18 oktober 2013
Wie ben je? Wat is uw taak? Verwachtingen?
Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Art. 47 minimale elementen van SWP 1.De omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd; 2.De organisatie van de school en voornamelijk de indeling van de leerlingengroepen; 3.De wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd; 4.De voorzieningen in het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap of die leerbedreigd zijn inclusief de samenwerkingsvormen met andere scholen van gewoon en/of buitengewoon onderwijs 5.De wijze waarop de school haar zorgbeleid voert.
Inspectie: Art. 47 par. 2: “ tijdens de schooldoorlichting neemt de onderwijsinspectie kennis van het SWP zonder de inhoud te beoordelen” De onderwijsinspectie laat zich niet uit over: de keuze van de prioriteiten, de manier waarop het team eraan werkt. de structuur en de vorm van het SWP
Waarom een schoolwerkplan? Wat is het doel van een schoolwerkplan? Als SWP het antwoord is, wat was dan de vraag? Wanneer ben je tevreden? Samen oplijsten van meerwaarde
Spiegel van visie gedragen visie Samenhang, zicht hebben op Verantwoordingsperspectief Handig afspraken opzoeken Handleiding van de school Verder bouwen op … Houvast nieuwe leerkrachten, externen
Wat zijn de valkuilen van het SWP? Waarom is het nog niet gelukt? Samen oplijsten van valkuilen en noden
Te veel informatie – niet te abstract Onhanteerbaar Verkeerde visie – gedragenheid Up-to-date houden
Zie bibliotheek met tips
Beschikbaarheid Is het systeem altijd, overal en voor iedereen beschikbaar? Is het een extra systeem voor de leerkrachten of is het geïntegreerd binnen bestaande systemen? Handig informatie toevoegen en aanpassen Kan je makkelijk tekst aanmaken en opmaken? Kan je handig (meerdere) bijlagen toevoegen en verwijderen? Kan je bepalen wie tekst of bijlagen kan lezen, aanpassen en verwijderen? Handig informatie zoeken vinden Is er een overzichtelijke structuur zodat je gemakkelijk iets terug kan vinden? Is er een zoekfunctie om informatie SWP kunnen afdrukken en downloaden Kan je het schoolwerkplan integraal of gedeeltelijk afdrukken?
Up-to-date houden Kan je aangeven welke tekst up-to-date is en welke niet? Is er een overzicht zodat de beheerders weten wat nog aangepast moet worden? Werkpunten verzamelen Kan je via het systeem gemakkelijk werkpunten aanduiden en verzamelen? Wijzigingen doorgeven Kan je via het systeem gemakkelijk doorgeven wat er gewijzigd werd?
Opslagruimte Hoeveel plaats heb je om op te slaan? Back-up Worden er automatisch back-ups gemaakt van je teksten en bijlagen? Prijs Wat kost het systeem? Privacy Zijn je bestanden beschermd?
Wat neem je mee? Hoe ga je nu verder?
MEERWAARDE Afspraken vast zetten – continuïteit Afspraken vast zetten – continuïteit Info voor nieuwe leerkrachten, stagiairs en externen Info voor nieuwe leerkrachten, stagiairs en externen Verantwoording Verantwoording Planmatige aanpak Planmatige aanpak VALKUILEN - NODEN Hoe kan je starten? Hoe kan je starten? Hoe up-to-date houden? Hoe up-to-date houden? Hoe beknopt houden? Hoe beknopt houden? Hoe hanteerbaar en beschikbaar maken? Hoe hanteerbaar en beschikbaar maken? Hoe zorgen voor gedragenheid? Hoe zorgen voor gedragenheid? Wat is een goede structuur? Wat is een goede structuur?
Gebruik het SWP als basis bij een vergadering Noteer langdurende afspraken (langer geldig dan 1 jaar) in het SWP Koppel eventueel terug (via mail of op een volgende vergadering) Verwijs naar het SWP bij vragen. …
Denk na over hoe het SWP een handleiding kan zijn voor de nieuwe leerkrachten / stagiairs Aanduiden van belangrijkste onderwerpen Lijst met zeker te lezen onderwerpen ABC van onze school …
Door het SWP up-to-date te houden vanuit het ontwikkelingsperspectief (Hoe wordt de school er beter van?) heb je ineens ook een document voor de inspectie (verantwoordingsperspectief).
SWP kan een basis zijn voor een planmatige aanpak
1. Je vult het SWP aan met visie en afspraken. 2. Je vult aan met werkpunten. Deze komen vanuit: ▪ Door het bij elkaar brengen van afspraken in het SWP ▪ Omdat je start vanuit een integrale (volledige) structuur, zie je waar er nog niet aan gewerkt is (hiaten). ▪ Schoolzelfevaluaties ▪ Functioneringsgesprekken ▪ Vergaderingen ▪ Schooldoorlichting Zo kan je ook werkpunten voorlopig “wegschrijven”.
3. De werkpunten komen in een prioriteitenplan. ▪ Plan niet te veel prioriteiten! 4. Het prioriteitenplan wordt uitgevoerd. ▪ Prioriteitenplan is draaiboek van het jaar. 5. De nieuwe afspraken komen in het SWP 6. …
1. Bepaal doel, doelgroep en vorm 2. Bepaal inhoud en werkwijze ▪ Welke structuur? ▪ Hoe beschikbaar stellen? (op server, website, papier …) 3. Verzamel al wat bestaat ▪ Spreid het in de tijd: Wanneer? Wie? Hoe? 4. Hiaten zoeken en aanvullen 5. Leg het up-date-proces vast.
Als je wilt dat leerkrachten het SWP raadplegen, moet het up-to-date zijn! Bedenk een cyclisch en systematisch proces Een jaarlijkse aanpassingslijst (vb. lestijdenpakket, schoolreglement, nascholingsplan) Na vergaderingen SWP aanpassen ▪ Nieuwe afspraken ▪ Open vragen / werkpunten Wie doet dit? Wanneer doe je dit?
Duid aan wat niet up-to-date is! Een frustratie maar ook een geruststelling: Een SWP is nooit af! Het SWP is niet het doel, wel het proces erachter: de schoolwerkplanning
Voorbeeld
Syntheseblad met samenvatting Zorg dat het leesbaar is => werkinstrument! Opsommingen Schema’s Verwijzingen naar uitgebreidere documenten
Het SWP moet beschikbaar zijn: Overal, altijd, gemakkelijk te raadplegen Hoe? (Server, database, website …) De leerkrachten moeten de structuur kennen: Een simpele handige structuur kiezen Bespreken van de structuur op PV Gebruiken bij vergaderingen (vb. agenda, verwijzen …) Gebruiken bij bijlagen
Gebruik interne verwijzingen (zie ook …) Inhoudsopgave, tabbladen … Informatiseer (Word-document, server, website…) Voorbeeld in MS Word: Zoekfunctie (ctrl + F) Automatische inhoudsopgave Automatische documentstructuur Eindermarkeringen aanbrengen (ctrl + Enter)
Zo volledig mogelijk Een transparante en handige structuur Veel mee werken Op bijlagen Bij verwijzingen Als structuur voor de personeelsvergadering Mapjes op je computer / server Geen enkele structuur is perfect verwijzingen