SOCIAL MEDIA Module 1 Ontwikkelen van onderdelen van

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Uw Onderwijsportal inrichten met PortalCMS Integratie > Profielen > Communicatie > Communities > Blogs > Referenties.
ontwerp - beheer - analyseer
BLOGGEN Op School.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Definitiestudie.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Wegwijs in social media land
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Internettoepassingen waarmee we niet (zo) bekend zijn
De kracht van MySolution
Chatten en Twitteren woensdag 14 maart Chatten en Twitteren Wat is “chatten” ? Chatten (van het Engelse to chat: kletsen, praten) is het voeren.
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Presentatie nieuwe media
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Facebook Zie de kansen!.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
Het nieuwe solliciteren:
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Online marketing Expert (in een week)
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Online filmpjes maken. (
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Iedereen gebruikt social media.
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
De sociale sportvereniging op internet Janne Kuipers
Sociale media. Wat zijn sociale media? Social media is een paraplubegrip voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Operationeel plan DIMAGINI
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Social media Namen: Leigh Cairo & Savannah Esajas Klas: 4FD
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Big Data.
Big Data.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

SOCIAL MEDIA Module 1 Ontwikkelen van onderdelen van informatie- of mediasystemen gebaseerd op social media Social media bij AmeRijck

Inhoud Waarom deze module? Opzet Basiskennis Rol van de ICT-beheerder

Waarom deze module? Social media zijn een vorm van informatie- of mediasysteem. Beheer van gebruik van social mediaplatformen is/wordt een taak van ICT. Bij het inrichten en gebruiken van social media komen veel technische zaken kijken.

Opzet De basis Wat zijn social media en hoe worden deze gebruikt? De inhoud Wat is de rol van een ICT-beheerder bij het opzetten en onderhouden van social media?

Basiskennis Wat zijn social media? Hoe worden social media gebruikt?

Wat zijn social media? Volgens www.wikipedia.org. 'Sociale media (…) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling.'

Wat zijn social media? Volgens www.social-media.nl. 'Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites. Met andere woorden, social media staat voor Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt.'

De geschiedenis van Social Media

De geschiedenis van Social Media

Social networks Sociale netwerken hebben als belangrijkste functies het aanmaken van een profiel, het delen van informatie en het toevoegen van vrienden. Facebook Hyves LinkedIn Friendster Google+

Location Based Services Location Based Services zijn netwerken waarop een gebruiker constant ergens ‘incheckt’ en zijn/haar volgers laat weten waar hij of zij op dat moment is. Foursquare Google Latitude

Reviewsites Er bestaan verschillende websites op het web waar klanten hun mening (‘review’) kunnen geven over producten en diensten. Reviewsites worden serieuzer genomen dan aanprijzingen van ‘experts’. Kieskeurig Zoover Tweakers

Weblogs (blogs) Weblogs (afgekort ‘blogs’) zijn oorspronkelijk ontstaan als onlinedagboeken met persoonlijke belevenissen van de schrijver. Tegenwoordig worden blogs ook zakelijk gebruikt. WordPress Typepad Blogger Tumblr Blogspot.com Dumpert.nl

Microblogging Sinds de introductie van Twitter is microblogging erg populair geworden. Net als bij weblogs zijn microblogs ook uitingen van persoonlijke ervaringen of van zakelijke bezigheden. Twitter Jaiku Plurk Pownce Numpa

Videosharing Naast het plaatsen van filmpjes kun je ook reageren op video’s en vrienden worden en toevoegen. YouTube Vimeo Dumpert

Fotosharing Naast het uploaden van foto’s kun je ook commentaar geven en foto’s van vrienden bekijken. Flickr Picasa Instagram

Wiki’s In een wiki werk je samen met anderen (wereldwijd of in je eigen taal) aan artikelen over elk mogelijk onderwerp. Het ‘sociale’ aspect van wiki’s is het delen en tot je nemen van kennis. Wikipedia

Nieuws Op sociale nieuwswebsites kan iedere bezoeker nieuws plaatsen. Ook kan elke gebruiker op nieuws stemmen. Het nieuwsbericht met de meeste stemmen komt boven aan de lijst te staan. NUjij eKudos Digg Mixx

