De eerste stap om te komen tot een inrichting van de sector Techniek.
2017 Elke leerling doet examen volgens het vernieuwde programma
2015 Elke leerling start in klas 3 met het vernieuwde programma Examen vmbo –> doorstroom mbo Examen mbo n2 –> arbeidsmarkt
2014 De school richt methode en inventaris in volgens het vernieuwde programma Examen vmbo –> doorstroom mbo Examen mbo n2 –> arbeidsmarkt Instroom 3e jaar vmbo
2013 De school maakt keuzes voor zijn inrichting volgens het vernieuwde programma Examen vmbo –> doorstroom mbo Examen mbo n2 –> arbeidsmarkt Instroom 3e jaar vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Agenda Plenair Even het geheugen opfrissen Kern, profiel, keuze: stand van zaken Syllabi en handreikingen Pilotscholen Licenties Tijdlijn Uitwerking naar Markland In subgroepen per sector vragen beantwoorden
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs en beroepspraktijk zijn doorontwikkeld Dalende leerlingaantallen: organiseerbaarheid onder druk Focus maatschappij op AVO-route Maatwerk en versnippering: vmbo tot containerbegrip Discussies vroeg of later kiezen -> LOB onmisbaar
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Doelen Toekomstbestendig: - organiseerbaar - ontwikkelingen mbo en arbeidsmarkt Herkenbaar en overzichtelijk Verbeterde aansluiting vervolgopleidingen Vmbo = fundament beroepskolom
Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma Min 4 Keuzedelen Schoolexamen PROFIEL 4 Profieldelen Centraal examen KERN
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Kern Drie delen A: Algemene kennis en vaardigheden B: Professionele kennis en vaardigheden C: Loopbaanoriëntatie en -begeleiding LOB: leerling is in staat zijn eigen loopbaanontwikkeling vorm te geven en kan dat bewijzen
ec zw te is Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma Kernprogramma = hart van de sector In elke sector wordt één kernprogramma aangeboden… ec zw te is … altijd in combinatie met profiel- en keuzedelen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Keuzedelen Bij elk profiel meerdere keuzedelen, waardoor smalle en brede programma’s mogelijk zijn School biedt leerling de keuze Ten minste vier keuzedelen: drie landelijk ontwikkelde, één vrij keuzedeel (verantwoording achteraf) Keuzedelen op de website
Syllabi en handreikingen Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Syllabi en handreikingen Syllabuscommissies (per profiel) worden voor zomervakantie samengesteld. Elke commissie 4 vmbo-docenten, voorzitter uit mbo. Syllabi worden door CvE ontwikkeld. Start augustus 2013 Handreikingen worden door SLO ontwikkeld. Start augustus 2013 Handreiking LOB komt na zomervakantie
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Pilotscholen 40 scholen starten in augustus 2013 met leerlingen in de derde klas, doen examen in mei 2015 Namen scholen staan op de website. Ervaringen van scholen worden verzameld en gepubliceerd onder ander in schoolportretten op de website Om goede start mogelijk te maken wordt voor de zomervakantie nog een quick scan op lesmateriaal uitgevoerd. Doel: opsporen witte vlekken. Resultaat voor iedereen beschikbaar via website Overleg inspectie
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo ‘2 losse eindjes’ Licenties Discussie loopt. OCW heeft scenario’s die besproken worden met directeuren en bestuurders om na te gaan welke consequenties welk scenario heeft Examineren Nog geen beslissing genomen over vorm van het examen (CSPE of PvB) en moment van examinering
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Tijdlijn Mei 2013: concept examenprogramma Intersectoraal Augustus 2013: start pilot cohort 1 (leerjaar 3) Augustus 2014: start pilot cohort 2 Mei 2015: eerste examens (cohort 1) Augustus 2015: start nieuwe examenprogramma’s alle scholen Mei 2017: uitstroom leerlingen volgens nieuw programma 1 2 3 4 5 6 Augustus 2013 Augustus 2014 Augustus 2015 Augustus 2016
Uitwerking op schoolniveau Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Uitwerking op schoolniveau Uitgangspunten vanuit de landelijke organisatie: Keuzedelen en profieldelen zijn even groot 4 profieldelen + 4 keuzedelen in 24 uur beroepsgericht Minimaal 4 keuzedelen in het SE waarvan min. 3 uit lijst Op school : - Totaal X uur beroepsgericht - Mogelijk ruimte voor X/3 delen (profiel en keuze) - Klas 3 gelijk programma per profiel/sector ?? - Verschillen in klas 4 ??
Profielen in Techniek Techniek Bouwen, wonen, interieur Produceren, installeren, energie Transport & logistiek Timmerman, Elektriciën, Metselaar, Automonteur, Schilder, Draaier, Loodgieter, Lasser, Constructiebankwerker, Fietsenmaker, Elektronicus, Meubelmaker, etc.
Landbouwmechanisatie Mobiliteit & Transport Schoolexamen (min 4) Personen- en bedrijfswagens Transport Bedrijfswagens Schade Tweewieler Non road motoren Carrosseriebouw Landbouwmechanisatie Centraal examen Motoronditie testen Wielophanging carrosserie Verlichting comfortsysteem Transport Mobiliteit & Transport
Bouwen, wonen, interieur Schoolexamen (min 4) Constr. aansluit. en afwerking Bouwk. onderh. en renovatie Bouwmethoden Schilderen spuiten metalen Bouwrijp en woonrijp maken Schoon-metselwerk Gevelopeningen Bijz. metselwerk Onderhoud schilderwerk Terreinafwerking Schilderen afw. hout en steen Daken en kapconstructies Scheidingswanden Glas Interieurontwerp en design Interieurbouw stands en betim. Vloeren Wandafwerking Meubelmaken Centraal examen Bouwproces en voorbereiding Bouwen vanaf fundering Hout en meubel verbindingen Design en decoratie Bouwen, wonen, interieur
Produceren, Installeren en Energie Schoolexamen (min 4) Plaat en constructiewerk Zonne en windenergie Procestechniek 1 Booglassen 2 Mobiele en draadl. communicatie Booglassen 1 Licht, geluid en beeld Dakbedekking Procestechniek 2 Koudetechniek CNC technieken Utiliteit installaties Water en sanitair Besturen en automatiseren 2 Werktuigk. en elektr. onderhoud Verspanende technieken Woon en kantoor technologie Nutsvoorzieningen Klimaat technologie Centraal examen Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden Besturen en automatiseren Installeren en monteren Produceren, Installeren en Energie
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Opdracht Te beantwoorden vragen: Welke uitstroomvarianten streven we na Welke delen worden in klas 3 (profiel/keuze) aangeboden, (wordt het een klas voor uitstroomvariant, profiel of sector) Welke keuzedelen kunnen wij niet aanbieden en waarom Welke keuzedelen vinden wij belangrijk en waarom Welke keuzedelen dienen (moeten) we aanbieden Geef de keuzedelen aan voor de varianten: 4, 5 of 6 keuzedelen Welke keuzedelen moeten gecombineerd aangeboden worden Moeten alle leerlingen van een variant dezelfde keuzedelen doen en waarom Welke keuzedelen kunnen/moeten in een of/of constructie