18 oktober 2013.  Wie ben je? Wat is uw taak?  Verwachtingen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
De Altijd meteen aan de slag
Introductie POP-applicatie (MLB) Loopbaanbegeleiding
Presentatie Praktijkscholen
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Time management in het onderwijs
Powerpointtraining Hunkemoller
BLOGGEN Op School.
Functionaliteit voor de manager Beoordelingen Afspraken & Notities
De Van Damschool in ontwikkeling
Mijn gegevens op het web!?
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Schoolpartnerschappen in Europa
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Orde en structuur in de schooladministratie
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
Van de juridisch dienstverlener
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het maken van een spreekbeurt
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een contactpersoon toevoegen Via uw lijst met contactpersonen kunt u gemakkelijker communiceren.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Return to Sender.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
?.
Een lust of een last?. Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom in groep 7A!. Kennis maken Vertel van wie u de ouder bent en daarna iets over uw kind. Bijvoorbeeld: karakter, hobby’s, sterke punten Voorstellen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Functiewaarderen workshop OOP
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Glenn Vanthournouthttp:// VV-Solliciteren - Wat / Waarom? - Algemene werking - Voordelen - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De week van de teek Mediabegrip week
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Korte Handleiding Slim
Een vergadering organiseren
Digi(bord)boek project <titel project>
Bedrijfsnaam Producten en services
Vergadering Personeelsdienst
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

18 oktober 2013

 Wie ben je? Wat is uw taak?  Verwachtingen?

Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?

Art. 47 minimale elementen van SWP 1.De omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd; 2.De organisatie van de school en voornamelijk de indeling van de leerlingengroepen; 3.De wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd; 4.De voorzieningen in het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap of die leerbedreigd zijn inclusief de samenwerkingsvormen met andere scholen van gewoon en/of buitengewoon onderwijs 5.De wijze waarop de school haar zorgbeleid voert.

Inspectie: Art. 47 par. 2: “ tijdens de schooldoorlichting neemt de onderwijsinspectie kennis van het SWP zonder de inhoud te beoordelen” De onderwijsinspectie laat zich niet uit over:  de keuze van de prioriteiten,  de manier waarop het team eraan werkt.  de structuur en de vorm van het SWP

 Waarom een schoolwerkplan?  Wat is het doel van een schoolwerkplan?  Als SWP het antwoord is, wat was dan de vraag?  Wanneer ben je tevreden?  Samen oplijsten van meerwaarde

 Spiegel van visie  gedragen visie  Samenhang, zicht hebben op  Verantwoordingsperspectief  Handig afspraken opzoeken  Handleiding van de school  Verder bouwen op …  Houvast nieuwe leerkrachten, externen

 Wat zijn de valkuilen van het SWP?  Waarom is het nog niet gelukt?  Samen oplijsten van valkuilen en noden

 Te veel informatie – niet te abstract  Onhanteerbaar  Verkeerde visie – gedragenheid  Up-to-date houden

 Zie bibliotheek met tips

 Beschikbaarheid  Is het systeem altijd, overal en voor iedereen beschikbaar?  Is het een extra systeem voor de leerkrachten of is het geïntegreerd binnen bestaande systemen?  Handig informatie toevoegen en aanpassen  Kan je makkelijk tekst aanmaken en opmaken?  Kan je handig (meerdere) bijlagen toevoegen en verwijderen?  Kan je bepalen wie tekst of bijlagen kan lezen, aanpassen en verwijderen?  Handig informatie zoeken vinden  Is er een overzichtelijke structuur zodat je gemakkelijk iets terug kan vinden?  Is er een zoekfunctie om informatie  SWP kunnen afdrukken en downloaden  Kan je het schoolwerkplan integraal of gedeeltelijk afdrukken?

 Up-to-date houden  Kan je aangeven welke tekst up-to-date is en welke niet?  Is er een overzicht zodat de beheerders weten wat nog aangepast moet worden?  Werkpunten verzamelen  Kan je via het systeem gemakkelijk werkpunten aanduiden en verzamelen?  Wijzigingen doorgeven  Kan je via het systeem gemakkelijk doorgeven wat er gewijzigd werd?

 Opslagruimte  Hoeveel plaats heb je om op te slaan?  Back-up  Worden er automatisch back-ups gemaakt van je teksten en bijlagen?  Prijs  Wat kost het systeem?  Privacy  Zijn je bestanden beschermd?

 Wat neem je mee?  Hoe ga je nu verder?