Fora Op fora worden publieke discussies gevoerd. Bezoekers kunnen onderwerpen aandragen en reageren op onderwerpen van anderen. Bedrijven (en de verkeerde dingen die zij doen) zijn populaire onderwerpen van gesprek. Tweakers FOK.nl Viva.nl Socialmedia-forum.com

Marktplaatsen Een bijzondere vorm van social media zijn de marktplaatsen. Consumenten kunnen er elkaars producten (ver)kopen. Oorspronkelijk ging het vooral om tweedehands artikelen. Maar professionele handelaren bieden steeds meer nieuwe producten aan. Marktplaats eBay

Virtuele werelden Second Life Active Worlds Kaneva Habbo Hotel Virtuele werelden spelen in op de behoefte aan escapisme: het jezelf onderdompelen in een nepwereld waarin je via een avatar rondwaart. Je avatar kan dingen doen die in de fysieke wereld niet mogelijk zijn, zoals vliegen. Communicatie vindt plaats via chat of instant messaging. Sommige virtuele werelden hebben zelfs een economie. In Second Life kun je virtuele producten en diensten met Lindendollars afrekenen. Second Life Active Worlds Kaneva Habbo Hotel Nicktropolis Club Penguin

Voor- en nadelen Voordelen Nadelen Uitwisselen kennis en informatie Personen zijn makkelijk te vinden Snelle informele communicatie Laagdrempelig Groot publiek Privacy is moeilijk te handhaven. Misverstanden vinden makkelijk plaats door korte berichten met typfouten. Gaat nooit meer weg. Verslavend Wie is wie in het echte leven?

Hoe worden social media gebruikt? Privé Dat weet jijzelf als de beste. Zakelijk voor professionals Vergroten netwerk Vergaren informatie Zakelijk voor bedrijven Uitbreiding klantenservice Campagnes Branding Vergroten naamsbekendheid Vergroten vertrouwen

De rol van de ICT-beheerder Het vaststellen van de vraag of informatiebehoefte van de opdrachtgever. Het maken van een functioneel ontwerp voor een social mediaomgeving. Het maken van een technisch ontwerp voor een social mediaomgeving. Het maken van een plan van aanpak voor de uitrol van een social mediaomgeving. Realiseren van een testomgeving.

Het vaststellen van de vraag of informatiebehoefte van de opdrachtgever

Rolverdeling Marketing en communicatie ICT-beheer Wat gaan we doen met social media? Wat wil de markt? Wat willen wij met de markt? Wat doet onze concurrent? ICT-beheer Hoe moet het globaal gaan werken? Is er informatie-uitwisseling nodig tussen systemen? Zijn er specifieke gebruikers, eisen en wensen? Welke randvoorwaarden met betrekking tot (beveiligings)beleid zijn relevant?

Opbouw behoefteanalyse Opdracht Welke opdracht heb jij/hebben jullie gekregen op basis waarvan je een behoefteanalyse gaat doen? Aanleiding Wat is de reden voor het maken van een behoefteanalyse (in relatie tot social media)?

Opbouw behoefteanalyse Knelpunten Wat zijn knelpunten waarbij de inzet van social media kan helpen? Uitgangspunten Wat wordt of is er al gedaan met social media? Eisen en wensen Wat moet de nieuwe omgeving kunnen en wat zou makkelijk zijn?

Eisen en wensen (MoSCoW) M – MUST Dit moet de nieuwe omgeving kunnen om een succes te worden. S – SHOULD Het is belangrijk dat de nieuwe omgeving dit kan. C – COULD Wens. Het zou goed zijn als de nieuwe omgeving dit kan. W – WON'T Hieraan wordt in de nieuwe omgeving geen aandacht geschonken.

Social media specifiek Informatiebehoefte in eerste instantie vaak gericht op marketing en communicatie. In een organisatie wordt op persoonlijk niveau vaak al zakelijk gebruikgemaakt van social media. Maar bepaalt dit het vervolg?

Het maken van een functioneel ontwerp voor een social mediaomgeving

Wat is een functioneel ontwerp? Voor een toepassing ontwikkeld kan worden, moet er een idee zijn waarvoor het moet dienen en hoe het moet functioneren. Een functioneel ontwerp beschrijft de functionaliteiten die men in de toepassing wil hebben.

