Hoe komt de krant tot bij de lezer? Het verhaal van Het Belang van Limburg en Gazet Van Antwerpen
De krant wordt gedrukt… de eerste editie van Het Belang van Limburg wordt gedrukt vanaf 23.00 uur, dit zijn de kranten voor buiten Limburg, de tweede editie wordt nadien gedrukt, en is bestemd voor verdeling in Limburg.
De krant kan twee wegen volgen: verdeling via bpost, verdeling via het distributiecentrum van AMP / Distrilim.
Verdeling via BPOST
Bpost beschikt over een eigen kantoor in het drukcentrum te Beringen.
De kranten zijn gedrukt en nu? de gewone briefwisseling komt mee naar Beringen, in Beringen maken de medewerkers van Bpost de rondes klaar van de gewone briefwisseling, de kranten worden in ijzeren karren gelegd.
Alles mooi verdeeld? De vrachtwagens worden gevuld met de gewone postbedeling en de kranten. Het drukcentrum in Beringen is eigenlijk een voorsorteercentrum voor de volgende kranten: Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, Het Nieuwsblad (editie Limburg). Deze kranten worden allemaal in Beringen gedrukt.
Wanneer vertrekt Bpost in Beringen? Bpost Limburg bestaat uit 11 ritten, Deze vertrekken tussen 03.00 uur en 03.45 uur naar 44 uitreikingskantoren, Tussen 04.00 uur en 05.30 uur komen ze aan in de uitreikingskantoren. Wanneer krijgen de mensen hun krant in de bus? weekdag voor 07.30 uur, zaterdag voor 10.00 uur.
Verdeling via krantenwinkels, grootwarenhuizen, tankstations, …
Dan gaan ze naar het verdeelcentrum van AMP/ Distrilim in Ham. De 1ste editie van Het Belang van Limburg wordt vanaf 23.00 uur gedrukt in Beringen. Als deze gedrukt zijn, worden ze klaargemaakt voor transport en verlaten ze het drukcentrum in Beringen rond 01.00 uur. Dan gaan ze naar het verdeelcentrum van AMP/ Distrilim in Ham.
Wie is AMP/ Distrilim? Verdeelt ongeveer: 300 krantentitels, meer dan 5000 magazines. Worden geleverd aan 580 verkooppunten: zelfstandige krantenwinkels, kiosken, Press Shop, grootwarenhuizen, benzinestations.
Ligging distributiecentra AMP / Distrilim AMP Vlaanderen Wilrijk AMP West-Vlaanderen Oostkamp Vlaams Brabant - Limburg Ham Wallonië EST Grace Hollogne AMP Wallonië Jumet Brussel
De werking van Distrilim met grote vrachtwagens worden kranten en tijdschriften aangebracht, deze worden in Ham op een paar uur tijd verwerkt en verdeeld in bakken, de bakken worden dan in kleinere vrachtwagens gebracht naar de verkooppunten. Vanuit Ham worden 650 verkooppunten bediend en nog eens 350 verkooppunten die elders verdeeld worden.
Vanaf 01.00 uur: De kranten zijn gedrukt en nu? de kranten worden geteld, gestapeld, gebonden en verpakt, ze worden verzendklaar gemaakt, op de kade klaargezet en geladen in de vrachtwagen, ze worden in 4 groepen (de edities) naar Ham gebracht. De 1ste editie staat klaar om 01.00 uur. De 2de editie staat klaar om 01.50 uur. De 3de editie staat klaar om 02.30 uur. De 4de editie staat klaar om 03.15 uur.
Tussen 01.15 uur en 03.00 uur de rit van Beringen naar Ham duurt 10 minuten, de kranten komen aan in het distributiecentrum. De chauffeur lost de kranten in het magazijn van AMP/ Distrilim.
Tussen 02. 00 uur en 03. 00 uur komen 90% van alle kranten binnen Tussen 02.00 uur en 03.00 uur komen 90% van alle kranten binnen. De kranten worden in groene bakken gelegd, verdeeld volgens de verschillende winkels.
Vanaf 03.15 uur moeten de eerste chauffeurs kunnen vertrekken voor hun rit.
Alle bakken worden vergezeld door een mapje met informatie voor de winkeliers. Vervolgens laadt de chauffeur zijn vrachtwagen met bakken gevuld met kranten en eventueel tijdschriften.
Hoe weet de chauffeur welke bakken voor welke winkel zijn Hoe weet de chauffeur welke bakken voor welke winkel zijn? Dit komt door de code op de bak, elke winkel en rit heeft zijn eigen code. XL03 staat voor: ritnummer XL en klantnummer 01
Vanaf 03.15 uur: De kranten verlaten Ham. elke chauffeur vertrekt met zijn vrachtwagen richting de krantenwinkels, grootwarenhuizen, tankstations, … elke chauffeur heeft per rit 15 à 20 klanten, de chauffeur krijgt een rittenblad. Hierop staan al zijn winkels aan wie hij moet leveren en hierop noteert hij: hoe laat hij toekomt bij de winkel; hoeveel bakken er geleverd worden en hoeveel er mee terug gaan.
Informatie kan ook digitaal: sommige uitgevers willen dat de groene bakken gescand worden, de chauffeur scant de bakken als zij het distributiecentrum verlaten en hij scant de bakken opnieuw als hij aankomt bij de klant, het scanningsapparaat stelt het uur vast dat de chauffeur aankomt bij de winkeliers.
Voor 05.00 uur Tegen 03.15 uur vertrekken de eerste chauffeurs en komen rond 04.00 uur aan in de winkels. Dan begint het werk voor de winkelier. AMP
Als de chauffeur ter plekke aankomt zijn er drie mogelijkheden: de transporteur levert in een hal, afgescheiden van de winkel, de transporteur levert via een aparte ruimte, buiten aan de winkel is er een speciale bak of container voorzien.
De winkelier gaat aan de slag: Onder de bakken staan wieltjes, daardoor zijn deze bakken gemakkelijk verplaatsbaar.
Controle van de levering: Dit gebeurt aan de hand van de documenten in het rode mapje. De geleverde kranten en tijdschriften worden vergeleken met de verzendnota.
Wanneer de nieuwe kranten in de winkel komen en uitgestald worden, worden de oude kranten en tijdschriften verzameld.
De onverkochte kranten en tijdschriften worden geteld. De winkelier moet een document invullen waarop hij de aantallen aangeeft van de niet verkochte goederen. Hij kan deze lijst ook via een internet-toepassing doorgeven. Lege verzendnota!!!
Ook lege bakken gaan mee terug. De handelaar legt alle onverkochte goederen in de groene bakken en sluit deze af. In het rode mapje wordt de onverkochte lijst gestoken indien deze via papier is ingevuld. De chauffeur neemt bij de levering van de nieuwe bakken de retourbakken mee terug. Deze worden door de winkelier geplaatst waar de chauffeur de nieuwe bakken levert. Ook lege bakken gaan mee terug. Lege verzendnota!!!
Wat wordt er in Ham gedaan met de retourbakken? de bakken worden geopend, de barcode van de bak wordt gescand, de artikelen in de bak worden ook gescand. Wat gebeurt er met de retourgoederen? een deel gaat terug naar de uitgevers, het andere deel wordt gerecycleerd.
De onverkochte lijst wordt gecontroleerd door de distributeur (dit gebeurt aan de hand van de gescande bakken). Van de gescande goederen wordt een lijst gemaakt, ‘de onverkochte staat’. De handelaar ontvangt een onverkochte staat die hij kan controleren met hetgeen hij ingevuld heeft.