Wat is uw talentfilosofie. Prof. Dr

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Evaluatie van mentorprojecten
Een echte vriend is iemand die vooruit stapt wanneer de rest
De Toegevoegde Waarde van digitale kaarttafels Geo-informatie op Tafel, 17 oktober 2013 Peter Pelzer.
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Ondernemen in de praktijk
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Blijf bij mij Jolink.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Workshop creatief brainstormen
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Presentatie, deelpagina over mijn fantasie, mijn animatie liefde
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Peter Strawson.
Verslag Engage 4 Results Café Data Quality. Welk type data (klantendata / productdata / transactionele data / …) heeft binnen uw bedrijf een kwaliteitsprobleem?
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Leiderschap.
COMPETENTIEONTWIKKELING
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
De HR-Businesspartner als servant-leader
Ik zou je graag enkele dingen willen zeggen…
27 januari 2011.
Zij alleen…...
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
© de vries business consultancy, 2008
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Interpreteren van data
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Strategische communciatie in organisaties
Met handen en voeten geloven 1
Voor Aranka... Van Aart.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
Visie & Strategie.
ArchiValue: de APG-Case
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Iedereen is context driven!
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Naar een optimaal HR - beleid
UVW LinkedIn Presentatie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Een frisse blik op talent management Prof. Dr
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
What is the meaning of? Student centered learning
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Wat is uw talentfilosofie. Prof. Dr Wat is uw talentfilosofie? Prof. Dr. Nicky Dries Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Vlerick HR Day, 12 juni 2013

0/2?

‘Talentmanagement’ als concept Hype Aantrekkelijkheid y Onderbouwing ‘Evidence’

Aan academische zijde… Talent management has always seemed to me to be a tricky subject. It is at risk of becoming mere hyperbole, as in ‘the War for Talent’, or of becoming the fad of the conference circuit because the term lacks a clear definition. Proposed definitions are, at worst, a mélange of different concepts strung together without a clear statement of what is meant by talent and how we might manage it. y (Reilly, 2008, p. 381)

Aan academische zijde… y (Dries, 2013)

Aan academische zijde… (1) TM als verzamelnaam voor typische HR-praktijken (nl. rekrutering, ontwikkeling, performance management,…); (2) TM als personeels-/successieplanning (nl. ‘de juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment’); (3) TM als ‘topgrading’ (nl. enkel de beste 10% aanwerven voor elke job in de hele organisatie); (4) TM als ‘portfolio’-aanpak t.o.v. personeelsplanning (nl. ‘A players in A positions’, ‘B players in B positions’, ‘C players in C positions’ = meer kosteffectief dan 3); (5) TM als sterktebenadering op people management (nl. elke WN helpen zijn/haar volste potentieel te verwezenlijken). y (Dries & Sels, 2013)

In de praktijk… Ik herken talent wel als ik het zie. Dus alsjeblieft niet afkomen met al die tools en procedures! Als je iemand identificeert als talent, wordt dat uiteindelijk ook zo (het is een self-fulfilling prophecy). Als je tegen iemand zegt dat ie een talent is, gaat die stoppen met ervoor te werken (dus niet zeggen!). Je kan als organisatie écht niet tegen mensen gaan zeggen dat je ze niet als ‘een talent’ beschouwt…

In de praktijk… Ik vind dat eigenlijk verschrikkelijk. ‘High potentials’ dat... dat zou inhouden dat al de rest low potentials zijn. Dat is echt een vies woord vind ik. Net zoals talent. Het is gewoon een heel moeilijke materie om te benoemen. “Talent, hoezo? Ik zit er niet bij, dus ik heb geen talent?” Mensen gaan nooit weten van “kijk, ik ben een talent dat wordt bekeken of gevolgd”. We gaan het altijd zodanig in de activiteiten verweven dat het niet mag opvallen. Vandaar ook dat ik mijn deur toegedaan heb. Dat zou een bom zijn die hier ontploft. Het probleem, we kunnen ze perfect detecteren, we weten op een bepaald moment waar ze zitten, maar we doen er niks mee. y Verloopcijfers van onze talenten op jaarbasis? Ah nee, dat is eigenlijk wel een goed idee om dat eens bij te houden. (Dries & De Gieter, 2013)