MEERWAARDE  Afspraken vast zetten – continuïteit Afspraken vast zetten – continuïteit  Info voor nieuwe leerkrachten, stagiairs en externen Info voor nieuwe leerkrachten, stagiairs en externen  Verantwoording Verantwoording  Planmatige aanpak Planmatige aanpak VALKUILEN - NODEN  Hoe kan je starten? Hoe kan je starten?  Hoe up-to-date houden? Hoe up-to-date houden?  Hoe beknopt houden? Hoe beknopt houden?  Hoe hanteerbaar en beschikbaar maken? Hoe hanteerbaar en beschikbaar maken?  Hoe zorgen voor gedragenheid? Hoe zorgen voor gedragenheid?  Wat is een goede structuur? Wat is een goede structuur?

 Gebruik het SWP als basis bij een vergadering  Noteer langdurende afspraken (langer geldig dan 1 jaar) in het SWP  Koppel eventueel terug (via mail of op een volgende vergadering)  Verwijs naar het SWP bij vragen.  …

 Denk na over hoe het SWP een handleiding kan zijn voor de nieuwe leerkrachten / stagiairs  Aanduiden van belangrijkste onderwerpen  Lijst met zeker te lezen onderwerpen  ABC van onze school  …

 Door het SWP up-to-date te houden vanuit het ontwikkelingsperspectief (Hoe wordt de school er beter van?) heb je ineens ook een document voor de inspectie (verantwoordingsperspectief).

 SWP kan een basis zijn voor een planmatige aanpak

1. Je vult het SWP aan met visie en afspraken. 2. Je vult aan met werkpunten. Deze komen vanuit: ▪ Door het bij elkaar brengen van afspraken in het SWP ▪ Omdat je start vanuit een integrale (volledige) structuur, zie je waar er nog niet aan gewerkt is (hiaten). ▪ Schoolzelfevaluaties ▪ Functioneringsgesprekken ▪ Vergaderingen ▪ Schooldoorlichting  Zo kan je ook werkpunten voorlopig “wegschrijven”.

3. De werkpunten komen in een prioriteitenplan. ▪ Plan niet te veel prioriteiten! 4. Het prioriteitenplan wordt uitgevoerd. ▪ Prioriteitenplan is draaiboek van het jaar. 5. De nieuwe afspraken komen in het SWP 6. …

1. Bepaal doel, doelgroep en vorm 2. Bepaal inhoud en werkwijze ▪ Welke structuur? ▪ Hoe beschikbaar stellen? (op server, website, papier …) 3. Verzamel al wat bestaat ▪ Spreid het in de tijd: Wanneer? Wie? Hoe? 4. Hiaten zoeken en aanvullen 5. Leg het up-date-proces vast.

 Als je wilt dat leerkrachten het SWP raadplegen, moet het up-to-date zijn!  Bedenk een cyclisch en systematisch proces  Een jaarlijkse aanpassingslijst (vb. lestijdenpakket, schoolreglement, nascholingsplan)  Na vergaderingen SWP aanpassen ▪ Nieuwe afspraken ▪ Open vragen / werkpunten  Wie doet dit? Wanneer doe je dit?

 Duid aan wat niet up-to-date is!  Een frustratie maar ook een geruststelling: Een SWP is nooit af!  Het SWP is niet het doel, wel het proces erachter: de schoolwerkplanning

 Voorbeeld

 Syntheseblad met samenvatting  Zorg dat het leesbaar is => werkinstrument!  Opsommingen  Schema’s  Verwijzingen naar uitgebreidere documenten

 Het SWP moet beschikbaar zijn:  Overal, altijd, gemakkelijk te raadplegen  Hoe? (Server, database, website …)  De leerkrachten moeten de structuur kennen:  Een simpele handige structuur kiezen  Bespreken van de structuur op PV  Gebruiken bij vergaderingen (vb. agenda, verwijzen …)  Gebruiken bij bijlagen

 Gebruik interne verwijzingen (zie ook …)  Inhoudsopgave, tabbladen …  Informatiseer (Word-document, server, website…) Voorbeeld in MS Word:  Zoekfunctie (ctrl + F)  Automatische inhoudsopgave  Automatische documentstructuur  Eindermarkeringen aanbrengen (ctrl + Enter)

 Zo volledig mogelijk  Een transparante en handige structuur  Veel mee werken  Op bijlagen  Bij verwijzingen  Als structuur voor de personeelsvergadering  Mapjes op je computer / server  Geen enkele structuur is perfect  verwijzingen