Naam programma/afdeling/presentator

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Woensdag 29 september 2004 Open Source Software en Open Standaarden bij de overheid Van Doorne 2004 Harry van Zon, ministerie BZK, IIOS.
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Inkopen en aanbesteden
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Motivatie van de professional Willy Limpens
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
In het bestuursakkoord
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
27 januari 2011.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
ICT in het Onderwijs bij TBM
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Met 2 handen op de rug ?? Ton Boots directeur-bestuurder.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Workshop Fondsen werven
Risico’s uit de ondergrond – risico’s de ondergrond uit!
Digitaal mei 2014.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Producten & Werkprocessen
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
EMVI in de digitale praktijk
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
ArchiValue: de APG-Case
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
1 Waarom COINS en waarom “Redesign the Standard”? Dik Spekkink Clustermanager Proces & IT Wat is.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
2.6 duurzaamheid in projecten
Transcript van de presentatie:

Naam programma/afdeling/presentator ‘Pas toe of leg uit’ en de praktijk van aanbestedingen bij het Rijk: bottlenecks en best practices Jaap Korpel 17 december 2013 Naam programma/afdeling/presentator

Probleemschets o.b.v. interviews Monitor Open standaardenbeleid: 21 aanbestedingen Rijk (+grote uitvoeringsorganisaties): 2 x alle relevante standaarden gevraagd (= 10 %) 5 x cruciale standaarden gevraagd (= 24 %) 1 x deel standaarden gevraagd, maar cruciale niet 13 x geen van de relevante standaarden gevraagd (= 62 %) korte ronde gesprekken: hoe werkt het in de praktijk ? eerst inzicht in probleem, nu nog niet over oplossingen

Gesproken / gemaild / gebeld met ... Marc van de Graaf (AZ) Bram Gaakeer (OCW) Claes van der Wel & Bram Lamens (V&J) Jasper van Lieshout & Ron Roozendaal (VWS) Joost Hazewinkel & Chris van der Raadt (Belastingdienst) Henk Feunekes (HIS) Peter Bergman (ICTU) enkele medewerkers Logius

Draagvlak en bekendheid interviews: draagvlak is niet het probleem bekendheid lijst voor PToLU is niet het probleem onderzoek M. Paapst: ‘awareness’ belangrijke drempel (situatie 2010) monitors (2009 - 2013): draagvlak voor doelstellingen groot bekendheid en toepassing beleid groot (Rijk) * awareness vooral beperkt bij gemeenten * kleinere organisaties: weinig relevante aanbestedingen

Onderzoek M. Paapst (situatie 2010/2011) ‘awareness’ was belangrijkste drempel technische afhankelijkheden belangrijke drempel  beperkingen door (aanbod van) leveranciers migratie-kosten (beleid zonder compensatie-budget) kennis en ervaring: ‘principles-knowledge’: beleidsprincipes ‘begrijpen’ ‘how to-knowledge’  handleidingen, modelteksten, workshops

Werkelijkheid is complexer We focussen op de grote verander- en ontwikkel-trajecten, de ICT-projecten in de beheerfase krijgen weinig aandacht. Ik moet ook letten op de relaties met bestaande andere voorzieningen en legacy Het gaat stapsgewijs, het is een migratie-pad. Toepassen doe je gefaseerd, je zou een roadmap moeten maken. We hanteren een lijst met bewezen (overheids)diensten en -producten, want we moeten robuuste oplossingen hebben. Ik wacht liever tot anderen geïmplementeerd hebben, anders draai ik op voor het ‘first mover disadvantage’.

Werkelijkheid is complexer - 2 De objectieve aanbesteding is vaak een juridische fictie: er is meestal vooraf al een beeld van de gewenste oplossing, en soms ook van de gewenste leveranciers. Wij willen alleen functioneel specificeren, door een concrete standaard te noemen sluit je toch sommige partijen uit? In de sector [bijv. onderwijs, zorg] geldt: een deel mag niet, een ander deel kan niet en nog een ander deel daar gaat het departement niet over.