In de praktijk… 75% van organisaties wereldwijd ziet talentmanagement als één van de topprioriteiten voor HR; Slechts 20% hiervan slaagt er echter in om een specifieke definitie van talentmanagement te geven; 30% ziet talentmanagement meer als een manier van denken (‘mindset’) dan als een concrete set van praktijken of initiatieven; Volgens 53% is iedereen in de organisatie ‘een talent’; 40% gebruikt jobprestatie als het voornaamste criterium voor talentidentificatie. y (Silzer & Church, 2010)

(= talentfilosofie!) Basisassumpties Tools en praktijken  strategie! Om resultaat te boeken moet je op voorhand concrete doelstellingen definiëren. Vooraleer je een talentmanagementbeleid kan invoeren moet je een standpunt innemen over wat ‘talent’ (wel en niet) is. Om te weten of je talentmanagementbeleid werkt, moet je aan baseline-, proces- en uitkomstmeting doen. Je moet dan wel eerst weten wat je wil meten! (= talentfilosofie!) y (Dries & Sels, 2013)

Belangrijke vragen voor organisaties Wat is ‘talent’ voor ons (niet)? Wat voor soort talent hebben we nodig? Wat voor soort talent hebben we al? Wat is voor ons de meerwaarde van talentmanagement bovenop onze bestaande HR-praktijken? Wat betekent voor ons ROI in ons talentmanagementbeleid? (Dries & Sels, 2013)

Diversiteit  principes Talentmanagement kent veel verschillende verschijningsvormen. Deze diversiteit draagt bij aan de verwarring (wat is het nu eigenlijk?), maar we kunnen eruit leren wanneer we er onderliggende principes uit gaan distilleren! y (Dries & Sels, 2013)

Data Comparatieve analyse van 20 cases (grote multinationals) o.b.v. beleidsdocumenten; Semi-gestructureerde interviews met 98 mensen die een actieve rol speelden in het talentmanagementbeleid van hun organisatie (nl. HR directors, HR managers, CEO’s, vakbondsafgevaardigden, ‘talenten’ zelf); Survey data van +700 organisaties over hun talentfilosofie en –praktijken; Surveydata van +1200 ‘talenten’ over hun beleving van die praktijken; Een lijst van +5000 spontane associaties die HR managers van over de hele wereld hebben met ‘talent’. y

1. Wat is talent voor ons (niet)? y (Dries & Sels, 2013)

1. Wat is talent voor ons (niet)? Aard  persoon vs. persoonskenmerk Prevalentie  zeldzaam vs. iedereen Ontstaan  aangeboren vs. ontwikkeld Meting  capaciteiten vs. motivatie ‘Draagbaarheid’  overdraagbaar vs. contextspecifiek y (Dries & Sels, 2013)

2. Wat willen we ermee bereiken (ROI)? ‘Utilitaire’ uitkomsten Verhogen prestatie/productiviteit Verhogen inzet/motivatie Verminderen verloopintentie Aanmoedigen samenwerking Versterken reputatie ‘Deontologische’ uitkomsten Verhogen welzijn/tevredenheid Verhogen zelfvertrouwen Bewaken stress-/burnoutrisico’s Aanmoedigen zelfverwezenlijking Versterken passie voor het werk y (Dries & Sels, 2013)

3. Wat willen we erin investeren? Om ROI te kunnen beoordelen, moet je natuurlijk eerst goed weten wat je wil en kan investeren (en dit ook meten) in termen van ! Bijvoorbeeld: Percentage van totale ‘operating cost’ dat besteed wordt aan talentmanagement; Aantal FTE’s (HR, hoger management) ingeschakeld in talentmanagementbeleid; Verwachte workload voor lijnmanagement; Budget voor TM vergeleken met directe concurrenten in de ‘war for talent’. geld/tijd/energie y (Dries & Sels, 2013)

4. Welke strategische keuzes maken we? HR focus  selectie vs. ontwikkeling van talent Wervingsstrategie  extern (‘buy’) vs. intern (‘make’) Verdeling van middelen  egalitair vs. merit-based Nominatie  zelf (bottom-up) vs. andere (top-down) Standaardisatie  objectief vs. subjectief Transparantie  openheid vs. strategische ambiguïteit y (Dries & Sels, 2013)

Talentfilosofie model Basisassumpties over ‘talent’ Strategische keuzes: HR focus Wervingsstrategie Verdeling middelen Nominatie Standaardisatie Transparantie Beoogde doelstellingen ROI Beschikbare tijd, energie, budget y Baseline- meting Proces- meting Uitkomst- meting (Dries & Sels, 2013)

Vragen? Contacteer mij: nicky.dries@econ.kuleuven.be +32.16/32.68.68.