1 Praktische Opdracht Een actueel sociaal probleem Versie 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Doublet deel 1 – de basis.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Discipelschap.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Voorbereiding Clubbridge Les 4 SA en alerteren VC LES 4 Versie
Presenteren voor starters
Start.
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Mijn kind, Ik ben de Roos van Saron Hooglied 2,1 Zang : Betty Middler
Beoordelen van docenten loont de moeite!
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1. Levensbeschouwing en communicatie
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Les 3: Verkeer TOETS.
Centrummaten en Boxplot
Even voorstellen : Groep 3b
JOUW WERELD MIJN WERELD
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Transcript van de presentatie:

1 Praktische Opdracht Een actueel sociaal probleem Versie 2011

2 Een actueel sociaal probleem Korte inhoud van de PO “Een Actueel Sociaal Probleem” Je kiest aan het begin van het jaar een sociaal probleem Je volgt het hele studiejaar kranten of opiniebladen Je verzamelt alle artikelen over het probleem Je analyseert die artikelen met de begrippen die je geleerd hebt Je doet dat in schema’s die steeds verder aangroeien Aan het eind van de cursus breng je alle informatie in een werkstuk samen

3 Een actueel sociaal probleem Onze PO is gesplitst in 5 deel-PO’s Iedere kleine deel-PO wordt beoordeeld De leraar kan op tijd ingrijpen als het verkeerd gaat Je levert artikelen met analyseschema’s in bij PO2 en PO4 De beste leerlingen hoeven het afsluitende (synthese-)werkstuk niet te maken, maar worden ‘nakijkers’ van de vijfde PO

4 Een actueel sociaal probleem Wat doe je achtereenvolgens in het jaar: 1. Een sociaal probleem kiezen 2. Uitzoeken wie bij het probleem betrokken zijn: de actoren 3. Uitzoeken welke waarden en belangen die actoren hebben 4. De achtergronden van het probleem beschrijven 5. Uitzoeken vanuit welke waardensystemen de actoren denken 6. Uitzoeken welk beleid wordt gemaakt 7. Een werkstuk maken waarin ontwikkelingen rond dit probleem in een jaar worden beschreven

5 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Wat is een sociaal probleem? (De kenmerken van Schuijt) 1. Het gaat om grote groepen 2. Die hebben er last van 3. Het is verstrengeld met andere problemen 4. Het gaat hen boven hun macht: de politiek moet ingrijpen 5. Er is een voortdurend debat over 6. De overheid maakt beleid om het aan te pakken 7. Het probleem is hardnekkig, het keert steeds terug Les-PO

6 Je levert een a-viertje tekst met dit formulier in Gebruik een plastic mapje dat aan twee kanten open is Je voegt een lijst van verzamelde artikelen toe (koppen, data, bron) De leraar kruist op je formulier aan wat er fout ging Je mag deze PO verbeteren Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO PO-1

7 Je levert een a-viertje tekst met dit formulier in Gebruik een plastic mapje dat aan twee kanten open is Je voegt een lijst van verzamelde artikelen toe (koppen, data, bron) Je voegt 5 artikelen toe Met 5 groeischema’s Je mag deze PO verbeteren Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO PO-2

8 Deze actoren (betrokken groepen) brengen we in beeld in de Driehoek SE: overheid maatschappelijk markt middenveld Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO

9 overheid maatschappelijk middenveld markt Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO In de Trias zitten alleen georganiseerde groepen

10 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO overheid lagere overheid maatschappelijk markt middenveld Een sociaal probleem ontstaat meestal bij een van de twee onderste groepen, soms bij een lagere overheid Zij verwachten dat de overheid dat probleem aanpakt Ze lobbyen bij de overheid en willen dat die hun belangen en waarden in haar beleid betrekt

11 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Dit schema is het hart van je PO-2, PO4 en PO-5. - Je gebruikt het schema om je krantenartikelen te analyseren: -In PO2 vul je de kolommen tot en met waarden in, in PO4 vul je het hele schema in en je gebruikt je schema’s om PO-5 te schrijven Het groeischema: PO-2 PO-4

12 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Het loont de moeite langere artikelen te gebruiken: Zodra je de 4 rijen overschrijdt, telt je artikel voor 2 artikelen Als je er 8 overschrijdt geldt het voor 3 artikelen Langere artikelen hebben vaak meer inhoud. Zorg er dus voor dat je geen korte artikelen hebt. Zorg er ook voor dat je meteen artikelen zoekt waarin informatie te vinden is wat de overheid (respectievelijk tweede kamer- fracties van partijen of regering) voor maatregelen voorstellen of uitvoeren! Het groeischema: PO-2

13 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Je noteert de actoren in de eerste drie kolommen Het groeischema: PO-2

14 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Niet-georganiseerde groepen hoeven niet verder te worden ingevuld: ze hebben geen invloed op beleid nvt

15 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Je vult nu de Belangen en Waarden van het groeischema in. Hier volgen nog eens de belangrijkste omschrijvingen PO-2

16 belangen = voordelen die groepen mensen hebben of voordelen die ze nog willen bereiken vaak materieel korte termijn concurrentie worden steeds ingewisseld voor nieuwe je verbetert je positie Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO

17 waarden = diepliggende drijfveren van groepen mensen die ze - vaak hun hele leven lang - nastreven (en waarvoor ze zelfs hun belangen opzij willen zetten) vaak niet-materieel lange termijn: vaak het hele leven in verheven taal te omschrijven Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO

18 idealen = waarden die groepen mensen willen laten gelden voor iedereen in een betere wereld positief: deze zijn belangrijk voor politieke partijen negatief : ze zijn gevaarlijk als groepen daarvoor anderen willen uitschakelen Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO

19 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Je maakt 5 schema’s bij 5 artikelen De leraar kiest een artikel met schema uit ter beoordeling PO-2 Dit deel invullen voor PO2

20 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Hulp bij het invullen Dit blad downloaden, het helpt je met veel vragen

21 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO VAP-groepen: vakbonden actiegroepen politieke partijen zij komen op voor anderen: ze komen op voor hun belangen, maar alleen als dat in de waarden van de vap-groep past

22 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Algemeen Belang Alle bewindslieden en hun ambtenaren en diensten komen op voor het algemeen belang Bewindslieden: ministers/staatssecretarissen/ gedeputeerde staten burgemeesters/wethouders Ambtenaren Diensten (politie, justitie enz) Het hokje voor “Algemeen Belang” in het groeischema hoeft alleen maar te worden aangekruist Pas bij beleid wordt duidelijk hoe dat AB omschreven moet worden

we nemen een recent artikel

24 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO VWO: je maakt 5 schema’s bij het equivalent van 5 artikelen, Havo: je maakt 3 schema’s. De leraar kiest één artikel met schema uit ter beoordeling. Verbeter de andere, want bij PO-4 kan een ander artikel gekozen worden! PO-2

25 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO De achtergronden komen gedurende het hele cursusjaar aan de orde maar in de PO worden ze aan de hand van een serie vragen voorlopig in beeld gebracht (PO-3)

26 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO De vragen zijn zo geformuleerd dat de antwoorden via bronnen in de klas en mediatheek (“de sociale almanak”) en via internet op te sporen zijn Ook hier is het PO-formulier het antwoordblad waarop de leraar de punten berekent PO-3

27 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Als de stromingen aan bod zijn gekomen in hoofdstuk 4 en 5 kun je van daaruit de ideologie van elke VAP-groep bepalen en teruggaan naar de vorige kolom om de waarden van die groepen in te vullen in het groeischema PO-4

28 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Je zorgt nu dat je compleet ingevulde schema’s met artikelen hebt klaarliggen: VWO: 10, HAVO: 5. De leraar kiest er weer een uit PO-4 Het schema wordt nu compleet ingevuld in PO4

29 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO De verschillende groepen: Maatschappelijk middenveld, markt en lagere overheden lobbyen bij de overheid om een beleid dat gunstig voor hen is Dat brengen we in beeld in deze PO In ons boek behandelen we ‘het besluitvormingsmodel’, het ‘systeemmodel’ en het ‘stromenmodel’ Daarin bekijken we welke machtsmiddelen worden ingezet (pagina 183 Civitas) PO-4

30 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO We maken gebruik van het volgende overzicht van maatregelen die de overheid kan nemen om haar doel te bereiken Lobbygroepen zijn er op uit dat daarin die keuzes worden gemaakt die voor hen gunstig zijn PO-4

31 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO PO-4 Pagina 177 van Civitas:

32 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO We onderscheiden: Beleidsdoelen Beleidsmiddelen Tijdpad PO-4

33 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Het beleidsdoel van de overheid is het Algemeen Belang: wat wordt vanuit de ideologische kleur van deze beleidsmakers gezien als de beste koers voor het land De andere actoren (MM en M) hebben ieder hun eigen beleid en daarin zijn vaak hun eigen belangen en/of waarden het doel We maken nu het groeischema af Je levert 8 schema’s (havo: 5) met artikelen in en de leraar kiest er één om te beoordelen PO-4

34 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO PO-4

35 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Ons voorbeeld: voor- en tegenstanders roken laten zich horen

36 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO Het werkstuk Leerlingen die tot nu toe 40 of meer van de 50 punten haalden, krijgen een verdubbeling, maar worden nakijkers van PO-5 van de overigen De anderen maken met PO-5 het afsluitende werkstuk. Ze worden gecoacht door de nakijkers PO-5

37 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO In het werkstuk wordt het materiaal 15 analyses in 15 groeischema’s gebundeld tot één groot groeischema De opdracht is aan de hand daarvan het beleid van het afgelopen jaar te beschrijven Je bundelt daarin al het materiaal en schrijft verbindende teksten Je sluit dat af met je eigen standpunt en dat onderbouw je met argumenten die je uit de standpunten haalt van betrokken groepen PO-5

38 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO PO-5

39 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO PO-5

40 Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO De nakijkers leveren het werk in met een beoordeling De docent controleert deze op strategische punten Als de inleveraar het niet eens is met de beoordeling, vult hij de kolom ‘klacht’ in PO-5

41 Alle PO-formulieren zijn te vinden op: Doorklikken naar “emmaus” of “civitas download leerlingen” Een actueel sociaal probleem 1. sociaal probleem 2. actoren 3. waarden en belangen 4. achtergronden 5. waardensystemen 6. beleid 7. werkstuk Les-PO