Wie neemt de verantwoordelijkheid ? gebruikers stuurgroep CIO Opdrachtgever IT-architect jurist extern bureau IT-specialist Inkoop ICT IT-beheer aanbesteding

Wie neemt de verantwoordelijkheid - 2 De inkoper moet hier op letten, het is een verplichting. De opdrachtgever is verantwoordelijk, die moet vragen om open standaarden. Die heeft er verstand van en die bepaalt de specificaties. De IT-architect moet een start-architectuur maken, maar verderop in het traject wordt er nog veel aan het aanbestedingsdocument gesleuteld ... De IT-specialist heeft de grootste invloed op de tekst van het uiteindelijke aanbestedingsdocument. Inkopers hebben niet de kennis om te bepalen welke standaarden van toepassing zijn. Juist een IT-specialist ziet ‘beren op de weg’: die vreest complicaties met bestaande systemen en legacy.

Instructie rijksdienst vs. andere kaders Het open standaardenbeleid hebben wij vertaald naar onze architectuur-kaders. Daarbij hebben we een paar keuzes gemaakt vanwege onze specifieke situatie ... Wij hanteren hiervoor ons eigen ICT-beleidskader en het eigen inkoop-beleid. Je kunt niet alles tegelijk, we richten ons eerst op de generieke voorzieningen. Open standaardenbeleid is één aspect, maar we volgen ook de IT-strategie, we gebruiken bewezen technologie etc. We moeten ook nog duurzaam inkopen, kosten besparen enzovoort. Er zijn veel andere kaders en overwegingen.

Is ‘pas toe of leg uit’ de juiste insteek ? Waarom beginnen bij controle ? Je moet dit inregelen op architectuur-niveau, relateer de functies aan aspecten als beveiliging, data-opslag etc. en dan kun je die vertalen naar relevante open standaarden. Als het goed is wordt er een start-architectuur gemaakt, daarmee borg je de toepassing van open standaarden.

Duidelijk of OS van toepassing is ? Monitor: 51 x OS relevant, 13 x gevraagd = 26 % (Rijk) Kloppen die beoordelingen wel (allemaal) ? Bespreek ze eens met de betrokkenen, dat lijkt me erg leerzaam. Wat is de hoofdzaak: formeel binnen toepassingsgebied, of de impact op interoperabiliteit en onafhankelijkheid ? ‘Van toepassing’ is niet altijd vanzelfsprekend, er is vaak ruimte voor interpretatie, het is ook afhankelijk van de voorziening en van de context. Er is geen ‘expert-community’ rond het al dan niet van toepassing zijn. Kan ik BFS om advies vragen ?

Duidelijk of OS van toepassing is ? - 2 De insteek van de lijst is de open standaard: dat is handig voor BFS maar niet voor ons, maakt het uitzoeken lastig. De communicatie over open standaarden op de lijst is nogal summier. Jullie zouden meer moeten informeren, en ook meer moeten stimuleren en faciliteren.

‘Leg Uit’: (hoe) werkt dat ? Wie verzamelt Leg Uit-gevallen ? Hoe en waar komt die informatie jaarlijks samen? We moeten dat melden bij de Directeur Inkoop. De afdeling Kwaliteit stelt richtlijnen op, en controleert de naleving daarvan. Voor het jaarverslag mag het maar een regel of 5 zijn. Als wij een half A4 over ‘leg uit’ aanleveren, dan wordt dat grotendeels weg-geredigeerd. Nadeel van ‘leg uit’ is, dat je daarna ter verantwoording geroepen kunt worden. Er is geen handhaving, dus het effect is beperkt.

Wat zou helpen ? (+ best practices) V&J heeft een model aanbestedings-document, met verwijzing naar de lijst op de BFS-website. Borgen via interne processen, instructies, sjablonen e.d. Als er een semantische wiki over de open standaarden zou zijn, dan kan die worden gekoppeld aan de NORA-wiki. Organiseer bij elk departement een sessie met inkopers en ICT-specialisten, met experts van ICCIO en BFS. We kunnen dan naderhand een nota opstellen hoe om te gaan met open standaarden. Logius: compliance van voorzieningen op website (en JV). Ik zou aanbestedingen wel willen laten toetsen door BFS (als dat snel kan). En/of vooraf DGOBR laten adviseren.

ICTU www.ictu.nl info@ictu.nl (070) 888 77 77 @ICTU ICTU (company & group)