJ REGULIERE STAGE! Zie diversiteitsstagevademecum) Brussel ‘t Scharnier studieondersteuning aan huis Blankenberge/Brugge Compass vzw studieondersteuning Willebroek Tutor Tweedekansonderwijs taal- en studieondersteuning van volwassenen Studieondersteuning eigen regio Aansluiten bij een bestaand project in eigen regio via een verzoekschrift Eigen regio

25 Inhoud van de projecten binnen het universiteitsbrede OPO Diversiteitsstage
15 à 20 begeleidingssessies van 1u à 1u30 2 vormingen 2 intervisies eindevaluatie

26 Praktijktraject - begeleiding stages
(ev.) schoolmentor (voorheen mentor-coach of stagecoördinator) onthaal algemene stageprogrammatie vakmentor op school concreet stageprogramma geschiedenis inhoudelijke begeleiding en evaluatie, ev. samen met vakcollega’s in overleg met praktijklector praktijklector KU Leuven wekelijkse seminaries individuele feedback bij stagebezoeken evaluatiegesprekken

27 Praktijktraject - evaluatie stages
eindevaluatie door lector op basis van: verslagen van vakmentor (per les) eindevaluatie door vakmentor observaties door praktijklector beoordeling van stageportfolio (lesvoorbereidingen, verslagen, zelfreflecties)

28 Alternatief praktijktraject: LIO-baan
personeelslid van de school minstens 500 lesuren (~ 13u per week) begeleiding door schoolmentor op school en praktijklector KU Leuven staat voor de 30 studiepunten van het praktijkdeel

29 Toelatingsvoorwaarden
Licentiaat of Master in het basisvak zijn of voor dit laatste programma ingeschreven zijn of academisch Bachelor in het basisvak zijn en ingeschreven zijn voor een academische master of een academische bacheloropleiding hebben behaald, ingeschreven zijn voor een academische master en voor minstens 40 studiepunten specifiek historische vakken hebben afgelegd LIO: MA-diploma hebben behaald ! MA-diploma moet worden behaald vóór (of in dezelfde zittijd als) het SLO-diploma

30 Welke vakken mag je geven?
je masterdiploma bepaalt voor welke vakken je een 'vereist bekwaamheidsbewijs' hebt bv. een MA geschiedenis/oude geschiedenis/archeologie leidt tot een vereist bekwaamheidsbewijs voor het vak geschiedenis elke MA + lerarenopleiding levert een 'voldoende geacht bekwaamheidsbewijs' op zie website van het departement Onderwijs van de Vlaamse regering:

31 Inschrijven praktijktraject SLO Geschiedenis
uiterste inschrijvingsdatum: 25 september, 10 u. infobrochure en inschrijvingsformulier op

32 START SLO Geschiedenis
stagegroepen + leslokalen: op Toledo (course SVS) 27/9 stagevoorbereidend seminarie 14-16u, in stagegroepen per regio 30 euro meebrengen voor syllabus praktijktraject (wordt geleverd per module) aankopen bij Acco: Arie Wilschut, Geschiedenisdidactiek, uitgeverij Coutinho Van Nieuwenhuyse, K., Roose, H., Depaepe, F., Frère, G., Vandevenne, K., Verlinden, E., Verschaffel, L., Wils, K. (2016). Historisch denken over bronnen. Aan de slag in het geschiedenisonderwijs. ACCO Vaste onthaalmomenten op (sommige) scholen: Worden meegedeeld door je praktijklector

33 Praktische informatie
jaarplanning: praktijkkalender als referentiekader! wél lokalen controleren via KU Loket! infobrochure: zie: infobrochure voor alle administratieve informatie i.v.m. onderwijs: studentenportaal

34 Team SLO Geschiedenis lectoren coördinator secretariaat SLO-Letteren
Hilde Verschaffel, Kris Vermeulen, Anne Kohlbacher, Marjan Vanderbiest, Cynthia Van Der Meeren, Walter Smits, Tim Puttevils, Dries Verstraeten coördinator Karel Van Nieuwenhuyse secretariaat SLO-Letteren

35 (studietrajectbegeleiding)
Meer informatie programmaboek: facultaire website (o.a. infobrochure, kalender praktijktraject): Academisch Vormingsinstituut voor Leraren (AVL) voor alle administratieve regelingen (ISP, examens enz.): (studietrajectbegeleiding)


Download ppt "Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse 10-9-2019."

Verwante presentaties


Ads door Google