Voorbeeld functioneel ontwerp Voor een eenvoudige tekstverwerker zou de functionele analyse de volgende eigenschappen kunnen noemen. Het programma moet de mogelijkheid hebben om teksten te openen; teksten op te slaan; spellingcontrole uit te voeren; teksten af te drukken. Er wordt nog niets gezegd over welke toetsen voor verschillende functionaliteiten gebruikt moeten worden. En ook niet of er in verschillende vensters gewerkt wordt. Dat is onderdeel van het technisch ontwerp. Bron: www.wikipedia.org

Opbouw functioneel ontwerp Inleiding Achtergrondinformatie Opdrachtgever Aannemer Probleemstelling Functionele eisen Werkwijze Gegevensoverzicht

Rolverdeling Marketing en communicatie Welke informatie gaan we delen? Hoe presenteren we het? Hoe benaderen we de markt? Hoe krijgen we volgers, likes enzovoort? Welke platformen gaan we gebruiken?

Rolverdeling ICT-beheer Hoe moet de informatie worden weergegeven? Wie mag/moet gaan werken met de omgeving? Welke functionaliteiten moeten beschikbaar zijn?

Functioneel ontwerp Inleiding Achtergrondinformatie Opdrachtgever Waarom is dit functioneel ontwerp opgesteld? Bestaande ervaringen Voorbeelden van collega's, concurrenten of anderen Opdrachtgever Wie heeft de opdracht gegeven voor het opstellen van dit functioneel ontwerp? Aannemer Wie hebben dit functioneel ontwerp opgesteld?

Functioneel ontwerp Probleemstelling (voor ICT-beheerdeel) Hoe moet de informatie worden weergegeven? Statische informatie Lay-out en structuur Foto’s en films Standaardteksten (bijvoorbeeld een disclaimer) Dynamische informatie Artikelen, teksten en beschrijvingen Berichten Data van andere media of platformen Interactief App of andere toepassing Direct contact met fysiek persoon

Functioneel ontwerp Functionele eisen Werkwijze Gegevensoverzicht Hoe gaat de nieuwe omgeving gebruikt worden? Wie gaat/mag er informatie op zetten? Wie gaat/mag reacties verwerken? Wie gaat/mag reageren? Gegevensoverzicht Welke informatie gaat verspreid worden? Waar komt deze informatie vandaan? Welke technische vorm heeft deze informatie (bestandopbouw, structuur enzovoort)?

Gegevensoverzicht Gegeven Bron Vorm Overzicht beschikbare producten Afdeling Marketing Excelbestand Locaties Accessdatabase FAQ's Servicedesk Oracledatabase Bedrijfsinformatie Tekstberichten met opmaak en eventueel foto's

Het maken van een technisch ontwerp voor een social mediaomgeving

Wat is een technisch ontwerp? Een technisch ontwerp bepaalt: hoe een systeem zich aan de gebruiker presenteert; hoe gegevens moeten worden ingevoerd; hoe gegevens worden vastgelegd; hoe gegevens worden verplaatst en uitgewisseld. Bron: ICT-kennisbank.nl

Het technisch ontwerp Inleiding De toepassing in kaart gebracht Algemene beschrijving Achtergronden Probleemstelling De toepassing in kaart gebracht Beschrijving van de toepassing Plaats van de toepassing binnen de bestaande infrastructuur Technische randvoorwaarden

Overzicht technische infrastructuur

Het technisch ontwerp (vervolg) Overzicht technische opbouw Technische implementatie Platform(en) Software Koppelingen

Keuze platform Facebook Twitter YouTube Google+ Yammer Flickr …   Facebook Twitter YouTube Google+ Yammer Flickr … Productoverzicht Demofilmpjes Gebruikersnetwerk Communicatie met de helpdesk FAQ's Bekendmaken storingen etc. Foto's en filmpjes van opgeleverde projecten

Het technisch ontwerp (vervolg) Configuratie Installatie Configuratie en systeeminstellingen Invoer/instellen basisgegevens Gebruikersgroepen Policies en rechten per groep Gebruikers per groep

Gebruikers en gebruikersgroepen   Afdeling Marketing Directie Servicedesk Productontwikkeling Iedereen Jan Korneel X X  Willem van der Laan Wim de Korte Jan Pieter Bos Jan Kees van Voren Groep Beschrijving Afdeling Marketing Medewerkers van de afdeling Marketing Directie Servicedesk Medewerkers van de servicedesk Productontwikkeling Medewerkers van de afdeling R&D Iedereen Alle gebruikers van een social mediaplatform (de hele wereld)

Rechten per groep Marketing afdeling Directie Servicedesk   Marketing afdeling Directie Servicedesk Prodcut ontwikkeling Iedereen Afdeling ICT Productoverzicht C C  U  M Demofilmpjes U Gebruikersnetwerk Communicatie met helpdesk FAQ's Bekendmaken storingen etc. Foto's en filmpjes van opgeleverde projecten C = aanmaken en wijzigen (create) U = gebruiken (use) M = beheer

Het technisch ontwerp (vervolg) Inrichting Schermen en functionaliteiten Logica/automatische af- en behandeling Rapporten en overzichten

Social media specifiek Foto- en videobestanden Formaten Informatie in bestanden Conversie Auteursrechten Koppelingen tussen platformen Uitwijk/Fall-backscenario’s Rechten, groepen en accounts

Het maken van een plan van aanpak voor de uitrol van een social mediaomgeving

Wat is een plan van aanpak? Een plan van aanpak beschrijft: Wat gaan we doen? De op te leveren producten met de daaraan gestelde eisen worden vastgelegd. Deze eisen hebben betrekking op de functie, de kosten en de planning.

Het plan van aanpak Opdracht Op te leveren producten en resultaten Per product: omschrijving, benodigde middelen, verantwoordelijke en uitvoerende Beperkingen en projectgrenzen Planning Kosten Risico’s

Op te leveren producten Per product: omschrijving, benodigde middelen, verantwoordelijke en uitvoerende Product/Functie Taak Verantwoordelijke Uitvoerende Middel Per eenheid Aantal Totaal 1 Productoverzicht Aanmaken omgeving op social mediaplatform Hans Merel Uren € 35,00 2 € 70,00   Aanmaken groepen en gebruikers 3 Functie 1.1: Plaatsen planning Aanmaken benodigde pagina's 1 € 35,00 Instellen lay-outpagina's Ron € 35,00 0,25 € 8,75 Instellen rechten Gerard Controle werking 0,5 € 17,50 Maken gebruikershandleiding Ellen

Beperkingen en projectgrenzen Wat valt wel onder het project en wat niet? Voorbeeld Dit project richt zich op het inrichten van een omgeving voor maximaal 25 gebruikers. Het opleiden van de gebruikers en het ondersteunen van het gebruik valt buiten dit project.

Planning Wanneer zijn welke hulpmiddelen nodig? Wanneer is bepaalde capaciteit nodig? Wanneer zijn bepaalde producten klaar? Wanneer is bepaalde functionaliteit beschikbaar? Wanneer gaan we het ‘live’ zetten?

Kosten Bouwkosten Beheerkosten Benodigde hulpmiddelen (o.a. software, hardware, speciale accounts) Uren/arbeid Afschrijving overige gebruikte hulpmiddelen (o.a. computer, internetverbinding) Aanschaf speciale apps Ad-words enzovoort Beheerkosten Benodigde hulpmiddelen Afschrijving overige gebruikte hulpmiddelen Ad-words enzoovoort Kosten gebruik platform en/of speciale functies of apps

Het realiseren van een testomgeving

Testen Controleren of product of systeem voldoet aan opgegeven specificaties.

Testrapportage Beschijft: Voor de test Na de test Wat gaat getest worden? Hoe gaat getest worden? Welke uitkomsten worden verwacht? Na de test Wat waren de uitkomsten? Verschillen tussen verwachting en echte uitkomst.

Testrapportage Specificatie van te testen functies Functietest Te testen functionaliteit Testscenario Testinput Verwachte werking/output Werkelijke werking/output Conclusie Totaaloverzicht uitgevoerde testen Samenvatting geconstateerde fouten Eindconclusie

Testevaluatie Verschillen tussen verwachte uitkomst en testresultaten. Bij verschil afwegen: Verschillen/fouten zijn zo groot dat deze hersteld moeten worden voordat het project verder gaat. Verschillen/fouten beperken zich tot onderdeel van het systeem. Dit onderdeel moet hersteld worden. Voor de andere onderdelen gaat het project verder. Verschillen/fouten zijn zeer klein en niet storend. Deze moeten wel opgelost worden, maar project kan verder. Het nieuwe systeem werkt beter dan verwacht. Het project kan doorgaan.

Volgende stap Module 2 Implementeren van een informatiesysteem gebaseerd op social media